Elektrikern har semester och jag håller på att färdigställa väggarna i det som ska bli bastu. Eftersom eldragningen till aggregatet måste förberedas typ nu, så behöver jag lite hjälp.

Jag tänkte sätta en kopplingsdosa (infälld) i väggen och dra 20mm elrör och att elektrikern sen kan koppla in anslutningskabel här till aggregatet. Är detta rätt tänkt?

Så kan man göra. Sätt den lågt, 20 - 30 cm ög vid aggregatet. Det ska vara en en anslutningsdosa, dvs en apparatdosa.

...och lägg röret åt den kalla sidan inne i väggen.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så kan man göra. Sätt den lågt, 20 - 30 cm ög vid aggregatet. Det ska vara en en anslutningsdosa, dvs en apparatdosa.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ok, vad bra!
Fast lite nyfiken blir jag när du skriver att man kan göra så... finns det andra sätt man borde överväga?

Annars köper jag en sån här och murar in:
Röd apparatdosa avsedd för inmurning, visas med specifikationer och pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fotografen Fotografen skrev:
...och lägg röret åt den kalla sidan inne i väggen.
Det är en yttervägg i 35 cm leca, vilket kan göra det svårt...

Jag har egentligen två val, antingen horisontellt ut från bastun (det blir då "kalla sidan") så att röret får gå upp och runt bastun eller horisontellt längs två sidor av bastun till centralen. Jag tänkte att om röret är i inmurat i leca på 20-30cm höjd borde det inte bli så varmt.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
tommib
Det är nog ingen fara på 20-30 cm höjd med värmen men däremot kanske man måste vidta åtgärder som skydd för genomspikning. Jag har vagt för mig någon diskussion om detta för några år sedan.

En ritning underlättar väldigt för att ge tips/råd.

Spårdosor är mycket lättare att borra ur för och mura in. Även de finns på Jula.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...lationsmateriel/apparatdosor/spardosa-412065/

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
pjodden pjodden skrev:
Fast lite nyfiken blir jag när du skriver att man kan göra så... finns det andra sätt man borde överväga?
Jag hade då tänkt säga anslutningsdosa på utsidan och kabel genom väggen. Men nu är det tydligen en yttervägg. En halv meter från bastuaggregatet är det inga problem map värme med att fälla in en ledning. Det är i närheten av aggregatet du får vara försiktig. Det gäller även anslutningsdosan. Lägg lågt och djupt.

Här kommer en enkel skiss på hur det är tänkt.
Två alternativ till dragning är:
- grön: ut genom vägg och sedan runt bastun ovan undertak och till centralen
- lila: längs med de båda ytterväggarna inne i bastun,

Skiss av bastu med markerade rördragningar i grönt och lila, inmurade rör och Harvia bastuaggregat.
Skapa konto

Gemensamt för båda alternativen är att rören vara inmurade i lecaväggarna, inne i bastun på ca 20 cm höjd. Väggen med fönster kommer att få sten som ytskikt och övriga väggar bastupanel. Den infällda dosan vill jag helst ha under aggregatet och i värsta fall bredvid.

Aggregatet vi tänkt oss är ett Harvia The Wall 8 eller 9 kW
harvia_harvia_thewall_web_sw80.jpg

Båda vägarna är ok i mina ögon.

• Gilla
pjodden
  • Laddar…
Jag hade då valt den gröna vägen, känns enklare förutsatt att taket inte är uppe än alternativt att den kabelvägen är lättåtkomlig. Mindre spårning.

Stenplattorna är dom släta eller är det s.k natursten med ojämn yta, kan bli svårt att få anslutningsdosan tät mot väggen om så är fallet. Om du väljer Schneider anslutningsdosa så finns det en tätningssats för infällt montage.

• Gilla
pjodden
  • Laddar…
V Vippe01 skrev:
Stenplattorna är dom släta eller är det s.k natursten med ojämn yta, kan bli svårt att få anslutningsdosan tät mot väggen om så är fallet. Om du väljer Schneider anslutningsdosa så finns det en tätningssats för infällt montage.
Det var en riktigt bra poäng som jag inte alls tänkt på!
Troligtvis kommer det att bli någon form av natursten liknande denna:
DV_8_8557652_01_4c_CH_20140403103701.jpg
Jag ska kolla upp Schneiders variant och se vilka möjligheter det innebär.
Alternativt kan man kanske "fälla in" även den yttre ramen, så att denna får anliggningsyta mot den släta väggen bakom ytbeklädnaden? Eller är det kanske bättre då att gå på en utanpåliggande dosa och bara släppa ut ett rör som får gå in i baksidan på kopplingsdosan?

@Vippe01
Antar att det var denna från Schneider som avses:
Schneider Exxact Anslutningsdosa i vit färg med två skruvhål, produktinformation och pris visas.
Skapa konto

Hittade även några andra varianter som verkar funka. Skönt att veta att det finns alternativ, så får det bli en senare fråga exakt vad som väljs.
Elko anslutningslock för två kablar, vit, visas på en produktinformationsida med pris och köpknapp.
Skapa konto

Vit anslutningslock från Schneider för apparatdosa, visad med info och pris.
Skapa konto

• Gilla
Mcfluffy
  • Laddar…
pjodden pjodden skrev:
@Vippe01
Antar att det var denna från Schneider som avses:
[bild]

Hittade även några andra varianter som verkar funka. Skönt att veta att det finns alternativ, så får det bli en senare fråga exakt vad som väljs.
[bild]
[bild]
Ja det var den där jag menade. Att göra ett fyrkantigt hål i stenen och montera dosan mot väggen bakom låter bara onödigt bökigt och riskabelt, det kanske inte ryms att gå ut med anslutningskabeln då beroende på hur tjock stenplattan är.

Att komma in med slangen genom baksidan på en utanpåliggande u-dosa fungerar utmärkt. Jag använder rikligt med tätningsmassa när jag gör på det sättet. Det finns ett dragavlastnings tillbehör till U56 dosan, har själv bara använt det i dosan med klicklock då det finns plastklackar i mitten där man snäpper fast det, vet ej om det passar till dosan med centrumskruv.

• Gilla
pjodden
  • Laddar…
tommib
Dosan är gjord för att monteras utanpåliggande, det går inte att gå ut med kablarna ur Schneiderdosan om du fäller in den.

Om du ska ha tätskikt så är det rörutlopp som gäller, det finns inga tätningsmanschetter som jag känner till för dosor. Man brukar å andra sidan inte ha våtrumstätskikt i bastu, där brukar man väl snarare använda bastufolie. En dosa under aggregatet kommer inte heller spela någon roll ur fuktsynpunkt, speciellt inte i en stenvägg. Det nättaste montaget blir med en kabel hela vägen i röret till centralen och ut genom ett litet rörutlopp ur väggen men jag hade satsat på anslutningsdosa.

• Gilla
pjodden
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Dosan är gjord för att monteras utanpåliggande, det går inte att gå ut med kablarna ur Schneiderdosan om du fäller in den.

Om du ska ha tätskikt så är det rörutlopp som gäller, det finns inga tätningsmanschetter som jag känner till för dosor. Man brukar å andra sidan inte ha våtrumstätskikt i bastu, där brukar man väl snarare använda bastufolie. En dosa under aggregatet kommer inte heller spela någon roll ur fuktsynpunkt, speciellt inte i en stenvägg. Det nättaste montaget blir med en kabel hela vägen i röret till centralen och ut genom ett litet rörutlopp ur väggen men jag hade satsat på anslutningsdosa.
Ja det kanske blir smidigast med att låta röret gå ut och sedan köra en utanpåliggande dosa. Det finns kanske små och nätta som inte syns så mycket under aggregatet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.