El
111111: Ok, det låter bra. Så om jag använder 2 förhöjningsringar (dvs dosan skulle bli 60) och sedan sänker ned dosan med hjälp av en träbit i rätt tjocklek så borde jag vara i mål? Eller vore det bättre att bara använda 1 ring?
Johan456: Gör som du vill, kan dock vara svårt att få en elektriker att koppla in en kabel du lagt. Gör du det själv så hoppas jag du har mätinstrument samt att det finns jordfelsbrytare. Fuska inte med något annat bara, givaren är ju ingen big deal men jag hade sett till att få ut den lite i golvet.
prototypen: Dubbelt lamputtag och en kronströmbrytare, typ Protte
Avemo: [citat] Som övriga säger behöver du inte byta den jordfelsbrytaren. Längre svar. Det finns sanningar och osanningar blandade i detta. Om vi börjar med sanningarna: 1. Solcellsanläggningar och elbilsladdning kan leda till att likström tar sig ut på nätet. 2. Likströmsjordfel kan slå ut en jordfelsbrytare typ A. 3. Ett fel i en solcellsanläggning eller elbilsladdare kan leda till ett
Phasio: [citat] Kanon då börjar jag få ordning och reda på saker och ting. Jag ska dock inte koppla detta själv då det är över min förmåga utan anlita en vän som är elektriker dock har han inte gjort denna typ av installation innan. Därför jag gör lite research först. Hadu du velat rita ett elschema med 24 och 230 kretsen inkl brytaren för att slå av systemet?
Bo.Siltberg: Frågan är om kabeln är dimensionerad för dold förläggning. Om man har följt gängse tumregler så är det inga problem, den får normal kylning för en dold ledning. Då innebär din idé endast att kabeln blir en aning jobbigare att byta men det har ganska liten praktisk betydelse. Se bara till att inte dra några skruvar i kabeln ;)
jesper---: [citat] Det är en ebeco f-10 lösmeter, parrallellresistiv, jag såg lite senare om motstånd och isolationstester, ska göra det när allt kommit på sin plats.
Lelle - Hyfsat händig: Är det en värsting till högtryckstvätt? Klarar du dig med en mindre så kan det vara billigare att köpa en sån än att anlita en elektriker.
chrille-gäddan: [citat] Tar och flyttar den nästa gång jag öppnar centralen (ska utöka med fler uttag nästa vecka). tack för all hjälp och tips alla!
Bo.Siltberg: Jag skulle räkna det som utomhus och vått, mycket beroende på hur bevattningen görs. Även om metallstommen kanske inte har så god kontakt med jord så har ju jorden det...om inte växthuset står på en isolerad betongplatta. Men man behöver inte dra det längre än att använda elapparater med förstånd, och då undvika klass I-apparater utan endast använda dubbelisolerade. Det är bra
Mat10kya: Det är vanlig trapp/1-pol till enalampan. Kron till de andra 2. Ingen dimmer.
Bo.Siltberg: Ok, du har ett befintligt uttag. Då får man ju naturligtvis använda det :) Jag missuppfattade det som att ett nytt uttag behövde monteras. Det underlättar, och det är ju ovanligt att strålkastare på väggen är i något stort behov av JFB. Jag förstår att detta gör det än mer omotiverat att ta någon större kostnad för två st strålkastare. Det gäller då bara att göra
Bo.Siltberg: Jag skulle försöka få tag på en bruksansvisning för att veta. Troligen så är "P" olika utgångar och troligen skyddar säkringarna transformatorn, men den maximala belastning som varje utgång klarar står i så fall i bruksanvisningen. Säkringarna skyddar alltså inte dina kablar mot kortslutning och överlast så det kan behövas fler ja. Det får man räkna lite på.
thomas33: Det går bra! Koppla bara rätt! Gul/Grön till jord och de andra två till stiften.
Boan: Tycker det känns fel att blanda, men antar ingen fara att köra skärmad kabel
Soltorp40: [citat] Riktigt - jag tänkte inte hela vägen, och det är dumt innan man skriver. På "matande sida" är RK/RQ vanligt i Sverige. På utgående (gruppledningar) används det "inte". Köper man en "fabriksbygel" så är det EK även på 6/10 mm². Man får kolla vad Biltema har angivit för lämplig/tillåten ledning för anslutning i deras apparater, om man skall ha dessa. Att sedan därav Du
Soltorp40: Det ser dock ut som att det inte är något anslutet på "undersidan" av nedre redan. Det är inte ovanligt i skåp att numrera plintar från vänster till höger, och att sedan köra 100-tal som "våningsmarkör". Det finns alltså inget som säger att 126 och 226 har något gemensamt alls. Lycka till!
Ludvig Aldrin: För den som är intresserad löste detta sig fint. Vad vi gjorde var att koppla ur timervredet på aggregatet. Det var lättare än man kunde tro. Var bara att flytta fastrådarna från timern till tempvredet. De hade klamrar så inget krångel. Sedan utanför bastun satte vi en fasbrytare med lampa från Biltema. Den är alltid ”på” men har du inte ström på sig för ens nästa del är
Allmänobildad: [citat] Då är det jag som fått för mig fel. Jag trodde att all kulo med plåthölje var s.k dödskulo/mördarkulo. Biledaren nämnde jag för att påpeka att plåthöljet inte är jordat och därför kan bli spänningssatt av misstag.
Allmänobildad: Kolla så att fasen på drivdonet har kontakt med utgången på pucken.
Avemo: Med en gammal central är det lite besvärligt att sektionera på flera jordfelsbrytare. Men lite kan man göra. Man sätter normalt jordfelsbrytaren i en ny normkapsling vid sidan om den gamla centralen. Genom att välja den normkapslingen lite större än till att bara rymma jordfelsbrytaren kan man även ha plats för ett par grupper som ligger utanför jordfelsbrytaren eller bättre på en
Eggentini: Hej ska monte utomhusbelysning. Köpte lampor från Bahaus med distansklossar för att kablarna kommer vara utanpåliggande. Tyvärr. Men så är det. Frågade nissen som jobbade om dessa passar ihop. Fick svaret ja. Köpte och kom hem o de funkar inte alls ihop. Kan man ändå sätta dit dom eller kommer de komma vatten in?.och finns det bara.dessa distans klossar? Hittar bara dessa. Konstsmide
Soltorp40: CAT-6 - kabeln har väl 4 tvinnade par i en gemensam skärm. RS-485 använder, beroende på konstruktionen, ett eller två par. De oanvända paren som också ligger innuti skärmen bör jordas i båda ändar. Men CAT-6 är långt över behoven för RS-485. Dock kan det vara billigare än att skaffa någon "lagom" kabel, om man inte har försänknignar med Telia...
Danii KD: Felet löst och det var helt mitt fel. Jag hade blandat ihop ledarna när jag markerade de och kopplade in hällen fel, kunde gått illa, mycket dumt av mig. Tack och lov löste det sig.
Johan456: Kan tillägga att det går utmärkt med en EKLK/EQLQ/EXLQ också. Den är tillåten i rör i mark och är även den ett utmärkt val i detta fall. EKKJ, eller EXQJ kan vara lite svår att hitta i 2x1,5/1,5 om det ens finns. Tänk på att kabelskyddsröret ska vara av typ SRN (SRS eller SRE går såklart också), vanligt VP16/20 är inte tillåtet även om det naturligtvis går att fuska. Djupet
Snickerick: Biltema hade M10 som gick fint att borra upp till 14mm. Det blev alldeles utmärkt. Tack för tipsen!
KnockOnWood: [citat] Instämmer till fullo! När vi startade IKEA-induktionshällen i vårt nybyggda hus i oktober 2010 small det till och kom ut ett litet rökmoln. Elektrikern hade "glömt" nollan. Elfiman var reko och betalade 3000 kr för hällen + 500 kr för besväret, och fixade nollan förstås.