Som sägs ovan så bör du fundera på hur du vill lösa det med centraler inomhus. Hur ser det ut i dagsläget, sitter mätare och elcentral på övervåningen? Om du vill behålla det så måste ju kabeln ändå kopplas in där på övervåningen på något vis. Ett mätarskåp i sig löser inte problemet, det innebär ju bara ännu mer förfulande saker på fasaden
Som sägs ovan så bör du fundera på hur du vill lösa det med centraler inomhus. Hur ser det ut i dagsläget, sitter mätare och elcentral på övervåningen? Om du vill behålla det så måste ju kabeln ändå kopplas in där på övervåningen på något vis. Ett mätarskåp i sig löser inte problemet, det innebär ju bara ännu mer förfulande saker på fasaden
Jo, det är ju det där med centraler. Är lite onödigt komplicerat just nu
Sitter en central på vinden med jordfelsbrytare där just nu el-element i 2 rum samt matning till ett annat rum är inkopplat. El-elementen kommer försvinna om 2-3år men måste funka till dess eftersom det är enda värmen i barnens rum.
Från centralen på vinden går också matning till en central på logen och en central på undervåningen som sköter i stort sett hela husets elförsörjning samt även matar ytterligare en undercentral i ett annat uthus.
Så att bli av med centralen på vinden skulle kräva en hel del ombyggnad just nu. Centralen i logen skulle enkelt kunna matas från fasadskåpet men "huvudcentralen" på undervåningen nås endast från vinden just nu. Skulle jag mata det från fasadskåpet utan att gå via vinden måste jag gräva upp hela gårdsplanen (vilket ska göras nån gång i framtiden) och bila bort betongplatta i hallen (som förvisso ska bort nån gång i framtiden)...
Så jag struntar nog i erbjudandet om skåp nu och tar ett större tag i elen när det passar bättre och kan förberedas med nedgrävning av rör etc.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.