Hej,

Funderar på om det går koppla in både solceller o Elverk på 11kW på reservkraften med 2 st reservkrafts switchar. Är det någon som vet om det är möjligt?
Gjorde en skiss på hur jag tänkte.
Invertern är en Solaredge (Anläggningen är på 9kW) och elverket Warrior LDG 12 S3 om den infon behövs.

Tack på förhand!

Mvh
Peter

• Skiss av hus med solceller, kopplingsschema för reservkraft med solceller och elverk, samt logotyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så skall Solcellerna kopplas och inte på reservkrafts sidan på den ena switchen

• Skiss av en villa och solceller kopplade till ett reservkraftssystem, med kopplingsschema och E.ON-logotyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du att du vill kunna köra Ö-drift med solceller och generator? Det rekommenderas inte, såvida du inte har en generator som är tillräckligt stabil då solcellsomriktaren är känslig för att frekvensen är rätt.

Så valet du har är nät, nät+solceller eller reservkraft.

Ja, det var det jag misstänkte. Är lite osäker på hur stabil Warrior verket är.
Jag får maila dem och fråga om det vet något som gjort det och även solaredge.
För nu får det bli nät+solceller (som det är just nu) och koppla in den monterade reservkraftsomkopplaren.

Nu så bli jag nyfiken. Vad finns det för funktioner som förhindrar att en solcellsanläggning i t.ex. en villa bakmatar ström till elnätet när elnätsbolagen gör underhåll i elnätet?

Jag vet att reservkraftsanläggningar har sina reservkraftsbrytare som förhindrar bakmatning när man kör reservkraft men dessa är väl oftast manuellt styrda. Hur fungerar det med solcellsanläggningar under planerade och även oplanerade avbrott när husägaren kanske inte ens är hemma?

Solcells anläggningen stänger av sig själv när strömmen går så man behöver inte göra något manuellt.

• Gilla
Donald-Duck
  • Laddar…
peterbroberg peterbroberg skrev:
Så skall Solcellerna kopplas och inte på reservkrafts sidan på den ena switchen
Finns ingen anledning att du har två omkopplare se bara till att den som ligger mot nät på konventionellt sätt är korrekt utförd. Som Bo skrev är det ofta inte vettigt att ha solelen inkopplad vid reservkraftdrift men med dina ungefär jämnstora genereringar är möjligheterna större bara du har bra frekvensreglering. Sen är frågan varför du vill ha det så är nätbortfallen så frekventa och långa är det rejält fel på något sätt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Solcells anläggningen stänger av sig själv när strömmen går så man behöver inte göra något manuellt.
Okej, bra att veta.

Det har varit både korta o lång ström avbrott under de 11 åren vi bott här, som längst 7 dgr. Då körde jag med förlängings kablar till ett 6kW som jag hade innan. Vi har 5 saltvatten akvarium så korallerna börjar sloka efter någon tim och dör efter 2-3 tim, därav reserv kraften. Körde med en UPS på varje akvarie bara för cirkulations pumparna, men kostnaden för att ha 5 UPS inkopplade 24/7 är heller inte ekonomiskt, nu kör vi bara UPS på semestern, men i Corona tider så håller vi oss hemma och finslipar på huset o elen ;)

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Menar du att du vill kunna köra Ö-drift med solceller och generator? Det rekommenderas inte, såvida du inte har en generator som är tillräckligt stabil då solcellsomriktaren är känslig för att frekvensen är rätt.

Så valet du har är nät, nät+solceller eller reservkraft.
Iofs sa en elektriker att har elverket AVR så skall det inte vara några problem och Warrior skriver på sin hemsida:
"The heavy-duty industrial frame design provides full protection and aids portability. It is fitted with AVR (automatic voltage regulator) which protects the unit and provides higher efficieny."

Om du tror det fungerar med generator + solceller så behöver du då bara en reservkraftsomkopplare som växlar mellan nät och generator. Solcellerna är då inkopplade innanför denna omkopplare.

Det är viktigt att inte mata ut ström på ett elnät taget ur drift. Därför krävs en och endast en omkopplare som säkerställer detta, plus solcellsomriktarens automatiska frånkoppling vid avsaknad av matande nät.

Så om generatorn får hicka så kopplas solcellerna bort, det är det som är risken, att det blir ostabilt med jojo-effekt.

Du kan ju efter reservkraftsomkopplaren ha en brytare som kopplar bort solcellerna om du vill vid generatordrift.

Men jag är ute på djupt vatten här så det kan finnas fler saker att tänka på.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du tror det fungerar med generator + solceller så behöver du då bara en reservkraftsomkopplare som växlar mellan nät och generator. Solcellerna är då inkopplade innanför denna omkopplare.

Det är viktigt att inte mata ut ström på ett elnät taget ur drift. Därför krävs en och endast en omkopplare som säkerställer detta, plus solcellsomriktarens automatiska frånkoppling vid avsaknad av matande nät.

Så om generatorn får hicka så kopplas solcellerna bort, det är det som är risken, att det blir ostabilt med jojo-effekt.

Du kan ju efter reservkraftsomkopplaren ha en brytare som kopplar bort solcellerna om du vill vid generatordrift.

Men jag är ute på djupt vatten här så det kan finnas fler saker att tänka på.
Ja, det är viktigt och rent ut sagt livs farligt om det inte görs rätt
Tror jag hittat en bra variant från Warrior som sköter det automatiskt : ATSLT12S3
https://www.championgenerators.se/produkter/reservdelar/warrior-accessories/ats-ldg12-3fas
AVR verkar mer skydda generatorn så jag måste få svar från SolarEdge också.
Om det inte går ha solcellerna på reservkraft få det bli så, dom kostar 3 ggr mer än reservkraften.
reservkraftsomkopplaren nr1 är en https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=1279 och ev nr2 är en enklare som jag har på hyllan.

Din nätägare kommer se till så din anläggning följer reglerna för nätfrånskiljning.
Eller har du tänkt göra detta utan deras vetande?
Du kommer även behöva anlägga ett korrekt uppmätt jordtag, om du inte redan har det för ditt reservkraftverk.
En liten batteribank är kanske på sin plats om du har såna avbrott, så slipper du brytet i din anläggning.
Då kanske du kan kika på automatisk nätfrånskiljning och automatisk start av elverket också.

X xLnT skrev:
Din nätägare kommer se till så din anläggning följer reglerna för nätfrånskiljning.
Eller har du tänkt göra detta utan deras vetande?
Du kommer även behöva anlägga ett korrekt uppmätt jordtag, om du inte redan har det för ditt reservkraftverk.
En liten batteribank är kanske på sin plats om du har såna avbrott, så slipper du brytet i din anläggning.
Då kanske du kan kika på automatisk nätfrånskiljning och automatisk start av elverket också.
Det kommer en elektriker i mitten på Augusti och kopplar in reservkraft och yes jag hittade en sån lösning från champion så det hoppar igång mad afs och stänger ner sig självt. Självklar kommer det göras enligt konstens alla regler

Det kommer en elektriker i mitten på Augusti och kopplar in reservkraft och yes jag hittade en sån lösning från champion så det hoppar igång mad afs och stänger ner sig självt. Självklar kommer det göras enligt konstens alla regler
Vad bra, har du kollat så din växelriktare kan frekvensstyras? Annars kommer du nog få problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.