tommib tommib skrev:
Frågan är varför radiatorn skulle sluta fungera bara för att nattsänkningsmotståndet brinner upp. Egentligen borde det inte göra någon skillnad mer än att nattsänkningsfunktionen försvinner.

Om radiatorn tidigare varit kopplad Fas-Fas så borde den brunnit upp för länge sedan med tanke på att den är avsedd för 230 V så jag undrar hur det egentligen ligger till här.
Ja, som jag ser det var den felakgigg ansluten med två faser istället för fas och nolla. Den skulle alltså ha gått på 400v i flera år och sen paja nu. Det verkar skumt.

Om det är en radiator med låg effekt kanske den håller? Tillverkaren kanske använder samma element i radiatorn för en 230V med låg effekt, som till en 400 med högre?
Bara en vild gissning såhär på kvällskvisten...?

tommib
Ja, jo, det kanske håller eftersom den kommer begränsas av termostaten om utrymmet är litet men effekten blir ju ca 3 ggr högre (600 -> 1800 W) så en tycker att det borde märkas...

Jo, man tycker ju det.

Vi körde ett 500w 230v element på 400v som då gav 1500w och fungerade tills det sent om sider kopplades om till rätt spänning.
Det pulsade i korta intervall och ingen noterade misstaget förrän jag skulle byta flera element och började titta vad som satt i stugan.
Ett större element på 800w brann dock upp.
En ej återställbar tempsäkring utlöste.Vet inte om övrig elektronik klarat sig.

Ok då kanske det har gått på overdrive fram tills att det gick sönder. Har dock inte tänkt på att det varit spec varmt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.