El
Allmänobildad: Alla halogen- och glödljuskällor drivs av konstantspänning. Vid konstantspänning är ljuskällorna parallellkopplade. Sen finns det kanske LED-ljuskällor från Gunagdong med G-sockel som ska seriekopplas, men håll dig borta från sånt skräp.
christian34: [citat] Sorry, jag hade fel - det finns fler kronkontakter. Dessa är kopplade på samma sätt (dvs. gul/grön till mitten). Det finns också "vanliga" jordade takkontakter. Samtliga vägguttag i lägenheten är jordade. Tillägg: värt att nämna är kanske också att det är nya (vrid-)dimmers överallt, samt nya uttag. Finns inga kronbrytare någonstans. [citat] Ja, det känns som den mest
Batz: Tänkte bara tacka för goda råd samt en göra en uppdatering. Kabelgrav ska grävas av mig. Elgubbe nr (minns inte 7 eller 8 kanske) slänger ner en kabel och kopplar mot hus samt sätter upp vägguttag. Priset hamnar på ca 1200 för kabel o uttag och en lite slant för max en timmes jobb. Så totalt max 2000. Jag kommer billigt undan :-)
Daniel 109: Så kan du köra utan en separat säkring så länge huvudsäkringen inte är högre än 32A.
Jazman: Tack för den infon, problemet är löst det visade sig att det var säkringen i i dimmern som var trasig. Klarademig enkelt undan den här gången
tommib: Nej, det viktigaste är att åtgärda brister i anläggningen. Om sådana finns kan en kompetent person bedöma. Den vanligaste bristen är trasiga petskydd eller möjligen grunda brunnar (men jag tror att det var passe på 70-talet med de grunda) samt att man saboterat den isolerade miljön. En JFB räddar bara när olyckan väl är ett faktum. Därav tilläggsskydd. Se hellre till att olyckan
alexander___: [citat] Hallå! Nu har jag gjort som du sa (tror jag), se bilder. Nu går den vita plasten runt kabeln hela vägen in i lamphållaren. Elpennan ger fortfarande utslag på metallramen, men som jag förstår det kan jag nu bortse från det? ps, jag hade bara en kabel som även hade jord, därav den oanvända jord ledningen ner i lampan. [bild] [bild] [bild]
Mikael_L: [citat] Jag tror du oroar dig lite i onödan. Nätägarna brukar vara rätt pragmatiska, och tycker det är bra att man rättar till fel, men brukar inte tjorva så speciellt mycket mer. Det är ju också ganska svårt för dem att bevisa att bytet skulle ha skett x antal år sedan och inte förra månaden. Och där har du ett trumfkort kan man säga, i att du ganska nyligen tagit över huset, du
etompau: Blinkande LED-spottar beror oftast på defekt LED. På dina bilder syns inte typ av LED, men bered dig på att du får byta hela spotten.
Rickard_visby: Ja mätaren visar 5,5 g ohm. Skall ligga på minst 10 m ohm enligt bruksanvisningen. 5,5 g ohm är ju jätte mycket i m ohm. Så jag tolkar det med som att det måste vara grymt bra. Men ändå väldigt högt värde.
kulaki0: Hej! mina badrumsljus börjar misslyckas. De blinkar i 30 sekunder (efter det fungerar allt). De är dimbar LED med en Schneider dimmer. Är det att skylla på dimmeren?
tippz: Woops, läste inte allt. Skarva på kabeln igen med en kopplingsdosa, och koppla in ljusreläet som det var inkopplat innan!
blockqoute: [citat] Nu är allt åtgärdat, elektriker har varit på plats och drog ut en egen fas till uterummet på 16A. 4 100:- slutade notan på.
Ajk: Hej! Chansar här ifall någon kan ha varit med om samma problem tänkte jag. Har en Electrolux ugn hemma och efter jag kört pyrolyt-programmet ("självrengöring" som dessutom låser ugnsluckan) så är den fortfarande låst och får felmeddelandet F102. Supporten säger att jag borde beställa en tekniker, jag ser dock hakregeln som låser luckan men vet inte om den går att påverka utan att
Pasjostrom: [citat] Tro vad du vill. Det klart att du vill skydda ett skurkaktigt system om det gynnar dig och du inte har förmåga att ändra dig. ;)
Harald Blåtumme: Det handlar om att maximera nytta och minimera risker som alltid. Vad säger att ett ”nytt strykjärn” skulle vara en bättre lösning ens elsäkerhetsmässigt utan att kontrollera utrustningen noga?
Hansringkvist: Tack för snabba svar! Då vet jag hur det ska göras
vessen: Med andra ord enkelt, tack! Då får de bli trefas. Litar på elektriker gällande dimensionering och ta fram kabel, prisuppgifterna jag fått tidigare har varit högst rimliga. Hade det inte varit för ett krashat nyckelben hade det bara varit att börja gräva ned slang då :D
UBergman: [citat] Tror inte själva glödlampan kom från Ikea utan det står Onasc på den.. Armaturen däremot är från Ikea..
Quaren: Tack för svaret. Skräpet kommer troligtvis från när en annan elektriker försökte mata igenom en av de gamla kabelrören ovanför och inte kom igenom.
Berrabus123: [citat] Ok tack för ditt svar. Blev lite osäker nu när styrgubbarna ville ha en säkerhets brytare till ett styrskåp men ville att jag skulle gå med EQLQ ut från brytaren.
merbanan: Om det nu inte finns en nolla i perilexuttaget så ser det ut att gå att koppla spisen via 2 faser. Men då måste nollan komma fram till spisen och för det så måste elektriker tillkallas om allt skall bli lagligt. Iaf så om kopplingsschemat stämmer så kommer spisen att fungera till slut. Dock så verkar det lite snålt tilltaget med bara 10A till den.
Bo.Siltberg: Angående höjden på slangen mellan dosorna så beror det på. Den ska inte ligga så lågt att sockel eller fästen till elementrör riskerar punktera den. Helst vill man ha slangen rakt emellan dosorna för det är där man kan förvänta sig att den finns ifall man behöver skruva i väggen. Men det beror också på vad dosorna tillåter. Ska det gå slang på uppåt och åt sidan behövs det
Bo.Siltberg: Det är dåligt av Ikea att inte kunna svara på det. Det är ett resultat av att det inte tillverkas spisar för Sverige längre utan samma spis ska funka i hela Europa. I t.ex England har de 240 V medan vi har 230 V. Skillnaden spelar ingen roll. Det ställer krav på att det finns en nolla framdragen till spisanslutningen. De saknas ofta då det förr inte behövdes i Sverige.
Klammerslammer: Hej på er! Jag har ett par TL175 till min multimeter och de är så nedrans vassa att de låser fast petskyddet i uttag. Så jag funderar på om de där probspetsarna till spänningsprovarna även kan tänkas fungera till TL175? Någon som har provat eller råkar sitta på båda sorter och kan testa?
jonaserik: Bara att mäta , finns inget annat sätt för att få koll på det.
GoC: Skall jag gissa på något så tror jag inte på peak, utan snarare den konstanta malande förbrukningen. Du får ge dig in under huset och kolla ”fläkt under grund” Vet ju inte effekten på denna, om det nu finns någon avfuktare. Men din fastighet är stor och om den ligger å käkar effekt hela tiden så blir det fort mycket ström. 500W effekt -> 5000kWh på ett år.
Bo.Siltberg: Nja så gör man inte om man inte har skäl till det. Dra slangen till en kopplingsdosa som fördelar ström till uttag och belysning. Man ska normalt inte använda apparatdosor för detta. Med "dimmerbrytare" längst bort låter det som att du behöver en tändtråd tillbaka, vilket innebär att fas (och kanske skyddsjord) behöver skarvas vid varje spot? Det går tokbort...
Bo.Siltberg: Du ser inte ut att ha några besvärliga förbrukare så jag skulle dela rakt av, så att belysning fördelas lika, uttag likaså, och slutligen alla tyngre förbrukare. Det är nästan så att du kan dra lott.