5 554 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Jordfelsbrytare löste inte vid kortslutning
Hej!
Fick en ny central installerad för cirka två år sedan av en större elfirma.
Häromdagen råkade min sambo köra av elkabeln fullständigt med gräsklipparen (elklippare) Jag var inte hemma när det hände men jag frågade om jordfelsbrytaren löste ut. Tydligen inte.
Gruppsäkringen löste ut, inte JFB. Är inte detta konstigt? Kabeln var avkörd totalt.
Jag är inte fullt insatt i ur detta fungerar så det är klart att man blir nyfiken. Kan det ha att göra med att N och L skapade kortslutning men att jorden inte hade kontakt med någon av dessa?
Alla JFB löser när man trycker på testknappen.
Fick en ny central installerad för cirka två år sedan av en större elfirma.
Häromdagen råkade min sambo köra av elkabeln fullständigt med gräsklipparen (elklippare) Jag var inte hemma när det hände men jag frågade om jordfelsbrytaren löste ut. Tydligen inte.
Gruppsäkringen löste ut, inte JFB. Är inte detta konstigt? Kabeln var avkörd totalt.
Jag är inte fullt insatt i ur detta fungerar så det är klart att man blir nyfiken. Kan det ha att göra med att N och L skapade kortslutning men att jorden inte hade kontakt med någon av dessa?
Alla JFB löser när man trycker på testknappen.
Redigerat:
Ja, så kan det mycket väl vara. Det har hänt min far också. (I en installation med verifierat fungerande JFB). Fast i hans fall med en häcksax istället för gräsklippare.
För säkerhets skull borde ni testa och motionera jordfelsbrytaren. Fungerar den med testknappen?
För säkerhets skull borde ni testa och motionera jordfelsbrytaren. Fungerar den med testknappen?
Antagligen var det så att jorden inte fick kontakt med nån annan ledare.
Men är du osäker på om jorden är inkopplad eller att jordfelsbrytaren inte fungerar kan du ju köpa en uttagsprovare (t.ex. https://www.jula.se/catalog/el-och-...strument/testpennor/vagguttagsprovare-405058/)
Den ger iallafall en indikation på om jorden fungerar och att jordfelsbrytaren fungerar. Korrekt sätt att mäta jordkontinuiteten ska man göra med ett mätinstrument som ger 200mA (har jag för mig) och egentligen ska man kolla att jordfelsbrytaren löser ut tillräckligt snabbt.
Men är du osäker på om jorden är inkopplad eller att jordfelsbrytaren inte fungerar kan du ju köpa en uttagsprovare (t.ex. https://www.jula.se/catalog/el-och-...strument/testpennor/vagguttagsprovare-405058/)
Den ger iallafall en indikation på om jorden fungerar och att jordfelsbrytaren fungerar. Korrekt sätt att mäta jordkontinuiteten ska man göra med ett mätinstrument som ger 200mA (har jag för mig) och egentligen ska man kolla att jordfelsbrytaren löser ut tillräckligt snabbt.
Det är helt korrekt! JFB löser inte för en kotis mellan Fas-Nolla.C Xcqn skrev:
Men om den nu avklippta kabeln delvis kortsluts, t.ex. genom att tycka ner den i fuktigt gräs så löser JFB även om säkringen är ifrån.
Misstänkte att det kunde vara på detta vis.
Skall passa på att fråga en annan sak också. När elektrikern var här och installerade ett dubbelfas-uttag för tvätt/tork så frågade han om vi hade något igång som inte fick brytas.
Enligt honom kunde JFB lösa när han kopplade ihop uttaget trots att han hade brutit strömmen dit? Stämmer detta?
Är det då så att JFB löser om N kommer i kontakt med PE i en bruten krets?
Skall passa på att fråga en annan sak också. När elektrikern var här och installerade ett dubbelfas-uttag för tvätt/tork så frågade han om vi hade något igång som inte fick brytas.
Enligt honom kunde JFB lösa när han kopplade ihop uttaget trots att han hade brutit strömmen dit? Stämmer detta?
Är det då så att JFB löser om N kommer i kontakt med PE i en bruten krets?
C Xcqn skrev:
Det är mycket vanligt att elektrikern råkar släcka hela huset när man meckar med elen!lnilsson skrev:
Det kvittar var i anläggningen Nollan kommer åt marken, vattenledningsrör, skyddsjord, metallstomme etc. Om >30 mA av den totala strömmen i nollan hittar en annan väg till elnätet utanför fastigheten så löser JFB ut.
Men har du ingen belastning i huset så händer inget.
Typiskt på vintern med motorvärmare som kopplas ur och kabel hamnar på marken, när man åkt så slår värmepumpen till om en stund och JFB löser ut, allt pga. en kabel i en snödriva.
Jag har bytt vägguttag och strömställare i hela huset och aldrig råkat ut för att JFB löst. Måste ha blivit kontakt mellan kablarna vid något tillfälle kan man tycka.L Leif i Skåne skrev:Det är mycket vanligt att elektrikern råkar släcka hela huset när man meckar med elen!
Det kvittar var i anläggningen Nollan kommer åt marken, vattenledningsrör, skyddsjord, metallstomme etc. Om >30 mA av den totala strömmen i nollan hittar en annan väg till elnätet utanför fastigheten så löser JFB ut.
Men har du ingen belastning i huset så händer inget.
Typiskt på vintern med motorvärmare som kopplas ur och kabel hamnar på marken, när man åkt så slår värmepumpen till om en stund och JFB löser ut, allt pga. en kabel i en snödriva.
Däremot har jag inga trefas-apparater överhuvudtaget i huset om det nu spelar någon roll. Bastun är 3-fas men den 3-polsäkringen har jag alltid bruten i centralen pga klåfingriga barn. Spisen är väl 2-fas visserligen.
Klicka här för att svara