4 491 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Hur koppla vidare efter personskyddsautuomat
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Du får ursäkta, men installatörer av värmepumpar brukar inte ha så omfattande kunskaper om elinstallation utan de brukar tycka att närmaste kopplingsdosa eller uttag duger. Det kanske inte är så i ditt fall. Vilka råd har du fått av dem? Att det krävs en grupp avsäkrad med 13 A? Vem har gjort ledningsdimensioneringen? Resten av installationen i garaget, är det du som kommit på den? En ensam gruppledning direkt till LVP'n är ok. Det är resten, uttag och belysning som gör att installationen faller utanför normal praxis, och då är frågan vilka skäl du har till det med tanke på huset värde och framtida försäljning.haz_69 skrev:
Jag rekommenderar att du funderar lite på framtiden och vad mer du vill kunna driva med el i garaget. Om inte ledningen redan är lagd kan det vara en ide med 2.5 mm² och 16 A, enfasigt eller om du kommer över en kabel, trefasigt, så är du säkrad för nästan all framtid, även elbil i viss mån. Delvis beroende på avstånd och möjlighet till att byta kabeln.
Undrar vad de egentligen menar med detta. Jag tror inte de riktigt vet själva. Olika värmepumpar ställa olika krav på JFB. Gör man en ny installation så är det därför helt naturligt att dra en separat grupp till värmepumpar. Kör du cirkelsåg i ett uttag samtidigt som pumpen går löser troligen 13 A-säkringen. Motorvärmare?haz_69 skrev:
Det är rent säljsnack. Det säger sig självt att man får sälja fler värmepumpar om man hävdar att det inte behövs någon elektriker, att pumpen kan kopplas in i närmsta dosa eller uttag.Bo.Siltberg skrev:
Jämför med hur avskräckande det låter om du (inte du, men folk) skulle få höra av säljaren att en elektriker behöver dra fram en ny gruppledning från centralen innan pumpen kan installeras. Helt plötsligt gick installationen från 16 tusen till 22 tusen.
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Ingen av alla besserwissrar på detta forum har svarat på min ursprungliga fråga i rubriken till tråden.
Jag kan dock lugna alla med att jag kommer dra in 3 x 2.5 m2 och säkra av värmepumpen med egen 16A så behöver ingen mästra och skriva mer om det. Min ursprungliga fråga har jag fått bra svar på från andra som kan fokusera på det man undrar över.
Jag kan dock lugna alla med att jag kommer dra in 3 x 2.5 m2 och säkra av värmepumpen med egen 16A så behöver ingen mästra och skriva mer om det. Min ursprungliga fråga har jag fått bra svar på från andra som kan fokusera på det man undrar över.
Det är ingen som mästrar. Men grejen med el är att det är reglerat av den enkla anledningen att alla kan inte, och det är farligt. Tråden är ett tydligt exempel på det. Sen finns det mycket som ligger bortom hur man löser saker på ritbordet, nämligen det praktiska. Få till goda anslutningar, kontroll före idrifttagning mm.
Edit: sen skriver du 3G2,5, det är en 1-faskabel. Det blir ingen egen säkring till värmepumpen då. Värmepumpen kan dessutom vara specificerad från tillverkaren gällande avsäkring, då ofta 10A. Har svårt att se att för stor skulle vara ett problem men tillverkarens anvisningar väger tungt i sammanhanget. Men det har du förstås koll på.
Edit: sen skriver du 3G2,5, det är en 1-faskabel. Det blir ingen egen säkring till värmepumpen då. Värmepumpen kan dessutom vara specificerad från tillverkaren gällande avsäkring, då ofta 10A. Har svårt att se att för stor skulle vara ett problem men tillverkarens anvisningar väger tungt i sammanhanget. Men det har du förstås koll på.
Men du har ju fått svar på din ursprungliga fråga här i forumet.haz_69 skrev:Ingen av alla besserwissrar på detta forum har svarat på min ursprungliga fråga i rubriken till tråden.
Jag kan dock lugna alla med att jag kommer dra in 3 x 2.5 m2 och säkra av värmepumpen med egen 16A så behöver ingen mästra och skriva mer om det. Min ursprungliga fråga har jag fått bra svar på från andra som kan fokusera på det man undrar över.
Men då faller din ursprungliga fråga om du drar in 3*2,5 mm2. Fast varför så klen kabel till undercental?haz_69 skrev:Ingen av alla besserwissrar på detta forum har svarat på min ursprungliga fråga i rubriken till tråden.
Jag kan dock lugna alla med att jag kommer dra in 3 x 2.5 m2 och säkra av värmepumpen med egen 16A så behöver ingen mästra och skriva mer om det. Min ursprungliga fråga har jag fått bra svar på från andra som kan fokusera på det man undrar över.
Du kan inte dela på en 3*2,5 mm2 och använda den till lvp som ska ha enfas.
Nu är så här låga strömmar lite utanför min komfortzon, men ovan tycker inte jag stämmer.J Johan Lindell skrev:
Något godkännande handlar det inte om. Det är tekniska begränsningar. Och i alla fall i min bok, som tyvärr fortfarande är utgåva 2, framgår att FK i rör 1,5 mm2 får belastas med 13,5 A, vilket innebär att om man använder en dvärgbrytare som överlastskydd kan denna användas (givet övriga platsberoende förutsättningar uppfylls). Säkring som överlastskydd funkar dock inte.
För utanpåliggande kabel kan man dra typ 17 A, så den går att säkra 16 A dvärg (återigen, rev 2, har det ändras kan förhållandena ändras)
Allt detta givet att inga andra korrektioner behöver göras. Och inte heller med hänsyn taget till andra villkor som också behöver uppfyllas.
Notera att en dvärgbrytare inte får lösa för 1,13 x dess märkström inom en timma. Men det kan som du är inne på absolut fungera och vara tillåtet givet vissa förutsättningar.M Millox skrev:Nu är så här låga strömmar lite utanför min komfortzon, men ovan tycker inte jag stämmer.
Något godkännande handlar det inte om. Det är tekniska begränsningar. Och i alla fall i min bok, som tyvärr fortfarande är utgåva 2, framgår att FK i rör 1,5 mm2 får belastas med 13,5 A, vilket innebär att om man använder en dvärgbrytare som överlastskydd kan denna användas (givet övriga platsberoende förutsättningar uppfylls). Säkring som överlastskydd funkar dock inte.
För utanpåliggande kabel kan man dra typ 17 A, så den går att säkra 16 A dvärg (återigen, rev 2, har det ändras kan förhållandena ändras)
Allt detta givet att inga andra korrektioner behöver göras. Och inte heller med hänsyn taget till andra villkor som också behöver uppfyllas.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
