rickardsv
rickardsv: Öppen för förslag på andra lösningar också såklart :)
6 svar · 966 läst
·
Fotografen
Fotografen: Det finns inga speciella "starkströmskabelskor", däremot finns det billiga, dyra och ännu dyrare. De billiga från lågprislador är ofta ren skit, dyrare tex AMP är "bra" och oftast tillräckliga för normala elinstallationer i bostäder och liknande. Sen finns det områden med särskilda krav och standarder som ska följas, flygindustrin tex. Kan tänka mig att fartyg, järnväg osv har
2 svar · 1,7k läst
E
elmont: Det kan bero på lite luft i hydrofor/hydropress, är det lite luft kommer pumpen att starta och stanna med kort intervall och varje gång den startar drar den startström vilket är betydligt högre än den ström pumpen drar sedan den startat och snurrat några sekunder.
2 svar · 3,2k läst
C
Christoffer L: Har varit ute och kollat, de flesta har 2A som krav, vår transformator levererar bara 1A.
2 svar · 4,6k läst
A
Allmänobildad: Det man vill åt för att underlätta är ju någon typ av förlängning av vippan, så att det blir som en hävarm.
19 svar · 3,9k läst
L
LumenMannen: [citat] Ja men precis, finns bara trä i den. Uppfattat.
10 svar · 2,1k läst
·
O
Onden: Då får han masa sig ut och kika på det. Tack för svaren!
3 svar · 1,4k läst
·
H
Harald Blåtumme: Fläkten ska kopplas med fas, nolla och med tändtråd från brytare som option (tex en impulsbrytare eller att man tar tändtråden till badrumsbelysningen). Alternativt att man skippar tändtråden och kör med dragsnöre för att aktivera på impuls, alternativt att den bara får gå helt autonomt på fuktstyrning och ev grundventilation. Jag har ett antal av dessa installerade i huset, ett
12 svar · 1,2k läst
·
T
T2k: [citat] Andra sidan väggen måste jag kolla. En del av den väggen är grannens garage som är byggd mot vårat hus vägg (kedjehus eller vad det kallas) men om denna dosa sitter på den delen av väggen som är fritt från grannens garage måste jag kolla.
3 svar · 945 läst
·
T
tompaah7503: FK ligger i rör där det ligger. Men finns några kopplingsdosor utan lock som legat öppna en längre tid, decennier kanske. Där är det gnagt. En dosa (utan lock) fanns helt inbyggd i väggen, hittade den när jag misstänkte att det borde finnas en dosa där och tog upp ett hål med dosborren. Ja där var en dosa och de strömförande FK var nästan helt avgnagda på isolering.. Ps. 4 möss
7 svar · 3,0k läst
E
elmont: Uttag är parallellkopplade på en "slinga". "Slingan" måste vara obruten för att efterföljande uttag ska fungera.
5 svar · 1,8k läst
Y
Yolibie: [citat] Det hade den. Intressant, då har jag lärt mig nått nytt!
6 svar · 3,4k läst
·
B
bukaj: Hej, Transformator med 12V spänning ska fungera men den måste ha en effekt av minst 8VA (enl. Nest) alltså kunna leverera en ström på 0,67A (8/12=0,67). Fast jag rekommenderar minst 12VA alltså 12 volt och 1 ampere eller 24 volt och 0,5 ampere. För att se vilka trådar kommer från transformatorn, skruva bort ringenheten och då kan du se vilka trådar går mot transformatorn och mot
2 svar · 5,1k läst
·
Müssli
Müssli: Extraarbeten på en villa ligger högt i pris eftersom fasta priser på standardinstallation oftast har dålig marginal. Det är extraarbetena man tjänar pengar på. Rätt eller fel kan diskuteras men så ser det ut. Om din offert är rimlig eller ej kan bara du svara på men den ser inte alls ovanligt dyr ut om man jämför med andra.
6 svar · 23,5k läst
T
Thomas_Blekinge: Tekniskt är det inget problem, allt är inomhus. Och då förutsätter jag att det inte är bara vanlig lampsladd som användes. Risken är dock att hugande spekulanter ser detta och tycker att det är en bra ide som kan användas sedan där hemma. F ö förstår jag inte vitsen. Växthuset måste ju matas någon annanstans ifrån. Vad ska man ha denna vidarekoppling för? Eller är det kanske
10 svar · 7,1k läst
·
Sturmtiger
Sturmtiger: Okej tack,
11 svar · 1,9k läst
·
Sturmtiger
11 svar · 1,9k läst
·
M
Mathiasffs: Nytt betongtak med infällt takdosa och du fäst fläkten på 7kg med båda skruvarna i takdosan så är de inga problem, låt de fläkta på
1 svar · 703 läst
K
Kdog: Självklart mätte jag och även dubbelmätte för att kolla så allt var rätt kopplat, speciellt när det som dök upp en blå kabel efter jag först hade bekräftat att noll-stiftet saknades. Var mest som en varning att det kanske inte är så osannorlikt att blå är annat än nolla. I ett fullkopplat sladdställ javisst men du skrev förkopplat ;) Som en extra hjälp finns det däremot
15 svar · 11,1k läst
·
useless
useless: https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/installationsmateriel/lampproppar-och-uttag/forgreningsdosa-401687/
3 svar · 10,1k läst
·
A
AndreasK: [citat] Tack, ja 24V är kanske inte så lämpligt.. :)
6 svar · 4,4k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] max 170mm högt är väldigt litet, inte ens Hagers minigamma klarar detta (de är ju inte heller mer än IP20). Jag skulle nog välja någon fibox som kan utrustas med DIN-skena http://www.fibox.se/catalog Eller något motsvarande av annat fabrikat
7 svar · 2,4k läst
Lageto
Lageto: Tack så mycket.
2 svar · 1,2k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Vill du mena att tråden (och 99.9% av alla trådar på BH) inte handlar om bostäder? Eller vill du mena att kravet på JFB för belysning inte gäller utomhus, bara inomhus?
15 svar · 3,4k läst
E
elmont: Det kan ju även påminnas om att ett CE märke på intet vis garanterar någon "kvalitet" eller att alla regler för produkten har följts. Som exempel kan man ta dom skyddsmasker som media, enligt nyheterna, har kollat. Där höll 40% av dom CE märkta maskerna inte dom krav som dom enligt CE märkningen skulle klara.
10 svar · 8,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Ett VP-rör bockat enligt din bild, som går hela vägen från dosa till lampfot, borde väl vara det bästa. Jag vet inte, men inbillar mig att styva rör är gnagsäkrare än sladdriga slangar.
1 svar · 2,0k läst
·
GK100
GK100: Den ena av de faserna lasten är kopplad mellan ska dessutom vara den där huvudsäkringen löst.
5 svar · 1,6k läst
torparavgrund
torparavgrund: [citat]
12 svar · 3,9k läst
G
Gabbe1: För att inte TS (Jariss93) ska bli förvirrad så vill jag bara påpeka att jag tror att Johan456 skrivit fel ovan. Jag tror inte att hans styvmor har med den här saken att göra över huvudet taget.
17 svar · 6,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Aha, du menade att den högra vippan på strömbrytaren idag styr en annan befintlig dimmer. Jag feltolkade detta totalt. [citat] Vilken? Det finns tre st ledaren till vänster om den orangea längst till höger. [citat] Jag hittar fortfarande ingen information om vilken belysning som du vill kunna styra för du ska väl inte ha astrofunktion på trappbelysningen? [citat]
8 svar · 12,1k läst
·
tommib
tommib: Normcentral så det kan vara en trepolig säkring...
22 svar · 21,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.