J JohanLun skrev:
Jag har fått i 4 Slim TP och en Telekabel I ett 20 rör, men det gick ganska rakt, mycket halka och en dragkamp där jag vunnit över Goliat, trodde jag skulle dra sönder kabeln. Frågan är om man någon gång kan dra ur kabeln. Men ingen behöver väl någonsin mer än 1gb?
Var hittar man slim TP?
 
J JohanLun skrev:
Jag har fått i 4 Slim TP och en Telekabel I ett 20 rör,
J JBa skrev:
Fyra cat6a enkelledar installationskabel från Kjell går i ett 20 mm rör men då var det enkel dragning. Tre hade inte varit nån match.
Nu hjälper ju knappast denna informationen TS då det är stor skillnad areamässigt mellan hans 16mm slang och era 20mm rör.
 
J JohanLun skrev:
Jag har fått i 4 Slim TP och en Telekabel I ett 20 rör, men det gick ganska rakt, mycket halka och en dragkamp där jag vunnit över Goliat, trodde jag skulle dra sönder kabeln. Frågan är om man någon gång kan dra ur kabeln. Men ingen behöver väl någonsin mer än 1gb?
Du kan du får mer ändå med nyare utrustning och samma kablar. Från Wiki:

The IEEE Standard 802.3bz defines:[6]
  • 2.5 Gbit/s up to at least 100 m of Cat 5e
  • 5 Gbit/s up to 100 m of Cat 5e
  • 5 Gbit/s up to at least 100 m of Cat 6
 
J
S sjoelund skrev:
Du kan du får mer ändå med nyare utrustning och samma kablar. Från Wiki:

The IEEE Standard 802.3bz defines:[6]
  • 2.5 Gbit/s up to at least 100 m of Cat 5e
  • 5 Gbit/s up to 100 m of Cat 5e
  • 5 Gbit/s up to at least 100 m of Cat 6
Jo, Det var lite skämtsamt... Många har ju sagt liknande. Det funkar till barnen flyttat ut. Sen är det ingen som ställer krav länge. ;)
 
R roli skrev:
Nu hjälper ju knappast denna informationen TS då det är stor skillnad areamässigt mellan hans 16mm slang och era 20mm rör.
Visst, jag missade att han skrev flexrör. Faktiska skillnaden är väl i runda slängar 6 mm effektiv innerdiameter. Varför jag hade med infon om mitt var som uppmuntran att det faktiskt går om man har tålamod. Man kan aldrig ha tillräckligt med kabel dragen i väggarna.
 
C claste skrev:
Var hittar man slim TP?
Vad är det för TP-kabel du använt? Gissar på Cat6/cat6a. Den är ganska tjock och stel.
Cat5e har mindre diameter och saknar en extra förstyvande plastkärna. (Den fick jag använda för att få i en nätverkskabel och en antennkabel i ett rör med 2 spik i...)
Nu finns det X Slim Cat6 tex på Elbutik.se ,eller ännu tunnare, 4.1 mm i diameter, länk
 
Redigerat:
C
Ja kör på Cat5e. Du klarar gigabit på det utan problem. Säkerligen 2,5 och 5 (multi) när detta dyker upp på allvar.

Men det är klart, vet du att du måste upp i 10gbit så får du göra på något annat vis.

Riktigt tunn cat6 kan fungera också.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.