Det finns lite trådar om detta men inte helt klart för mig.
Vi byter fasad och ska passa på att låta dra lite el för uttag, några kommer sitta ute under tak, och några blir utan skyddande tak.
Kan vi sätta dosor och sedan tex detta Scneider exxact ip44, det blir ju snyggare än utanpåliggande:
https://www.elbutik.se/product.html...-las-ip#aw_source=pb-5cb84a68513fce785da7db82
Krävs det några ytterligare tätningsdelar?
Behöver dubbeluttaget ovan dubbla dosor?
Sen finns den här timern som skulle kunna styra infravärmne:
https://www.elbutik.se/product.html...--2-pol#aw_source=pb-5cb84a68513fce785da7db82
Där står det i texten att den kan göras till ip44 med en tätsats, OK?
Vi byter fasad och ska passa på att låta dra lite el för uttag, några kommer sitta ute under tak, och några blir utan skyddande tak.
Kan vi sätta dosor och sedan tex detta Scneider exxact ip44, det blir ju snyggare än utanpåliggande:
https://www.elbutik.se/product.html...-las-ip#aw_source=pb-5cb84a68513fce785da7db82
Krävs det några ytterligare tätningsdelar?
Behöver dubbeluttaget ovan dubbla dosor?
Sen finns den här timern som skulle kunna styra infravärmne:
https://www.elbutik.se/product.html...--2-pol#aw_source=pb-5cb84a68513fce785da7db82
Där står det i texten att den kan göras till ip44 med en tätsats, OK?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Kapslingsklassen anges endast skydd mot damm, beröring och väta. Den talar inte om ifall materielen kan användas utomhus där fler egenskaper spelar in som kyla och solljus etc. Den materiel du länkar till är avsedd för inomhusbruk. Jag vet inte hur de uppför sig utomhus. Jag skulle helt undvika infällda apparater utomhus.
Men inte ens uttag avsedda för utomhusbruk kan alla användas utomhus, dvs med stickpropp i. Så alla uttag bör ha ett regnskydd.
Men inte ens uttag avsedda för utomhusbruk kan alla användas utomhus, dvs med stickpropp i. Så alla uttag bör ha ett regnskydd.
tack för svar, lite mer frågor dyker upp!
Hur ser man att det är avsett för utomhusbruk, tittar jag på utanpåliggande ip44 uttag med lock så är det ingen tydlig skillnad i beskrivningen.
Är inte uttag utomhus utan regnskydd väldigt vanligt?
Hur ser man att det är avsett för utomhusbruk, tittar jag på utanpåliggande ip44 uttag med lock så är det ingen tydlig skillnad i beskrivningen.
Är inte uttag utomhus utan regnskydd väldigt vanligt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Det är inte så tydligt tyvärr. Vanligen står det i texten som beskriver produkten. Ibland kan man även hitta denna symbol, med en pil in mot huset eller pil både in och ut.
Ja det är vanligt att uttag sitter oskyddade. Man kan ju titta i den hur de ser ut inuti efter ett antal år ute med stickpropp i. En del klarar det bra, andra inte. Det var därför jag använde ordet bör.
Ja det är vanligt att uttag sitter oskyddade. Man kan ju titta i den hur de ser ut inuti efter ett antal år ute med stickpropp i. En del klarar det bra, andra inte. Det var därför jag använde ordet bör.
Klicka här för att svara
