El
merbanan: Sagan avslutas med att entreprenören kom tillbaka och kopplade om till följande: Växelriktare 32A i undercentral B (6mm) (automatsäkring) Undercentral B 63A i kabelskåp (16mm) (diazed) Varför man gjorde det vet jag inte.
Wheelabrator: [citat] Då föreslår jag att du kontaktar Siemens och meddelar att deras data är felaktig. Här är länken till ett datablad för en 16A säkring: https://support.industry.siemens.com/tedservices/DatasheetService/DatasheetService?format=pdf&mlfbs=5SB261&language=en&caller=SIOS Det står -5 till +40. Vad konsekvenserna blir om temperaturen faller utanför detta område framgår inte, men det
Derbyboy: 1) jag har stora planer för framtiden men trallen kommer läggas snart och planerna kommer genomföras någon gång framtiden. Jag vet på ett ungefär var jag vill ha uttag, spabad mm och då tänker jag att jag kan förbereda. 2) jag har en hel del korta längder av pem25 och pem32 liggandes. 3) vill inte ha hit elektrikern för ett sådant litet jobb så han får komma efter trallen någon
tommib: [citat] Fat finger error? Det korrekta avståndet är 120 cm från blandaren (eller duschstången).
ratax: [citat] Jag menar med inbyggda batteriet i första hand
arowe17: Kan det vara ström i kablarna, och signal körs över Wifi?
Intresserad22: Det är troligtvis dubbla tändingar uppe i taket, men de har kopplats ihop nångång.
T-O: [citat] Om en elektriker har gjort det där så får han komma tillbaka och göra klart jobbet för nej inget ska lossa vare sig lätt eller svårt. Om det är du som gör det själv får du väl skruva fast skiten. Mina elektriker skruva fast den till dosan med två skruv, dock för löst så det blev glapp när man drog ut stickproppar så jag var tvungen att mäta med vattenpass och dra åt
elmont: Och lite "bättre" vindor brukar ha ett inbyggt överhettningsskydd.
elmont: Möjligen när man slutade att tillverka Semko17 av metall och övergick till plast ;)
richardtenggren: [citat] Jo, det är väl en kompromiss där man sätter utseende före funktion till viss del. Jolly mini ryms i en 1,5-dosa så borde inte vara några problem, eller om vi kör på plejd som ryms i en vanlig dosa. Så minlösning blir snarlik hojtes ovan. Precis den där lådan jag använt till takfogsbelysningen, men den är för stor och ful att ha i taket i varje rum. Precis, tyvärr är det
Jockose: [citat] 5-10 tkr är bara för dragning av kabel från bef. central till badet. Samt JFB. Så jag tänker att jag istället byter hela centralen och passar på att dra lite nya ute-kablar mm.
Kvisselro: Tack! Flyttade om stiftet så att spiskontakten stämmer med hur faser är dragna till uttaget på väggen. Nu verkar allt fungera
ptlf: Just kylningen kanske inte blir problemet här...ljust dygnet runt den varma årstiden här så då ska den inte användas men gäller den funkar när det är 30grader kallt !
MrJay: [citat] De kan bryta strömmen bäst de vill hos oss, all viktig infrastruktur är kopplat till rejäl UPS som kontrollerat stänger ner servrarna vid 20% reservkraft ;) Vi fick testa systemet rejält när EON klantade sig med elen till hela området kort tid sedan.
Totte_S: Ok. Tack för alla ideer, ska läsa på lite om varianterna. Har ett par plejd redan, men man kan ju vara öppen i sinnet för andra lösningar.
Mazen: Både Kjell o Classe har 12v E27.. https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/belysning/ljuskallor/led-lampor/led-lampa-e27-12v-470-lm-p64512 https://www.clasohlson.com/se/Lågvoltslampa-E27-V-light/p/Pr365437000
13th Marine: Frågan är om drivern är impuls eller flankstyrd. Om du håller inne strömbrytaren 10s som används idag. Tänds den direkt och släcker igen när du släpper brytaren?
GK100: [citat] Du kan börja med att använda din provare först varje gång du vill testa och sen med knappen på brytaren. Löser den alltid med provaren och sen i varierande grad med knappen kan man misstänka att det är lite dålig funktion i en hjälpkontakt i brytaren eller själva knappen som ingår i den interna delen vid test. Detta är inget som påverkar korrekt funktion vid fel men givetvis
lnilsson: Tack! Nu gäller det bara att förstå sig på mätaren och allt den kan göra... Jag köpte den som jag fick tips om tidigare i tråden, och den var ju milt sagt ganska avancerad. Den går att programmera på olika sätt tydligen. Så nu ska jag försöka lära mig modbus, det är nåt nytt för mig.
Mikael_L: Vi har lite tidigare i tråden gått genom skillnaden mellan mitt på spannet och nära upplaget.
Callemang: Tack för all hjälp, tror att jag klurat ut det nu! Antar att det ska kopplas enligt nedan. Nu väntar jag bara på att få det bekräftat av elektrikern senare i veckan tack igen!
impendill: [citat] undrar om du är seriös ? jag hade en fråga om el tidigare vad gäller dimmern från 2018. Det handlade om att dra fram neutral som ej fanns vilket jag fick hjälp med av en elektriker. ”gissar sig fram under flera år” Fjant!
Müssli: Vad är det för dimmer? Om en Plejd tappar minnet fungerar den precis som du beskriver, det går att tända och släcka men inte dimra. Kanske fungerar fler dosdimmers så?
Huvudbrytaren: [citat] Wago 221 eller liknande löser de problemen