3 251 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Delad el
Sida 1 av 2
Vi har styckat av en gård med två boningshus. Vår granne tog den gamla fastighetsbeteckningen fast våran fastighet är ursprungsfastigheten, vi fick en ny.
Elen följer med betäckningen. Vi betalar halva elräkningarna men undrar om grannen kan om hen vill stänga av elen till vår fastighet?
Det är en luftledning och jag undrar om det går att skaffa ett eget abonnemang? Vet inte hur många fastigheter som är på samma ledning
Elen följer med betäckningen. Vi betalar halva elräkningarna men undrar om grannen kan om hen vill stänga av elen till vår fastighet?
Det är en luftledning och jag undrar om det går att skaffa ett eget abonnemang? Vet inte hur många fastigheter som är på samma ledning
Det ska vara en anslutning per fastighet. Det är inte tillåtet att sälja vidare el på det viset. Men en egen anslutning kommer att bli en dyrare lösning för alla parter. Så det är nog inte dumt att sitta still i båten.
Vanligt förr, det du skriver.T Takåsen skrev:
Nu kommer ditt elbolag vilja dra ny sladd och det kostar nog minst 40 loppor. Plus att det blir dubbla abonnemang och så vidare.
Men grannen ska ha en peng ifall kabeln måste dras på hens tomt.
Varför ska de dra ny sladd? Grannens mätare sitter i en stolpe 15 meter från vår fastighet, går det inte att dela elen där med en ny mätareM MEE-84 skrev:
Det beror på om nätbolaget hos Dig är ett litet, praktiskt inriktat bolag, eller någon av de stora, dominerande, drakarna.
Vilket det är kan Du inte påverka - det är det bolag som har konfessionen för det området.
De stora bolagen har fastställd policy hur en ny installation skall se ut. Policy är inget som går att diskuteras - det skall bara vara så. Alla kostnader landar på abonnenten (det står i policyn...). Givetvis krävs även en anslutningsavgift - enhetlig - oavsett om de fixar jobbet med en ny mätare i en befintlig tavla eller måste göra mycket jobb. Vid mycket jobb och/eller material läggs den kostnaden på ovanpå den fasta avgiften.
Gamla installationer, som är utförda enligt en tidigare policy, får leva kvar, men vid varje chans så kräver bolaget att abonnenten bekostar en omläggning till modern standard...
De stora bolagen har som första mål att fixa maximal vinst till sin ägare, inte att fixa prisvärd el till Sveriges medborgare.
När det var en fastighet så var det ok att dela på strömmen med egna fördelningsmätare, men i och med att Ni lagt om till oberoende fastighetsbet. så innebär samma förfarande ett brott mot nätägarens lagstadgade ensamrätt till distribution inom området.
I tanken med områdeskoncession ligger att företaget som beviljats detta får fördelen av ensamrätt, men också nackdelen av en skyldighet att tillhandahålla el till varje fastighet inom området som så begär. Det senare är dock "försvagat" genom att man idag tar betalt med faktisk kostnad och inte med enhetskostnad inom området.
Vilket det är kan Du inte påverka - det är det bolag som har konfessionen för det området.
De stora bolagen har fastställd policy hur en ny installation skall se ut. Policy är inget som går att diskuteras - det skall bara vara så. Alla kostnader landar på abonnenten (det står i policyn...). Givetvis krävs även en anslutningsavgift - enhetlig - oavsett om de fixar jobbet med en ny mätare i en befintlig tavla eller måste göra mycket jobb. Vid mycket jobb och/eller material läggs den kostnaden på ovanpå den fasta avgiften.
Gamla installationer, som är utförda enligt en tidigare policy, får leva kvar, men vid varje chans så kräver bolaget att abonnenten bekostar en omläggning till modern standard...
De stora bolagen har som första mål att fixa maximal vinst till sin ägare, inte att fixa prisvärd el till Sveriges medborgare.
När det var en fastighet så var det ok att dela på strömmen med egna fördelningsmätare, men i och med att Ni lagt om till oberoende fastighetsbet. så innebär samma förfarande ett brott mot nätägarens lagstadgade ensamrätt till distribution inom området.
I tanken med områdeskoncession ligger att företaget som beviljats detta får fördelen av ensamrätt, men också nackdelen av en skyldighet att tillhandahålla el till varje fastighet inom området som så begär. Det senare är dock "försvagat" genom att man idag tar betalt med faktisk kostnad och inte med enhetskostnad inom området.
Så med andra ord har vi ett fritidshus utan el??S Soltorp40 skrev:Det beror på om nätbolaget hos Dig är ett litet, praktiskt inriktat bolag, eller någon av de stora, dominerande, drakarna.
Vilket det är kan Du inte påverka - det är det bolag som har konfessionen för det området.
De stora bolagen har fastställd policy hur en ny installation skall se ut. Policy är inget som går att diskuteras - det skall bara vara så. Alla kostnader landar på abonnenten (det står i policyn...). Givetvis krävs även en anslutningsavgift - enhetlig - oavsett om de fixar jobbet med en ny mätare i en befintlig tavla eller måste göra mycket jobb. Vid mycket jobb och/eller material läggs den kostnaden på ovanpå den fasta avgiften.
Gamla installationer, som är utförda enligt en tidigare policy, får leva kvar, men vid varje chans så kräver bolaget att abonnenten bekostar en omläggning till modern standard...
De stora bolagen har som första mål att fixa maximal vinst till sin ägare, inte att fixa prisvärd el till Sveriges medborgare.
När det var en fastighet så var det ok att dela på strömmen med egna fördelningsmätare, men i och med att Ni lagt om till oberoende fastighetsbet. så innebär samma förfarande ett brott mot nätägarens lagstadgade ensamrätt till distribution inom området.
I tanken med områdeskoncession ligger att företaget som beviljats detta får fördelen av ensamrätt, men också nackdelen av en skyldighet att tillhandahålla el till varje fastighet inom området som så begär. Det senare är dock "försvagat" genom att man idag tar betalt med faktisk kostnad och inte med enhetskostnad inom området.
Vår granne är som Ove i solsidan fast värre. Han har gjort sin fastighet till mindre jordbruksfastighet och vi känner oss lurade på allt från vägrenovering skogsavverkning underhåll av servitut mm. Den enda hållhaken han har är elen. Vi vill bli fria från denna tyrann.Niklasloow skrev:
Bästa svaret
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Det finns fasta tariffer för vad det kostar att ansluta en fastighet till elnätet. Jag gissar att grannens elmätare inte är en sådan anslutningspunkt som avses nedan, men jag kan ha fel.
Så beroende på hur långt ni har till ett elskåp kan det bli olika dyrt.
https://www.ei.se/sv/for-energikonsument/el/Elnat/anslutningsavgift/
Så beroende på hur långt ni har till ett elskåp kan det bli olika dyrt.
https://www.ei.se/sv/for-energikonsument/el/Elnat/anslutningsavgift/
Precis som skriv ovan så är det 16-25 A som behövs så finns det framtaget en metod av Energimarknadsinspektionen som ger högsta möjliga avgift som elnätbolaget får ta ut. Vissa följer den a slaviskt medans andra har gjort egna modeller. Om grannen har el är det troligt att det finns en anslutningspunkt inom 200 meter från sitt hus och då landar maximalt på 29000 kr exkl moms. Normalt ska denna typ av frågor lösas vid avstyckning, något som ofta missas tyvärr vilket kan bli tråkiga överraskningar sen.
Det är inte säkert att befintlig elstolpe har matning så den klarar ytterligare en fastighet.
Är anslutningspunkten en bit bort kan det bli dyrt. Kollade på en sommarstuga som kunde stycka av en del av tomten. Den nya elen behövde dock tas från ett kopplingskåp som låg 450m bort. Kostnaden skulle bli 132000kr för att få el om tomten styckades av. Även fast den befintliga sommarstugan hade sitt nuvarande skåp precis vid tomtgränsen till där den nya tomten skulle bli.
Elbolaget hade speciella personer som kunde räkna ut kostnaden på kronan utifrån befintliga elritningar och exakta avstånd på kartunderlag. Så det hade inget att göra med den specifika kostnaden att gravs osv utan var en schablonberäkning för att alla skulle betala på samma sätt oavsett hur krångligt/enkelt det blev att gräva osv.
Är anslutningspunkten en bit bort kan det bli dyrt. Kollade på en sommarstuga som kunde stycka av en del av tomten. Den nya elen behövde dock tas från ett kopplingskåp som låg 450m bort. Kostnaden skulle bli 132000kr för att få el om tomten styckades av. Även fast den befintliga sommarstugan hade sitt nuvarande skåp precis vid tomtgränsen till där den nya tomten skulle bli.
Elbolaget hade speciella personer som kunde räkna ut kostnaden på kronan utifrån befintliga elritningar och exakta avstånd på kartunderlag. Så det hade inget att göra med den specifika kostnaden att gravs osv utan var en schablonberäkning för att alla skulle betala på samma sätt oavsett hur krångligt/enkelt det blev att gräva osv.