P
Ska dra om elen i ett garage, inkomande kabel 1*1,5 m2 är avsäkrad vid huvudsäkringsskåpet med egen 13A säkring.

Sedan tänkte jag montera en kapsling med brytare och en personskyddsautomat.

Därefter sk denna fas gå till en luftvärmepump, belysning samt vägguttag, D.vs 3 st 1,5 m2 ledare.

Hur går man vidare i kapslingen kan kan koppla in dessa tre direkt i personskyddsautomaten eller finns det någon typ av plint för utgående fas som man kan dela upp den på ? Eller ska man sätta en dvärgbrytare för varje utgående, luftvärmepump, belysning samt vägguttag ?
 
Det låter som en riktigt snål elinstallation till garaget...

Vi får börja med att titta i matande ände. Om jag tolkar dig rätt är kabeln inkopplad som en gruppledning i husets elcentral? Och ligger därmed under dess huvudbrytare och eventuell JFB där?

Det tillåter att man kan betrakta ledningen till garaget som en gruppledning och göra fördelning till de olika förbrukarna i en kopplingsdosa utan ytterligare avsäkring. Detta under förutsättning av ledningarna blir korrekt dimensionerade.

Men LVP hör inte riktigt ihop med belysning och uttag på samma grupp. Det borde vara minst två grupper. Eftersom det verkar vara en nyinstallation här så finns väl inga skäl till att snåla på detta sätt eller?

Detta leder till att det borde vara en elcentral i garaget, antingen som undercentral eller huvudcentral. Att du vill ha en PSA i garaget pekar än mer på det hållet, en elcentral. Då kan man göra tre gruppledningar med varsin säkring. Du ska då sätta en JFB istället för PSA ha en huvudbrytare i denna elcentral.

Men det är inte riktigt bra att lägga den som en undercentral ifall huvudcentralen i huset har en JFB. Den JFB du sätter i garaget gör då varken från eller till.

Har du räknat på 13 A och 1.5 mm²? För du har väl inte en kabel med arean 1.5 m² ;)
 
P
Nej matande ände är inte en del av husets gruppcentral således ej inkopplad via någon JFB, det är en säkring direkt drag efter en av huvudsäkringarna placerad i samma skåp.

Enligt återförsäljaren av LVP ska det INTE behövas en separat grupp vilket inte var något jag heller frågade om.

Varför ska man inte ha en PSA för och istället en JHB ? Det är väl säkrare med en PSA när man har vägguttag där diverse maskiner kommer anslutas?

Jag kommer göra 4 grupper efter PSA för belysning ute, belysning inne, luftvärmepump och eluttag med egna dvärgbrytare.

Jag har så klart räknat på 1.5 mm2 och inget annat.


Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter som en riktigt snål elinstallation till garaget...

Vi får börja med att titta i matande ände. Om jag tolkar dig rätt är kabeln inkopplad som en gruppledning i husets elcentral? Och ligger därmed under dess huvudbrytare och eventuell JFB där?

Det tillåter att man kan betrakta ledningen till garaget som en gruppledning och göra fördelning till de olika förbrukarna i en kopplingsdosa utan ytterligare avsäkring. Detta under förutsättning av ledningarna blir korrekt dimensionerade.

Men LVP hör inte riktigt ihop med belysning och uttag på samma grupp. Det borde vara minst två grupper. Eftersom det verkar vara en nyinstallation här så finns väl inga skäl till att snåla på detta sätt eller?

Detta leder till att det borde vara en elcentral i garaget, antingen som undercentral eller huvudcentral. Att du vill ha en PSA i garaget pekar än mer på det hållet, en elcentral. Då kan man göra tre gruppledningar med varsin säkring. Du ska då sätta en JFB istället för PSA ha en huvudbrytare i denna elcentral.

Men det är inte riktigt bra att lägga den som en undercentral ifall huvudcentralen i huset har en JFB. Den JFB du sätter i garaget gör då varken från eller till.

Har du räknat på 13 A och 1.5 mm²? För du har väl inte en kabel med arean 1.5 m² ;)
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter som en riktigt snål elinstallation till garaget...

Vi får börja med att titta i matande ände. Om jag tolkar dig rätt är kabeln inkopplad som en gruppledning i husets elcentral? Och ligger därmed under dess huvudbrytare och eventuell JFB där?

Det tillåter att man kan betrakta ledningen till garaget som en gruppledning och göra fördelning till de olika förbrukarna i en kopplingsdosa utan ytterligare avsäkring. Detta under förutsättning av ledningarna blir korrekt dimensionerade.

Men LVP hör inte riktigt ihop med belysning och uttag på samma grupp. Det borde vara minst två grupper. Eftersom det verkar vara en nyinstallation här så finns väl inga skäl till att snåla på detta sätt eller?

Detta leder till att det borde vara en elcentral i garaget, antingen som undercentral eller huvudcentral. Att du vill ha en PSA i garaget pekar än mer på det hållet, en elcentral. Då kan man göra tre gruppledningar med varsin säkring. Du ska då sätta en JFB istället för PSA ha en huvudbrytare i denna elcentral.

Men det är inte riktigt bra att lägga den som en undercentral ifall huvudcentralen i huset har en JFB. Den JFB du sätter i garaget gör då varken från eller till.

Har du räknat på 13 A och 1.5 mm²? För du har väl inte en kabel med arean 1.5 m² ;)
 
En PSA är en kombinerad JFB och säkring, som används till en grupp. Ska du ha flera grupper som skyddas av samma apparat är det en JFB du ska ha.

Men tror du tänker lite knasigt här, om du bara ska mata garaget med en enfasgrupp på 13A så vinner du inte så mycket på att dela upp i flera grupper efter det, mer än en extra vända till matarskåpet om en säkring löser ut.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
P
Ok om man inte delar upp i 4 grupper efter PSA hur får man ut de 4 fastrådar från kapsllngen utan att ha gruppsäkringar? Kopplar alla 4 direkt i PSA eller drar ut en från PSA till en separat kopplingsdosa?
 
haz_69 skrev:
Nej matande ände är inte en del av husets gruppcentral således ej inkopplad via någon JFB, det är en säkring direkt drag efter en av huvudsäkringarna placerad i samma skåp.

Enligt återförsäljaren av LVP ska det INTE behövas en separat grupp vilket inte var något jag heller frågade om.

Varför ska man inte ha en PSA för och istället en JHB ? Det är väl säkrare med en PSA när man har vägguttag där diverse maskiner kommer anslutas?

Jag kommer göra 4 grupper efter PSA för belysning ute, belysning inne, luftvärmepump och eluttag med egna dvärgbrytare.

Jag har så klart räknat på 1.5 mm2 och inget annat.
En LVP ska ha en egen gruppsäkring som går på jfb
 
haz_69 skrev:
Ok om man inte delar upp i 4 grupper efter PSA hur får man ut de 4 fastrådar från kapsllngen utan att ha gruppsäkringar? Kopplar alla 4 direkt i PSA eller drar ut en från PSA till en separat kopplingsdosa?
Man ringer en elektriker, annars är det risk för fulel;)
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
haz_69 skrev:
Ok om man inte delar upp i 4 grupper efter PSA hur får man ut de 4 fastrådar från kapsllngen utan att ha gruppsäkringar? Kopplar alla 4 direkt i PSA eller drar ut en från PSA till en separat kopplingsdosa?
Ja du får då inte pula in fyra ledningar under samma klämma på PSAn, så en dosa är ju bättre i det fallet. Men som Bo säger är det snålt med bara 13A till garaget. Låt säga att LVPn kör fullt ös en kall dag så använder den själv upp från hälften till all kapacitet på säkringen, försöker du då köra nån lite tyngre maskin så lär det säga poff.
 
haz_69 skrev:
Ska dra om elen i ett garage, inkomande kabel 1*1,5 m2 är avsäkrad vid huvudsäkringsskåpet med egen 13A säkring.

Sedan tänkte jag montera en kapsling med brytare och en personskyddsautomat.

Därefter sk denna fas gå till en luftvärmepump, belysning samt vägguttag, D.vs 3 st 1,5 m2 ledare.

Hur går man vidare i kapslingen kan kan koppla in dessa tre direkt i personskyddsautomaten eller finns det någon typ av plint för utgående fas som man kan dela upp den på ? Eller ska man sätta en dvärgbrytare för varje utgående, luftvärmepump, belysning samt vägguttag ?
Hur i helsike kan du ha 1*1,5 mm2 avsäkrad med 13A säkring? Max 10A ska det vara för 1,5 mm2.
 
haz_69 skrev:
Synd att man inte kan fokusera att svar på det man frågar om
Det är ju det jag gör. Hört talas om att elkopplingar ska vara elsäkra?
 
haz_69 skrev:
Ska dra om elen i ett garage, inkomande kabel 1*1,5 m2 är avsäkrad vid huvudsäkringsskåpet med egen 13A säkring.

Sedan tänkte jag montera en kapsling med brytare och en personskyddsautomat.

Därefter sk denna fas gå till en luftvärmepump, belysning samt vägguttag, D.vs 3 st 1,5 m2 ledare.

Hur går man vidare i kapslingen kan kan koppla in dessa tre direkt i personskyddsautomaten eller finns det någon typ av plint för utgående fas som man kan dela upp den på ? Eller ska man sätta en dvärgbrytare för varje utgående, luftvärmepump, belysning samt vägguttag ?
Det är bra om du försöker lägga lite omsorg på din fråga så den är så korrekt i delarna att man kan anta att det är vettigt att ge råd till dig dvs att du har tillräckligt på fötterna att det ska kunna bli vettigt gjort. Nu fyller du som jag ser det inte de kraven men för att inte vara onödigt dum kan du tänka lite på följande.

Varför har du snöat in på PSA? Om du redan har en så för all del men annars skaffa en vanlig JFB du kan ta en fyrpolig och använda enfasigt så har du en i fall du utökar/bygger om de är inte dyrare heller.

Finns heller ingen anledning till att du sätter (huvud)brytare i din kapsling. Samma kan gälla där dvs om du kommer bygga om har du redan komponenten där om du nu vill skaffa en. Välj då också en större kapsling så kan du sätta in lite säkringar om det skulle bli aktuellt.

Men för att gå helt på frågan behöver du bara en tvåpolig JFB (eller PSA) i en minimal kapsling och sen som nämndes gå rakt genom och vidare till en dosa där du grenar ut till förbrukarna. Men tänk dig för så du får det rätt du verkar lite för okunnig i ämnet men det kanske bara beror på hur frågan är formulerad och sammansatt språkligt och tekniskt.
 
P
Vad är det för krav jag inte uppfyller för att få fråga en enkel fråga.
 
13A på en fas och en kabel på 1,5 mm2 är klent. Antar att TS själv dragit den. En PSA och ett uttag till LVP är vad kabel och säkring max klarar av.
 
Nu är jag inte elektriker, så jag kan ha fel.

Men jag tror att andra i tråden menar att en grupp (=säkring) skall försörja en eller flera saker av liknande typ. Så att blanda ex. belysning och värmepump på samma grupp bryter mot den principen. Hur starkt krav det är, vågar inte jag svara på.

Sedan skulle jag tro att flera reagerar på den "självsäkra" dimensioneringen med 13A för en 1,5 kvmm grupp.

Det är i en del fall korrekt att göra så. Men då måste man räkna på utlösningsvillkoret för säkringen. Och man behöver ha koll på hur kabeln är förlagd. Ligger den nedgrävd så gissar jag att den får tillräcklig kylning. Rent funktionsmässigt kan man behöva ta hänsyn till spänningsfall i kabeln. Utlösningsvillkoret är en grundläggande elsäkerhetsfråga.

De flesta av oss som inte är elektriker vet inte hur man beräknar/kontrollerar utlösningsvillkoret.

Rent funktionsmässigt vill man ju ha selektivitet. Så om du har flera säkringar i serie, som det eventuellt blir i det här fallet, vill man dimensionera så att bara en av dem löser ut vid ex. en kortslutning. Då kan "avståndet" mellan 13A och 10A vara för litet. Får du en överbelstning så löser både säkringen/psan i garaget och din 13A säkring som matar kabeln.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
P
Helt irrelevant då det inte var det jag frågade om i min tråd. De som ska installera värmepumpen har redan koll på de sakerna att den kan kopplas så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.