El
tommib: Med det priset skulle jag säga att det inte är aktuellt att hempula något alls, köp den bara och lös problemet med den.
grapper: [citat] Tack, alla tips är välkomna! Jag har insett att jag nog kommer dra lampan till en jordad takkontakt istället längre bort, blir snyggare. Så får köpa mig en sladd och sätta på hona på ena sidan (vanlig stickkontakt) och ojordad takkontakt som passar i jordat uttag.
Stefan1972: [citat] nja, vatten leder ström dåligt och det är ganska ovanligt att det skulle spruta så att det orsakar kortis. Dylika saker som vattenbegjuts brukar fungera alldeles utmärkt ändå, är väl mest när det börjar rosta och ärga och allt sånt börjar leda ström man brukar få problem.
elmont: Som Johan456 skriver, tumregeln med tio vägg/lamputtag per grupp fungerar i 99,99% av alla fall OM det inte handlar om typ hushållsmaskiner med lite större effekter som disk, strykjärn tvätt osv.
tte: Vill ge en liten uppdatering av tråden och berätta vad vi valde. Det blev Nexa ELJR-1000 tillsammans med Nexa MKFT-1704 Minifjärrkontroll. ELJR-1000 sitter utomhus i en kopplingsdosa IP-65 nära markismotorn. Strömkabeln har dragits enbart utomhus. Allt funkar klockrent, med enkel och snabb installation!! För en betydligt lägre peng än andra alternativ. Två klick = markisen åker ut. Två
Stabbsson: [citat] Ja det går ju att göra, kanske är lite mesig av mig men tycker inte riktigt om idén att lägga slang löst ifall den hoppar ur
PNO: Gå till en plåtslagare och be dem bocka till skydd av 1,5mm galvad plåt till kablarna på bild 1 och möjligen bild 2. Något sådant här, typ: [bild] Till kabeln på bild 3 och möjligen på bild 2 så använder du som sagt färdiga skydd. Se länk. Kabelskydd Dessa monteras med klammer. Klammer Länkarna går till biltema, Dessa skyddsplåtar finns att köpa på en massa andra ställen
Allmänobildad: För renova så blir det nog puckar om du inte köper wiser vriddimmer och själv anpassar metallramen på insatsen till att passa med renovaram
kanonkula: Vi potentialutjämnar alltid armeringen på nybyggen och större renoveringar. Oftast har man någon värmeslinga i plattan och då bör där utjämnas ändå och då kan man likabra göra hela. Vid stallar är det praxis att utjämna allt. Dock är nästan allt fuktigt ocv djuren har oftast större yta mellan benen. Där är det ett önskemål att lägga en kopparlina runt byggnaden också.
Bo.Siltberg: Om du lyfter på lampan i första build så ser du att terminalerna troligen är märkta 1 - 3 - 5 på ovansidan och 2 - 4 - 6 på undersidan. Udda siffror betyder IN och jämna siffror UT. Elektrisk spelar det ju ingen roll i detta fall men det är ju bra att följa märkningen. Dessutom är det vanligt att apparater matas på ovansidan. Det bör framgå av anvisningen till den nya
jenslun: Okej, tack för hjäkpen, ska se om jag hittar fler räkneverk
Daniel 109: Jag har en, visserligen kron. [bild] In med en liten mejsel i de rektangulära hålen och bänd utåt.
Müssli: [citat] Det behövs inte, en EKK (eller EXQ) är helt ok om den kommer in under 0,5 m, vilket den ska göra enligt mig. Jag har själv kopplat in ett flertal bastuaggregat med EXQ rakt in i aggregatet. Kabeln syns iof om man lägger sig ner på golvet och tittar. ;)
MrMinkhe: Tack för ett bra svar ! Då får jag helt enkelt mäta strömmen när jag söker förbrukare och inte bry mig i att räkna om och jämföra förbrukningstal. Tack, då var denna frågan ur världen [citat]
GK100: Det är som Daniel nämner främst brytare i nollan som ger den effekten på konventionella lysrörsarmaturer och typiskt såna med plåtstomme. Kapacitiv koppling även då men med ren fas till ena "plattan" i kondensatorn dvs rörens ena ände. Andra sättet med tändtråden invid fas en sträcka som ger blinkande LED mm och alltså kapacitivt matat i "serie" är normalt för klent i
harrry: Vet inte, det är något år sedan, dessutom har jag redan köpt den nya laddaren.
MatCan: Du kanske ska kolla upp den där vita ledningen. Ser ut att vara en skada på den.
Allmänobildad: Om jag får killgissa så tror jag att uttagen, under ganska lång tid, är och varit byggda för att tåla 10A även kontinuerligt. Men eftersom standarden inte sträcker sig längre än till 6A för apparater anslutna med lamppropp så märks även uttagen 6A. För att det annars ju faktiskt skulle vara tillåtet att ansluta vattenkokaren med lamppropp.
nisse123: Garo har en hel del laddboxar som kan kompletteras med rfid-tagg, wifi, elmätare m.m.
ic3: Tänkte byta ut en äldre termostat till en ny Schneider Exxact WDE002484 för golvvärme. Den har så kallad snabbanslutning, något jag tänkte bara skulle vara enklare och bekvämare. Något jag nu ångrar då jag inte får till hur alla sladdar ska kopplas in på ett säkert vis. Detta gäller alltså inte att jag inte vet eller förstår hur det ska kopplas utan hur jag säkrar kopplingen. :)
tommib: Fast om du bara har en grupp som matar garaget, vad är det du ska "strukturera"? En extra JFB i garaget är bara irriterande eftersom du inte vet vilken som löser (endera eller båda) när du gör något.
MolleNifkin: Tack! Hittade en för 60 spänn på Clas Ohlson :)
Pucco: Finns ju också Elko Big-box om man vill ha dubbeldosa men bara ett hål. https://www.elko.se/bigbox/dosa-inf-big-box-13mm-article3911-1646.html
petersv: Vi har mest Schneider hemma, men utomhus är det Elko svarta eftersom de passade bra där det var lockpanel. Både Schneiders och Elkos uttag är otroligt mycket bättre än det Biltema-skräp förre ägaren har satt upp. Fick i princip slå i kontakterna och plasten hade blivit spröd efter några år utomhus.