Ja, jag inser att frågan låter helt bisarr. Men varje gång det åskar går jag runt och kopplar ur datorer, routrar, accesspunkter och IP-kameror. När det sedan visar sig att det bara blev ett par åskknallar så får man gå runt igen och koppla in allting.

Så jag funderade på om det finns några tekniska och legala hinder för att ha ett helt hus inkopplat med kabel? Rent tekniskt bör det väl finnas trefaskontakter som teoretiskt sett klarar den ström som en normalstor villa drar?

Det finns ju huvudströmbrytare, men jag antar att större spänningstoppar helt enkelt hoppar över det lilla avstånd som finns mellan kontaktytorna i en sådan?

Hade man kunnat först bryta strömmen med huvudströmbrytaren och sedan koppla ur hela huset med en enda kabel så hade det ju besparat en att springa runt och koppla ur/in varenda känslig elektronikpryl (och de blir ju bara fler och fler...).

Ja varför inte en 32A 3-fas handske i tvättstugan

Det finns ju trefas CEE don som klarar 32 amp (finns större så klart också), vilket räcker för de flesta villor. Men jag tvivlar starkt på att det är tillåtet. I vilket fall som helst så är det olämpligt, lösa kontakter har större risk för glappkontakt och varmgång än fast anslutna sådana.

Jag rekommenderar att du läser på om hur man åskskyddar hus, en sak att börja med är att se till att alla ledande saker (el, telekabel, antennkabel, fjärrvärmerör etc.) kommer in på samma ställe och är förbundna med en potentialutjämningsskena (PUS). Ofta är det potentiallskillnader mellan dessa som skadar apparater. Sedan finns det åskskydd som man kopplar in i elcentralerna, samt grenkontakter med överspänningsskydd.

Är det ens nödvändigt att åskdkydda din bostad? Slå av huvudbrytare och koppla ur huvudsäkringar

Jag ser inga förbud mot att sätta stickpropp på hela huset. Frågan har förekommit vid reservkraftsmatning där man vill kunna koppla bort matande nät helt. Men man gör inte så...de innebär bara en ökad risk för glappkontakt. En huvudbrytare ska motstå de överspänningar som är rimliga i en elcentral eller mätarskåp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.