Hej
Har köpt ett hus för ett år sen. Byggår 1977. Sitter en jäkla massa proppar i flera proppskåp i tvättstugan. Och en jordfelsbrytare av märket Hager. Det brummar väldigt högt från något och sätter man örat nära är jag söker på att det är just jordfelsbrytaren som brummar.
Min fråga är VARFÖR der brummar så? Nattetid hörs det långt och stör. Hur kan man få det att upphöra så det blir tyst? Har aldrig hört ett proppskåp eller jordfelsbrytare som låter så jäkla högt. Måste man byta ut den?? Eller vad kan man göra för att få tyst på skiten?? Slår man av brytaren så blir det tyst. Men jag lät den vara avstängd ett tag eftersom jag inte märkte vad den påverkade. Allting funkade. Tills jag upptäckte att varmvattnet försvann!! Så den går till varmvattenberedaren..
Har köpt ett hus för ett år sen. Byggår 1977. Sitter en jäkla massa proppar i flera proppskåp i tvättstugan. Och en jordfelsbrytare av märket Hager. Det brummar väldigt högt från något och sätter man örat nära är jag söker på att det är just jordfelsbrytaren som brummar.
Min fråga är VARFÖR der brummar så? Nattetid hörs det långt och stör. Hur kan man få det att upphöra så det blir tyst? Har aldrig hört ett proppskåp eller jordfelsbrytare som låter så jäkla högt. Måste man byta ut den?? Eller vad kan man göra för att få tyst på skiten?? Slår man av brytaren så blir det tyst. Men jag lät den vara avstängd ett tag eftersom jag inte märkte vad den påverkade. Allting funkade. Tills jag upptäckte att varmvattnet försvann!! Så den går till varmvattenberedaren..
Har du öppnat kapslingen där jordfelsbrytaren sitter? Det kan sitta strömkännare på trådarna till brytaren. Det i sig är fel eftersom de ska känna av hela anläggningens strömförbrukning, men det är också fel att lämna sekundärsidan öppen på transformatorerna. En öppen sekundärsida på en strömtransformator leder till mättnad av kärnan och höga järnförluster vilket värmer upp kärnan.
Jordfelsbrytare som brummar och endast bryter VVB?
Låter mer som en kontaktor för tariffstyrning, men posta gärna lite bilder så vet vi bättre.
Låter mer som en kontaktor för tariffstyrning, men posta gärna lite bilder så vet vi bättre.
Ska fixa bild!!
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
1+ på kontaktor, svart bakelit kapsling? Har du kollat att alla faserna finns ?
Jag är ganska ordentligt novis på sånt här så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Tänkte om det fanns nåt självklart man kunde göra som inte var alltför avancerat. Går det göra nåt eller måste man byta ut den?
Sannolikt är det 85:an som brummar. Det är en kontaktor (relä), som andra har varit inne på. Det finns modeller som är brumfria.
Skulle rekommendera att en elektriker tittar på detta, kanske behövs inte kontaktorn, alt. kan han byta den till en brumfri modell.
För ser det ju fint ut med en snygg tapet.
https://www.elbutik.se/product.html...efdff23aac59|kontakor brumfri|pos:0|per:false
Skulle rekommendera att en elektriker tittar på detta, kanske behövs inte kontaktorn, alt. kan han byta den till en brumfri modell.
För ser det ju fint ut med en snygg tapet.
https://www.elbutik.se/product.html...efdff23aac59|kontakor brumfri|pos:0|per:false
Det är inte 85:an som låter då? Ser ut som en kontaktor. Finns "brumfria" kontaktorer, vet inte om din är en sådan.
Sjukt snygg/cool anläggning förresten
EDIT: Tvåa på bollen. Får refresha sidan oftare
Sjukt snygg/cool anläggning förresten
EDIT: Tvåa på bollen. Får refresha sidan oftare
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
Har du kollat att du har alla faser in ?
Haha kul att folk uppskattar utseendet på anläggningen Den snygga 70tal tapeten är grädden på moset
Kan man byta en sån kontaktor själv eller krävs elektriker? Troligtvis krävs det va? Bara hosta upp pengar isf antar jag
Kan man byta en sån kontaktor själv eller krävs elektriker? Troligtvis krävs det va? Bara hosta upp pengar isf antar jag