Hej
Har köpt ett hus för ett år sen. Byggår 1977. Sitter en jäkla massa proppar i flera proppskåp i tvättstugan. Och en jordfelsbrytare av märket Hager. Det brummar väldigt högt från något och sätter man örat nära är jag söker på att det är just jordfelsbrytaren som brummar.
Min fråga är VARFÖR der brummar så? Nattetid hörs det långt och stör. Hur kan man få det att upphöra så det blir tyst? Har aldrig hört ett proppskåp eller jordfelsbrytare som låter så jäkla högt. Måste man byta ut den?? Eller vad kan man göra för att få tyst på skiten?? Slår man av brytaren så blir det tyst. Men jag lät den vara avstängd ett tag eftersom jag inte märkte vad den påverkade. Allting funkade. Tills jag upptäckte att varmvattnet försvann!! Så den går till varmvattenberedaren..

A
Har du öppnat kapslingen där jordfelsbrytaren sitter? Det kan sitta strömkännare på trådarna till brytaren. Det i sig är fel eftersom de ska känna av hela anläggningens strömförbrukning, men det är också fel att lämna sekundärsidan öppen på transformatorerna. En öppen sekundärsida på en strömtransformator leder till mättnad av kärnan och höga järnförluster vilket värmer upp kärnan.

Kalla hem en elektriker. Så kan du sova lungt och tyst.

Jordfelsbrytare som brummar och endast bryter VVB?
Låter mer som en kontaktor för tariffstyrning, men posta gärna lite bilder så vet vi bättre.

Ska fixa bild!!

1+ på kontaktor, svart bakelit kapsling? Har du kollat att alla faserna finns ?

Så här ser det ut. Låter som det kommer från nr 84. Slår man av den så blir det tyst. Men då får jag heller ibget varmvatten..

• Elcentral med fokus på säkring nummer 84 omgiven av en grön cirkel på en bakgrund med röda blommor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ganska ordentligt novis på sånt här så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Tänkte om det fanns nåt självklart man kunde göra som inte var alltför avancerat. Går det göra nåt eller måste man byta ut den?

Bättre överblicksbild. Det är hur mycket grejer som helst. Aldrig sett så många säkringar typ

• Elcentral med många säkringar på en röd vägg med vita blommor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Det är inte 85:an som låter då? Ser ut som en kontaktor. Finns "brumfria" kontaktorer, vet inte om din är en sådan.

Sjukt snygg/cool anläggning förresten :)

EDIT: Tvåa på bollen. Får refresha sidan oftare :)

Ser ju nästan ut som nåt kontrollrum :D

Lite indikatorlampor och några elmätare skulle göra sig bra där ;)

När du har fixat brummet, så köp och montera en propphylla , så blir anl. helt perfekt.

175929-44-8638_653cec61484fdb6ae506b2a81e2e0ab7.jpg

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Har du kollat att du har alla faser in ?

Haha kul att folk uppskattar utseendet på anläggningen Den snygga 70tal tapeten är grädden på moset

Kan man byta en sån kontaktor själv eller krävs elektriker? Troligtvis krävs det va? Bara hosta upp pengar isf antar jag

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.