16 106 läst ·
7 svar
16k läst
7 svar
Dra om el i äldre hus: Utanpåliggande eller infällt?
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Vi har ett hus från 1920-talet. Elen i detta hus är som gissat ganska underdimensionerad och vi kommer därför installera ny elcentral, och även dra in jordat överallt. I samband med detta kommer vi sätta upp fler eluttag än vad som finns idag.
För att hålla nere kostnaden så tänker jag att jag hjälper elektrikern med det som jag kan, dvs dra kabel, PV-slang, borra, etc etc. Sen får han göra inkopplingen o s v.
Så till mina stora fundering som jag har:
Dra elen utanpåliggande är förstås billigare, men också inte lika snyggt som infälld kabel och uttag. Men då väggarna är av trä och reglar som jag inte har någon koll på, så finns det inget riktigt utrymme att dra elen mellan väggarna. Hur gör man då? Fräser man in slangen i väggen? Sabbar man inte bärförmågan i väggen då? (Träväggarna är ju plank som "står" på golvet (antar jag).)
- Eller ska man helt enkelt skita i infällda kablar och dra allt utanpå?
För att hålla nere kostnaden så tänker jag att jag hjälper elektrikern med det som jag kan, dvs dra kabel, PV-slang, borra, etc etc. Sen får han göra inkopplingen o s v.
Dra elen utanpåliggande är förstås billigare, men också inte lika snyggt som infälld kabel och uttag. Men då väggarna är av trä och reglar som jag inte har någon koll på, så finns det inget riktigt utrymme att dra elen mellan väggarna. Hur gör man då? Fräser man in slangen i väggen? Sabbar man inte bärförmågan i väggen då? (Träväggarna är ju plank som "står" på golvet (antar jag).)
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 494 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 494 inlägg
En korrekt och noggrann utförd utanpåliggande installation är snarare en fröjd för ögat.
En dålig sådan skämmer dock rejält.
Jag hade satsat på utanpåliggande men det ställer betydligt högre krav på elektrikern/hempularen det är det där lilla extra som tex yrkeserfarenhet och stolthet som bär hela installationen och oftast är avgörande om det ska hålla hela vägenfullt ut.
Det är iaf min åsikt
*edit* autocorrect
Jag hade satsat på utanpåliggande men det ställer betydligt högre krav på elektrikern/hempularen det är det där lilla extra som tex yrkeserfarenhet och stolthet som bär hela installationen och oftast är avgörande om det ska hålla hela vägenfullt ut.
Det är iaf min åsikt
*edit* autocorrect
Har du nåt exempel på utanpåliggande installation som är en fröjd för ögat? Jag är genuint nyfiken, då vi bor i ett hus från skiftet 1800-1900-tal med en del utanpåliggande el som är fult som stryk.Panor82 skrev:
En korrekt och noggrann utförd utanpåliggande installation är snarare en fröjd för ögat.
Det är iaf min åsikt
*edit* autocorrect
Om det bara är en kabel så kan jag tycka att det inte är så farligt men detMariaiÖstergötland skrev:
Jag har ett lite äldre hus än dig men där har man satt tretex, i vilken jag har fräst in elen. Och sedan satt gips över.andreascarlsson skrev:
Vi har ett hus från 1920-talet. Elen i detta hus är som gissat ganska underdimensionerad och vi kommer därför installera ny elcentral, och även dra in jordat överallt. I samband med detta kommer vi sätta upp fler eluttag än vad som finns idag.
Har du rena träväggar idag?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Vi har ju denna klassiska tråd med tidstypiskt elmateriel. Bläddra ned några sidor.MariaiÖstergötland skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...itidshus-vaeldigt-manga-roliga-fragor.256663/
Klicka här för att svara