El
Sweedbanana: [citat] Sant, men jag kommer ev. få platsbrist i skåpet så jag vill hålla det till ett minimum. Det är ett GARO-skåp med tillhörande skenor så jag skulle bli förvånad om deras egna brytare inte passar, men det märks!
Drömtroll: Jag skulle gissa att det bland nnat beror på vad det är för spånmaterial. I mitt hus från 1944 består innerväggarna av plankvägg klädda med treetex och sedan tapet. Efter att ha rivit ett par treetex-väggar är min personliga erfarenhet att det knappast lär gå att få snygga spår. Du kan ju ha någon annan form av spånskiva, men jag hade antingen satsat på att riva spånskivorna
Hazelblade: Upptäckte att det var en dosa till ikeas belysning i ett skåp som lät. Åtgärda lite glapp i kontakten till dosan så löste det sig.
etompau: Ta några bilder på grejorna eller ge en mer utförlig beskrivning.
Drönaren: [citat] Hej "Styrmannen"! Hur gick det med din installation? Du skulle ju ha en stjärnhimmel ovanför loftsängen.
Leif i Skåne: [citat] Ett trick är att skala lite längre, böj kabel som den skall var när det är klart, oftast glider isoleringen ytterligare tillbaka, nu är det dax att klippa koppar delen till 11mm. Eller gör som elektrikern, skala lite mindre typ 9,5 mm och när man böjt kabeln så har man 11 mm. Det kallas erfarenhet / yrkeskunskap.
Excel: Jag har 400 mellan faserna. Har två proppskåp, det ena är inte jfb eftersom det är fasta installationer. Huset är byggt 1978, var det standard då att dra fram nolla till spis. Jag ser också fem kablar. Allt tyder på att jag har en nolla. Vill inte blåsa sönder en ny spis. Ska testa och bryta jfb och mäta igen. Bra poäng. :)
Rabbithole: Många nyare är byggda för att köras på högre temperatur och kan därför ha högre effekt. Anker laddarna har inbyggd temperaturvakt så dom håller sig på rätt sida
Intresserad22: Menar att du tar bort eluttaget, låter kabeln gå som den går idag. Sen sätter ett doslock över hålet som blir kvar efter eluttaget. Sen borrar ett hål större än doslocket i bakstycket av garderoben.
FRS05: [citat] Elforumet är så sjukt kompetent här på byggahus. Tänkte precis säga att 230 uttaget som jag har står det Berker på. Det är 3 stora hyreshus de här sitter i och jag ska flytta till ett annat av dem och då ser uttagen ut så. Men inte allt vild gissning att det sitter Berker i alla husen och att du har helt rätt:D
KungAnka: [citat] Tack för tipset, men det är ingen risk. Elen är från tidig järnålder med dosor av metall...
GK100: [citat] Då kunde det varit ok förutsatt att kabeln är i bra skick vilket den troligtvis skulle vara endast 40 år gammal. Samtidigt skulle den knappast varit färgmärkt snarare nummer för identifiering av de svarta ledarna. Ytterligare 10-20 år tidigare kunde de vara färgkodade tex svart-grå-röd eller svart-vit-röd. TS kabel med brun-svart-grå utesluter i princip att ett tränat öga
snaggletooth: [citat] Kåpor över omätt ström brukar vara plomberade. Men dom kanske var bortklippta sen tidigare?
lnilsson: Att ha många gruppsäkringar gör det ju enklare att balansera mellan faserna.
GK100: De är rimligtvis kopplade till kabeln i nedre vänstra hörnet som går genom väggen, skarvning i eltejpsklumpen invid. Men TS behöver inte tänka på dem direkt de är ofarliga även om man kommer åt andra änden var den nu än hamnar.
94jerdaw: Håller på att förbereda med flex så att jag kan lägga spån och parkett medan jag letar rätt på en elektriker och undrar därför hur jag enklast förbereder för lampbrytare till de två lampor som sitter i den vänstra delen av lägenheten? Har rivit en vägg som delade övre halvan av lägenheten på mitten. Där i taket finns en förgrening mellan höger och vänster halva av
Kuytan: Hej! Jag är på semester, återkommer med bilder då. Tack för alla svar, jag vill inte plocka bort något utan endast dölja snyggt. Detta då som några ovan säger att en säkring "används". //Johan
harka: kan du berätta lite mer om ditt uterum? hur stort blir det och ska de fyra spot-grupperna vara del av allmänbelysningen eller t.ex. lysa upp olika delar som en vägg, entrén, konst osv? jag antar att det blir brädtak och inte kanalplast som i Leifs foto visst kan man ha nästan obegränsat med individuellt kontrollerbara ljuskällor, men hur vill du styra dom (modernt med app, eller med
Claes Sörmland: Kabelskydd är ju en fin standard men i mina trakter finns de inte på servisledningar till gamla hus (Vattenfall). När jag härom året flyttade en inkommande servisledning från vinden (spikad på fasaden) till ett fasadmätarskåp så la bara Vattenfalls elektriker ned den i mitt 40 cm djupa dike och så var det bra med det. Inga skydd eller markeringar.
elmont: Ekkj utmärk N1XV utmärkt Kulo (ekrk) NEJ EKKJ är ju lite grövre så den den är kanske förstahandsvalet. Min favorit N1XV, med eller utan skyddsrör bara den ligger skapligt djupt (40-50cm)
kanonkula: [citat] Ja det kan du, dock bör du dela upp belysningen på flera puckar. Exv genom att du kör styrsignalen genom en kontaktor. Ska du använda plejd så använd controllern,där kan du sen köra 0-10v också.(använd inte den vanliga dim01 som Leif säger. Den klarar inte av startströmmarna om man startar alla lampor utan dimmig)
Mikael_L: [citat] När folk/kunder frågar mig om de borde byta till jordat överallt så brukar jag svara typ: "Nej, möjligen om ni tänker renovera/modernisera så att uttag och strömbrytare ändå ska bytas av det skälet, då kan det vara vettigt att samtidigt dra fram en jordtråd, byta till jordade uttag och komplettera med lite där man tycker det saknas." Och alltså göra detta ett rum i taget
avdpos: [citat] Låter som ett bra förslag. Kjell&co säljer dock Uni-T UT15C som multimeter. Priset är 299:- så det låter som ett rimligt köp. edit: fel - det var ett annat produktnummer.
Bo.Siltberg: [citat] Ja det finns inget förbud mot en tvåfasig elcentral. Men som skrivits ovan, fundera på syftet och om det finns alternativ till vad du vill uppnå, t.ex en JFB i matande elcentral istället. [citat] Nej, du måste flytta på dessa två gruppledningar i matande elcentral så att de hamnar bredvid/under varandra och beskrivs som en tvåfasgrupp på gruppförteckningen. Det finns även ett