Hur vet man om det funkar att dra el 3fas. Jag har en elcentral på övervåningen, spabadet ska stå på altan utanför huset på nedervåningen, finns bara ”vanliga” eluttag i huset( och på altanen).

• Elcentral med säkringar märkta 1 till 28 och en jordfelsbrytare, relaterat till diskussion om 3-fas elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kretslista för en bostad med beteckningar och säkringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grupp 26-28 är reserv och kan bytas till en 3-polig säkring för 3-fas så där är det inga problem.
Däremot kan det kanske vara en besvärlig kabelväg från centralen till där badet ska placeras.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
ta el ifrån mätarskåpet

Tack för svaren. Har hittat ett bad som klarar 1 fas. Men man måste ha 16a. Vanliga uttag har ju 10. Måste man dra en kabel för detta också eller finns annna lösning

Beror på hur förutsättningarna ser ut. Eftersom din central sitter på övervåningen, blir nog enklast väg.
Att ta el ifrån fasadmätarskåpet (om det sitter på huset). Och dra en kabel därifrån till badet.

Som tidigare redan sagt, sätt en 3-polig 16A säkring i fasadmätarskåpet och dra en 5g2,5 till spabadet.

Sen skulle jag starkt rekommendera ett spabad på 3-fas istället för 1-fas.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Har inget fasadmätarskåp vad jag vet. Bor i ett stadsradhus som är en del av en större bostadsrättsförening...;)

Ahh ok. Byt då ut 26-28 till en 3-polig 16A och dra därifrån.

Ok, hoppades på att slippa en krånglig sladdragning...men men.
tack iaf för hjälpen !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.