Hej. Ser i mitt proppskåp att bakom ena proppen så saknas den lilla tillsatsen, se bild, den undre saknar den röda grejen.

Är det ok eller måste den sitta där? Vad heter i så fall det så jag kan köpa?

Jag märkte detta nu då jag höll på leta anledningar till varför vår luftvärmepump inte startar.

Mvh, Fredrik

• Proppskåp med flera säkringar, den undre i mitten saknar den röda indikatorn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Den heter passdel eller passkontakt och måste sitta där, annars blir det glapp. Finns att köpa tillsammans med monteringsverktyg på byggaffärer och Classe/Jula/m.fl.

Det kan dock vara så att just den gruppen inte är i bruk och att passdelen därför saknas. Det kan du se om du tar av locket på centralen och kollar om något är anslutet på utgående skruv. Detta är inget jag rekommenderar för ovana. Bryt spänningen först om du ska in där.

• Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Passdel:

2009426A.jpg

Verktyget:

20078077.jpg

Bästa varianten enligt mig, men dyrare:

cimco-14_0102-vde-ns1700758_05.jpg

• Gilla
Elfredda
  • Laddar…
Tack så mycket! Jag ska kolla upp det.

Mikael_L
Den nedersta säkringspositionen saknar helt enkelt passkontakt (passdel) och är säkerligen helt enkelt en säkringsplats som inte används, reserv för framtida bruk kan man säga.
Med 99,9% säkerhet är det inget du behöver bry dig om något mer än att du ser till att ha en propphuv över även där, så ingen får för sig att sticka in ett finger.

Sen skriver du "saknas den lilla tillsatsen", vad menar du med det? Själva säkringen?
I mellanraden ska det sitta en 10A säkring och sen en propphuv även där.

Med risk för att jag gör bort mig nu, men när man sätter in en sådan här säkring börjar man med att sätta fast säkringen i propphuven, sen skruva dit allt genom att endast hålla i propphuven. Säkert visste du det redan, därför gjorde jag bort mig nu. Men det finns de som inte vetat detta, utan försökt först få dit säkringen och sen skruva på propphuven och det brukar sluta med att de får strömgenomgång.

Säkring, denna sort heter diazed, men kallas i folkmun mest saker som "propp", "porslinssäkring", "säkring" osv
diazed-sicherungen-1.jpg

Propphuv:
14295_1_538.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.