Hej

Ska bygga en förstuga till husvagnen och tänkte få lite input från er hur man ska göra med elen.
I elstolpen på campingen är det 16A 230v CEE-uttag. Tänkte sätta ett CEE-intag på förstugan.
Därifrån går jag till en liten "central" se skiss. Den innehåller en JFB samt en tvåpolig 10A säkring.
Husvagnen har ju redan JFB så tanken är att dela kabeln innan JFB i "centralen" och säkra ner till 10A för elen i förstugan.

För och nackdelar med att göra på detta sätt?

• Skiss på elektrisk koppling med 16A CEE-intag, JFB och säkring för husvagn och förstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Varför tvåpolig säkring?

Skippa 2-poliga säkringen och sätt en vanlig 1-polig istället

Tack för svaren

Tanken med 2-polig var ifall om fas och nolla skulle vara omkastad i tex elstolpen, men å andra sidan om man ska fixa något med elen så kan man ju dra ur sladden i stolpen.

Om nu fas och nolla skulle vara omkastad, påverkar det JFB?

Skulle man vinna något på att även husvagnen gick igenom denna JFB samt en enpolig alt tvåpolig16A?

J JED skrev:
anken med 2-polig var ifall om fas och nolla skulle vara omkastad i tex elstolpen
Eftersom det är CEE-don så går det bara att sätta stickproppen på ett sätt och man kan utgå ifrån att dom är rätt kopplade.

• Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
CEE går ju bara att sätta på ett sätt och det sak ju vara rätt kopplat vilket innebär att det räcker med en enpolig säkring.

Om det nu skulle vara felkopplat då hamnar ju säkringen på nollan samt kablarna blir ju "omkastade" i JFB, men
tappar säkringen och JFB sin funktion då?

Med tanke på at det finns adapterkablar som denna så är det en utmärkt ide med tvåpoliga skydd.

En adapterkabel med en blå tvåpolig CEE-kontakt i ena änden och ett standardschuko-stickpropp i den andra.

• Gilla
Ribbie och 2 till
  • Laddar…
Det var så jag tänkte.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Med tanke på at det finns adapterkablar som denna så är det en utmärkt ide med tvåpoliga skydd.

[bild]
Det var så jag tänkte, men där jag ska ha förstuga och vagn idag är det CEE, men fas och nolla kan ju vara omkastade.
Om nu fas och nolla är omkastade hamnar ju fas på nollan i JFB och i säkringen och nollan på fas. Påverkar det funktionen på JFB och säkringen?

Nej, inte med avseende på personskyddet.

Både fas och nolla passerar JFBns strömtrafo. Den löser vid obalans även om de skulle vara omkastade.

Om en person tar i ena ledaren och sluter kretsen mot jord så beror det ju på om den ledaren är fas eller nolla. Jfbn löser endast om det är en fas man håller i. Så vid olika slags jordfel så kanske inte JFBn löser om fas / nolla är omkastade. Men så är det ju egentligen redan idag. Fel mellan nolla och jord löser inte alltid JFBn och det finns ingen personfara.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, inte med avseende på personskyddet.

Både fas och nolla passerar JFBns strömtrafo. Den löser vid obalans även om de skulle vara omkastade.

Om en person tar i ena ledaren och sluter kretsen mot jord så beror det ju på om den ledaren är fas eller nolla. Jfbn löser endast om det är en fas man håller i. Så vid olika slags jordfel så kanske inte JFBn löser om fas / nolla är omkastade. Men så är det ju egentligen redan idag. Fel mellan nolla och jord löser inte alltid JFBn och det finns ingen personfara.
OK, men nu kommer jag ju inte direkt att åka runt med vagnen och förstugan. Får väl mäta så att det är rätt kopplat i stolpen så att fas är fas.

Då kör jag på tvåpolig säkring 10A. Tycker du att husvagnen ska ligga utanför JFB i förstugan som jag har ritat?

Du behöver som sagt inte bry dig om ifall fas och nolla är omkastade med din installation.

Och ja, då husvagnen har sin egen central med JFB så är det rätt som du har. Det ska dessutom finnas en JFB som skyddar det uttag som används på campingen så du är väl skyddad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.