Hej!
Är intresserad av ett par vägglampor där det står i beskrivningen att de är avsedda för fast installation. Väggen är inte förberedd för detta, den enda elen som finns dragen är en vanlig elkontakt (inte lamputtag) i närheten.

Kan man ansluta en vanlig sladd med stickpropp till en lampa avsedd för fast installation? Alla våra andra vägglampor har sladd och euro-kontakt. Kan man i så fall göra detta själv eller krävs elektriker?

Kan man (en elektriker) använda kablarna bakom eluttaget och skapa en fast installation med utanpåliggande sladdar?

Jag är inte ute efter några tveksamma fusklösningar. Vill ha det korrekt utfört men om elektriker krävs måste det vara ett litet jobb, kan inte köpa lampor för några hundralappar och sen få en installationskostnad på flera tusen...

tommib
Ja och ja.

En kabel med strömbrytare och stickpropp måste dock vara av rätt typ, vara korrekt dragavlastad och ta hänsyn till om armaturen ska vara jordad eller dubbelisolerad. Det kan ofta vara svårt att få till (snyggt) med armaturer som är avsedda för fast installation.

• Gilla
jarrad1
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja och ja.

En kabel med strömbrytare och stickpropp måste dock vara av rätt typ, vara korrekt dragavlastad och ta hänsyn till om armaturen ska vara jordad eller dubbelisolerad. Det kan ofta vara svårt att få till (snyggt) med armaturer som är avsedda för fast installation.
Tack för svar. Lampan verkar vilja ha 3 kablar (fas, nolla och jord). Har jag fattat det rätt att man kan köpa en jordad kabel med stickpropp och lätt få ljus men att problemet då är dragavlastningen?

En idé är att bygga en liten låda bakom lampan som bygger några cm från väggen (se bild). Då kan kopplingen gömmas i lådan och sladden kan t.ex. lindas med tejp precis innan utloppet så att den omöjligt kan dras ut. Lådan blir som en del av lampan och kan t.ex. hängas på väggen som en tavla. Då kan jag dra ut stickproppen och lyfta av lampan helt utan verktyg. Då har jag modifierat lampan men knappast gjort en fast installation på väggen? Är det behörighetskrävande eller på annat sätt otillåtet eller olämpligt?

• Skiss som visar installation av lampa: baksida med kabeltejpning, framträdande träskiva och den upphängda lampan med kabel och stickpropp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att göra en dragavlastning med massa eltejp är nog knappast korrekt.
Det kan säkert fungera, men det kommer skrika hempulare lång väg. Flera varv med eltejp brukar bli en tjock kladdig klump som är svår att ta bort.

Kan du inte ta en bild på armaturen? Blir enklare då att ge några förslag/kommentarer.

• Gilla
Abije112
  • Laddar…
tommib
Det går sannolikt att göra som du tänkt men gör en bättre dragavlastning. Det finns färdiga produkter för sånt, eller så bygger man en egen med ett par träklossar. Eltejp är inte ok.

lnilsson lnilsson skrev:
Att göra en dragavlastning med massa eltejp är nog knappast korrekt.
Det kan säkert fungera, men det kommer skrika hempulare lång väg. Flera varv med eltejp brukar bli en tjock kladdig klump som är svår att ta bort.
Kan hålla med om att tejplösningen inte känns perfekt, finns säkert bättre sätt att säkerställa att sladden inte kan ryckas ut. Kanske en klammer mot ramen?

E etompau skrev:
Kan du inte ta en bild på armaturen? Blir enklare då att ge några förslag/kommentarer.
Har inte köpt någon ännu, bara noterat att många fina kräver fast installation och när jag kikade lite i en manual hade just den armaturen ingångar för fas/nolla/jord. Jag vill egentligen bara undersöka om det är rimligt att köpa en sådan modell utan svindyr installationskostnad. Jag vill inte bryta mot några elsäkerhetsregler och jag kan tänka mig att anlita en elektriker, men bara om jobbet blir litet. Om det finns en enkel lösning som inte är behörighetskrävande vore det såklart bra.

J jool08 skrev:
Har inte köpt någon ännu, bara noterat att många fina kräver fast installation och när jag kikade lite i en manual hade just den armaturen ingångar för fas/nolla/jord. Jag vill egentligen bara undersöka om det är rimligt att köpa en sådan modell utan svindyr installationskostnad. Jag vill inte bryta mot några elsäkerhetsregler och jag kan tänka mig att anlita en elektriker, men bara om jobbet blir litet. Om det finns en enkel lösning som inte är behörighetskrävande vore det såklart bra.
Har du en länk till någon armatur?

En bra dragavslastning av kabeln bör räcka för att det ska bli en säker installation.

E etompau skrev:
Har du en länk till någon armatur?

En bra dragavslastning av kabeln bör räcka för att det ska bli en säker installation.
T.ex. denna:
https://www.lucide.be/en/shop/lighting/wall lighting/details/otona-21209_02_31?q=21209/02/31

I första hand är jag ute efter att höra att lösningen inte är helt orimlig. För då kan jag be en elektriker skruva i sladdarna och sätta dit en vettig dragavlastning. Bara det inte är så fult att ingen behörig elektriker skulle vilja utföra det så är jag nöjd :)

J jool08 skrev:
T.ex. denna:
[länk] lighting/details/otona-21209_02_31?q=21209/02/31

I första hand är jag ute efter att höra att lösningen inte är helt orimlig. För då kan jag be en elektriker skruva i sladdarna och sätta dit en vettig dragavlastning. Bara det inte är så fult att ingen behörig elektriker skulle vilja utföra det så är jag nöjd :)
En enkel plåtbit med två lamphållare. Bör inte vara något problem med en lämplig bit anslutningskabel och en stickkontakt.
Men har du inte jobbat med kablar och kontakter så kanske en lampaffär kan skruva ihop en lösning åt dig, när du köper kopplingsmaterialet där
Att anlita en elektriker för detta är enligt mig inte nödvändigt.

J jool08 skrev:
Kan hålla med om att tejplösningen inte känns perfekt, finns säkert bättre sätt att säkerställa att sladden inte kan ryckas ut. Kanske en klammer mot ramen?
Om du har någon stickpropp ligger och skräpar så kanske du kan ta dragavlastningen från den och använda på något sätt? Skruvarna kan du byta ut om du behöver en annan typ.
En öppen svart stickpropp och en vit dragavlastning med skruvar på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fast vad är syftet egentligen? Ska lampan ha sin permanenta plats eller måste den vara flyttbar?
Ska den vara fast placerad där, varför inte bara göra en fast installation då?
Välj en lampa där du kan släppa ut kabeln neråt eller åt sidan. Dra utanpåliggande kabel som klamras ordentligt, gå in bakom eluttaget (med en förhöjningsram om det är infällt uttag) och koppla in den med fast anslutning bakom eluttaget

Ett par buntband kan göra susen

Protte

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.