Hej,

Jag har köpt en ny lamparmatur och kommer att behöva fästa den 1 meter från befintliga lamputtaget i taket.

Lampan är dubbelisolerad och har en sockerbit med kablarna L & N.

Jag tänkte demontera lamputtaget och skarva med sockerbiten från lampan, istället för att använda mig av lamppropp. Därefter sätta dit ett doslock med ledare istället så att lampkabeln hittar ut till lampan.

Eftersom lampkabeln inte har någon jordkabel undrar jag om det räcker med att sätta en toppklämma på den från taket?

Spelar det någon roll att kablarna från taket är grövre än de från lampkabeln? Tänker att de skarvas med sockerbiten.

Sockerbiten som lampkabeln är kopplad till sitter i en liten vit plastbehållare med ett svart gummirör som kablarna från taket ska in genom. Är det farligt att ha den uppe bland alla kablar i taket?

Något annat jag bör tänka på?

Se bild på befintligt lamputtag.

• Hand som håller en grön och vit lamparmatur med oanslutna kablar under ett öppet lamputtag i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1.) Toppklämma, ja.
2.) Nej. Det är normalt att anslutningskablarna har mindre area än de fasta installationskablarna.
3.) Svart gummirör farligt, nej.

E etompau skrev:
1.) Toppklämma, ja.
2.) Nej. Det är normalt att anslutningskablarna har mindre area än de fasta installationskablarna.
3.) Svart gummirör farligt, nej.
Tack för snabbt svar! Den vita plastbehållaren är alltså inte farlig att ha där uppe bland alla kablar? Se beteckning B här: https://www.herstal.dk/images/brugermanual/16659720113.pdf

En annan fråga, om jag vill installera en Shelly dimmerpuck i apparatdosan behöver jag ju köpa till kabel som ska kopplas mellan pucken och tändknappen. Behöver den kabeln vara i det grövre formatet likt de i takkåpan eller fungerar den tunnare varianten?

1.) En isolerad kopplingsplint ansluten till ledarna på korrekt sätt utgör ingen fara.
2.) Ledartypen ska vara av samma typ och storlek som befintliga, alltså 1,5 mm2.
Normalt är väl att sätta dimmerpucken bakom väggströmbrytaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.