14 101 läst ·
30 svar
14k läst
30 svar
Tyco T2 NRG-Temp
Sida 1 av 3
Medlem
· Västra Götealand
· 156 inlägg
Hej. Har två st T2 värmegolv med ca 3 år på nacken. I år har båda börjat krångla! Termostaterna av typ NRG-Temp är inställda på ca 20 grader och indikerar hela tiden att golven värms, men golven är ändå kalla. Golvgivarna fungerar och mäter golvtemperaturer på 14-16 grader. Om golven startas om eller om temperaturen justeras, värms golven upp till inställd temperatur för att sedan kallna igen. Då båda golven börjat spöka samtidigt antar jag att det finns fler som haft samma problem, eller? Tidigare år har det varit jämn och skön komfortvärme i golven!
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Lite skumt att båda lägger av samtidigt. Jag skulle i första hand försöka hitta en gemensam faktor.
Har du gjort något överhuvudtaget med elen i huset sedan de fungerade?
Har du ändrat något i något av rummen, eller närliggnade rum? Ny badrumsmöbel? Ny matta på golvvärmen, borrat i någon vägg, där det skulle kunna gå ledningar mellan centralen och rummen med golvvärme?
Har du gjort något överhuvudtaget med elen i huset sedan de fungerade?
Har du ändrat något i något av rummen, eller närliggnade rum? Ny badrumsmöbel? Ny matta på golvvärmen, borrat i någon vägg, där det skulle kunna gå ledningar mellan centralen och rummen med golvvärme?
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Om du känner dig bekväm med att mäta med en multimeter, så skulle jag föreslå att du tar av fronten på termostaten och mäter spänning, dels utgående mot slingan, dels matande spänning in till termostaten.
Om du känner ovan vid att göra sådana mätningar, så försök hitta någon mer elkunnig bekant, eller läs iallafall tråden om "varför man inte skall använda billiga multimetrar", det väsentliga i den tråden är att inskärpa vikten av att kontrollera vad man håller på med, ett felinställt instrument kan bli farligt att använda.
Om du känner ovan vid att göra sådana mätningar, så försök hitta någon mer elkunnig bekant, eller läs iallafall tråden om "varför man inte skall använda billiga multimetrar", det väsentliga i den tråden är att inskärpa vikten av att kontrollera vad man håller på med, ett felinställt instrument kan bli farligt att använda.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Västra Götealand
· 156 inlägg
Jag har bytt elektriker sen dessa installerades och vill helst slippa ta kontakt med den firma som levererade och monterade dessa.
Medlem
· Västra Götealand
· 156 inlägg
Inget är ändrat vare sig i rum eller i eldragning till dessa slingor som ligger på olika grupper. Golven blir varma vid omstart och termostatens display indikerar värmning och rimlig temperatur. Jag är övertygad om att orsken finns i termostaten och inte i yttre omständigheter. Mest nyfiken på om någon haft liknande problem!
Medlem
· Västra Götealand
· 156 inlägg
Kan inte välja mellan auto och konstant på NRG-Temp. Termostaten är intälld på komfortvärme (ingen natt-/dagsänkning) med temperaturinställning på 20 grader.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Jo som sagt jag hade också röstat på termostatfel i första hand. Men det känns som att sannolikheten att två av två termostater lägger av ungefär samtidigt är lite låg. man kan visserligen tänka sig att det finns något systematiskt tillverkningsfel, som slår ut efter visst antal driftstimmar, men lite långsökt.
Du skriver två grupper. Är det två helt olika grupper eller en tvåfas grupp där man delat upp till två enfasmatningar?
Det jag är ute efter att OM man tänker sig att nollan släppt i en tvåfasgrupp. Då kommer de två slingorna att istället för att drivas av 230V i varsin enfasmatning, drivas av 400V, men slingorna är nu istället seriekopplade via det som är kvar av nollan.
Det innebär att de bara fungerar om båda är igång samtidigt (som vid återstart).
Det stämmer dock inte fullt ut med övriga iaktagelser. När bara en vill vara igång, så kommer spänningen över den att bli nära noll, och det blir nära 400V över den som inte är igång, men den enda ström som går blir vad som behövs för att driva elektroniken, som med viss tur kan överleva 400V. Men det kan troligen bli en massa konstiga effekter då.
Du skriver två grupper. Är det två helt olika grupper eller en tvåfas grupp där man delat upp till två enfasmatningar?
Det jag är ute efter att OM man tänker sig att nollan släppt i en tvåfasgrupp. Då kommer de två slingorna att istället för att drivas av 230V i varsin enfasmatning, drivas av 400V, men slingorna är nu istället seriekopplade via det som är kvar av nollan.
Det innebär att de bara fungerar om båda är igång samtidigt (som vid återstart).
Det stämmer dock inte fullt ut med övriga iaktagelser. När bara en vill vara igång, så kommer spänningen över den att bli nära noll, och det blir nära 400V över den som inte är igång, men den enda ström som går blir vad som behövs för att driva elektroniken, som med viss tur kan överleva 400V. Men det kan troligen bli en massa konstiga effekter då.
Medlem
· Västra Götealand
· 156 inlägg
Två olika grupper i en nyinstallation. Termostaten kanske inte är trasig, det kan ju lika gärna vara någon felaktig inställning. Så jag byter inte termostater ännu.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Fast om LED indikerar att det skall vara värme på, men det inte blir ngn. värme. Då låter det som något är fel. Inte bara en inställning.
Medlem
· Västra Götealand
· 156 inlägg
Fast det går som sagt att få värme i golven...
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Jo därför är det nog mest sannolikt med termostatfel, men jag gillar min hypotes om tvåfasgrupp med fel på nollan, för den hade kunnat förklara dels att båda pajar samtidigt, dels att de fungerar efter en omstart, så länge båda vill driva sina slingor samtidigt så drivs de av ca 200V vardera, om nollan är borta. Dock lite svårare att förklara varför inte båda trots allt vill vara igång "av sig själva" ibland. Om båda golven är kalla. men som sagt om den ena får en drivspänning nära noll, och den andra nära 400V så kan allt möjligt märkligt hända. Så jag gillar teorin.
Det vore väldigt enkelt att mäta spänningar dels till slingan ut från termostaten, dels i matningen till termostaten, det skulle ganska omgående visa på om felet är i termostaten eller ngt. externt.
Det vore väldigt enkelt att mäta spänningar dels till slingan ut från termostaten, dels i matningen till termostaten, det skulle ganska omgående visa på om felet är i termostaten eller ngt. externt.
Medlem
· Västra Götealand
· 156 inlägg
Det är bara att trycka på gillaknappen på ditt eget inlägg då.
Ponera att spänningen över den kalla slingan är 0, vad blir slutsatsen? Matningen lär nog vara 230V eftersom det är en egen grupp och display osv fungerar.
Ponera att spänningen över den kalla slingan är 0, vad blir slutsatsen? Matningen lär nog vara 230V eftersom det är en egen grupp och display osv fungerar.
