Hej. Jag har en dräneringsbrunn med pump som jag gärna skulle vilja kunna köra i händelse av strömavbrott. Jag har funderat på ett litet elverk men det kanske fungerar med en powerbank? Har någon erfarenhet av detta?

Tack
Niklas

En powerbank innehåller bara nog med energi för att driva en pump i några sekunder. Dessutom är spänningen på tok för låg osv osv. Inte ett realistiskt alternativ alltså.
Du skulle kunna köpa ett eller ett par fritidsbatterier och en 230v växelriktare för att driva pumpen.
Dessa kräver dock underhållsladdning med jämna mellanrum. Vad är specifikationerna på pumpen?

Jag skulle satsa på ett mindre elverk pga underhåll och driftkostnad på en batteribank.

• Gilla
Niol72
  • Laddar…
D dennis_f skrev:
En powerbank innehåller bara nog med energi för att driva en pump i några sekunder. Dessutom är spänningen på tok för låg osv osv. Inte ett realistiskt alternativ alltså.
Du skulle kunna köpa ett eller ett par fritidsbatterier och en 230v växelriktare för att driva pumpen.
Dessa kräver dock underhållsladdning med jämna mellanrum. Vad är specifikationerna på pumpen?
Tack För Svaret

Effekten är 380 W

Ok, jag antar att pumpen inte går hela tiden utan bara lite då och då.
5 minuter i timmen?
En inverter som klarar pumpen kostar runt 1500-2000:- (ren sinuskurva, billigare med fyrkantvåg brukar fungera dåligt på motorer)
Sen ett fritidsbatteri på ca 80AH. Då kan du driva pumpen i typ 90 minuter eller så vilket ger närmare 18 timmar drift ifall den går 5 minuter i timmen.
9 timmar om den går 10 minuter i timmen osv osv.

Jag håller med Henrik om att ett elverk troligtvis är ett billigare alternativ med mindre underhåll.
Om elverket står varmt med tom tank kan du i stort sett ha det ståendes hur länge som helst tills du behöver det.
Underhållet kommer kanske vart tionde år i form av att byta gummidelar i förebyggande syfte eller då du använt elverket i form av att tömma tanken/förgasaren på bensin så den inte står och blir gammal.

• Gilla
Niol72 och 1 till
  • Laddar…
D dennis_f skrev:
Ok, jag antar att pumpen inte går hela tiden utan bara lite då och då.
5 minuter i timmen?
En inverter som klarar pumpen kostar runt 1500-2000:- (ren sinuskurva, billigare med fyrkantvåg brukar fungera dåligt på motorer)
Sen ett fritidsbatteri på ca 80AH. Då kan du driva pumpen i typ 90 minuter eller så vilket ger närmare 18 timmar drift ifall den går 5 minuter i timmen.
9 timmar om den går 10 minuter i timmen osv osv.

Jag håller med Henrik om att ett elverk troligtvis är ett billigare alternativ med mindre underhåll.
Om elverket står varmt med tom tank kan du i stort sett ha det ståendes hur länge som helst tills du behöver det.
Underhållet kommer kanske vart tionde år i form av att byta gummidelar i förebyggande syfte eller då du använt elverket i form av att tömma tanken/förgasaren på bensin så den inte står och blir gammal.
Tack båda två för svaren

Det var elverk som jag funderade på och så får det nog bli. Som du säger så går inte pumpen många minuter per timma, men det är nog säkrare att bära ut ett litet aggregat ifall strömmen skulle gå någon gång. Tänkte bara ifall det fanns ett smidigt sätt att bära ut ett "batteri" med 230V uttag och koppla in det, med hyfsad drifttid

• Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Elverket går ju dessutom att använda till mera saker om behov skulle finnas :D

• Gilla
Niol72
  • Laddar…
boschkenta
Finns ju UPS också. Dvs automatiska powerbanks/batteri för 230v. Men det är nog billigare med ett elverk.

boschkenta boschkenta skrev:
Finns ju UPS också. Dvs automatiska powerbanks/batteri för 230v. Men det är nog billigare med ett elverk.
Jo men du får tyvärr samma problematik med underhåll av själva batteribanken. Det kommer funka finfint i några år men när kapaciteten i banken sjunker och ett byte är ett måste så har du redan överskridit pengen för elverket skulle jag säga

• Gilla
dennis_f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.