thobjo
thobjo: Jag har en gjuten platta i min carport med golvbrunn. Från avloppet går en avstickare, med tveksamt fall mot avloppet, in i huset på souterrängplanet. Inifrån huset har man stuckit in en värmekabel i avstickaren som sedan fortsätter en bit i avloppet. Bilden som är bifogat detta inlägg visar inomhusdelen av installationen. Ursprungligen var installationen helt dold bakom en gipsskiva,
0 svar · 2,1k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: [citat] Märker du ord? Det hade väl varit väldigt konstigt att ställa en fråga om en elektriker har kunskap att flytta ett uttag?
18 svar · 13,5k läst
·
L
Live2Ride: Hej. Har en husqvarna qce8450x inbyggnadsugn som är ca 7 månader gammal. Skulle köra pyrolysrengöring på den i går men tömde inte vattentanken för ångfunktion. En bit in i rengöringen så löste jordfelsbrytaren ut och den löser ut varje gång jagkopplar in ugnen i eluttaget. Jag kan inte öppna ugnsluckan heller då den låses vid pyrolysrengöring och ugnen sitter fastskruvad bakom
0 svar · 1,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Om du har tur... Det får dock inte vara långt ifrån huset. Man brukar använda en boll för att visa vilket område som blir skyddat. Om man rullar bollen mot åskfångaren så ska huset befinna sig under, utanför bollens radie. Här är några exempel. [bild] [bild] Haken är att bollens radie beror på vilken grad av skydd man vill ha... standarden nämner 20 till 60 meter.
7 svar · 2,4k läst
·
lnilsson
lnilsson: En rostskyddad eller rostfri skruv med platt skalle skulle jag säga är snyggast. Ett vanligt exempel på det är montageskruv, men det finns säkert andra. jag har sett massor av exempel där man har använt skruv med konisk skalle för att skruva fast platta hårda material; det ser skitfult ut och det kan vara risk för att man förstör hålen på mjukare material.
1 svar · 1,4k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Den normala ordningen är brytare / motorskydd -> tryckvakt -> pump. Har du inget kontaktormotorskydd så duger motorskyddet som "arbetsbrytare".
4 svar · 1,5k läst
K
Kana2034: [citat] Tack så mycket för din förklaring! Uppskattat! Väldigt enkelt att förstå för mig som är novis med detta.
6 svar · 4,0k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Och vid sådan här test är det rätt vettigt att köra en ramptest, för att utröna var själva trip-punkten är.
49 svar · 5,8k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Men ändå är säkringarna nästan alltid kopplade fel väg i alla gruppcentraler ... ;) Med t.ex. Hager QC går det inte ens att koppla in på 1 och ut på 2 ...
12 svar · 10,0k läst
·
Malcolm borg
Malcolm borg: [citat]
17 svar · 21,3k läst
Fotografen
Fotografen: Ja vad säger man?? (Sätt en märklapp på den där gulgröna också, så det inte blir mer tok.)
4 svar · 2,8k läst
·
GK100
GK100: [citat] Du verkar ligga en faktor 2 högt i det resultatet så troligtvis är det redan sträckan sedd som "kabel" fram-åter där. Nu är det ju bara bra för TS fall som får ännu mindre spänningsfall dock får man lägga på lite i fallet solenoider vid tillslag drar de mer man ska i princip ha en uppgift VA för den kalkylen. Men i praktiken säkert inget problem i detta fallet.
2 svar · 2,1k läst
·
M
Martin C2: [citat] Vi gjöt en platta med 300 mm isolering och passade på att lägga ner slang för eventuell framtida vattenburen värme. På betongplattan flytspacklade vi ca 15-20 mm i vilket vi la T2 Blå 1800 W. Detta har funkat utmärkt för oss - inga problem att hålla värmen under vintern och en årlig förbrukning på 1000 kWh vid 22 grader. Snarare är problemet att det blir för varmt på
29 svar · 18,8k läst
·
F
FB65: Ok,tack för infon!
4 svar · 1,2k läst
P
PappasHammare: Så du menar att aktatormodulerna har inviduella in och ut för varje kanal? Och flera aktatorer/kanaler kommer drivas från en säkring? Många plintar blir det då.... Men använder man arbetsreläer utöver detta? eller klarar styrsystemen att bryta själv.. kanske är beroende på system
2 svar · 892 läst
I
ilTotti: [citat] Tack, ja det är en kontext där det är bergigt och inte möjligt att få ned pumpen så det har blivit en som ligger i nära marknivå och att denna måste plockas bort vintertid vilket leder till lite extra jobb :-) . Låter som en motorvärmarestolpe är ngt jag får titta vidare på. Tack för hjälpen!
4 svar · 1,6k läst
J
jonaserik: [citat] Står så här i beskrivingen """" Produkten är dubbelisolerad, """" , så då ska den inte jordas och finns ingen jordplint i den , kan vara som blindplint.
20 svar · 2,5k läst
·
E
elmont: Eller knacka bort lite lättbetong och montera dit en ny dosa "typ VP2 men justerbar ring" som livar med väggen samt dra ut en liten slangstump som kabeln kan stoppas in genom.
2 svar · 1,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du får använda den i hela sin längd om du vill, som anslutningskabel till lampan.
1 svar · 1,3k läst
Flöjten5
Flöjten5: [citat] Tack! Bra info!
4 svar · 915 läst
·
P
Peter_K: Vet ej, Fick den utbytt på garanti och sedan dess har den fungerat.
4 svar · 3,7k läst
L
Lund: [citat] Ja absolut, mitt inlägg syftade mest till att undersöka om och hur jag kan lösa missen med att inte dra ut fler tomslangar. Y-skarven låter jag bli, vill hellre läsa den Facebook-gruppen än att hamna i den :). Tack för din hjälp!
18 svar · 4,6k läst
·
lnilsson
lnilsson: Jag kör också bara via HomeKit, jag skulle säga att Ikea appen är ganska dålig. Jag hade också problemet att om jag inte satte fast ip-adress på gatewayen var jag tvungen att koppla ihop appen igen med gatewayen ganska ofta. Jo, färgtemperaturen/inställningen mellan olika typer av lampor kan skilja sig en del.
9 svar · 4,7k läst
U
Uppfinnar-Nils: [citat] Tack för dina råd. Ska kolla upp "isolertransformator" om det är något en uppfinnare kan behöva... Har funderat lite idag, och det lutar åt att installera en 5Gx2,5mm2 avsäkrad med 3x16A i huvudgruppcentralen, så att det blir trefas i verkstan, och i undercentralen ha både 10A och 16A automatsäkringar för olika uttag. (Behöver köpa en sån kabel då, den är hyfsat billig,
9 svar · 3,6k läst
·
M
Myckling: Tack!! Nej den gamla är också 220v.
18 svar · 37,4k läst
·
tommib
tommib: Håller med, ett par från en CatX kabel. Gissar på samma som Fotografen, skräp som inte städats bort ordentligt och nu ligger fast i tätskiktet under tröskeln. Reklamera till byggherren så får de ta problemet med att göra ett hål (visserligen minimalt) i tätskiktet som ansluter till tröskeln.
8 svar · 5,0k läst
·
K
Krux: Är väl bara att ha uttaget löst håll isär kablarna och kolla med en spänningsdetektor så ser du vilken som har spänning och vet vilken som är fas . Så vips så vet du
48 svar · 6,6k läst
·
Fotografen
Fotografen: Jag skrev inte färdigt alltihop. Det är inte fel att lägga några tomrör extra när man är igång och väggarna är öppna. Lägg två 25-rör tiil vinden, två 25 till centralen för eventuella projekt i framtiden, bara ett förslag.
3 svar · 1,5k läst
F
FC_Bygg: Jag löste problemet med att lokalt runt doshålet lägga en dubbling på baksidan av skåpets bakstycke med samma tjocklek som mellanrummet mellan bakstycke och vägg. Sen extra långa dosskruvar. Dosorna i skåpen sitter nu stumt mot vägg.
11 svar · 2,3k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: 12 V skillnad mätt på olika ställen, men på samma fas, låter som mycket. Kan bero på klena ledningar, höga laster, dålig kontakt och liknande. Du bör nog låta någon titta till installationen.
1 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.