Jag har själv inga "störningar" i övrigt, så mitt spänningsfall är väl inte så farligt då. Det vore dock intressant att veta om man ligger inom eventuella gränsvärden i den här standarden, nån som vet mer om den?

/JB
 
Minns jag rätt så är det plus/minus 10% dvs 207-253 är ok
 
Tompa01 skrev:
Jag ligger långt ut på en gammal ledning. Har lärt mig leva med blinkningar när en stor strömförbrukare går på, vattenkokare, värmepump, svets mm. Har iofs oroat mig lite för att saker typ värmepump datorer mm skall ta stryk av spänningsfallen. Däremot så upplever jag det inte som störande (är kanske hemmablind). Visste inte att det fanns en standard för vad som är acceptabelt, hur får jag reda på vad standarden säger, och hur kollar jag om jag ligger inom eller utanför standard?

Tompa

Vill minnas att det är 4% av spänningen, om det inte är 4% så lär jag få reda på det snart, folk brukar vara snabba att påpeka fel.. :-)

 
Så om tex har 230volt utan belastning och slår på tex en vatten kokare så får inte spänningen understiga 220.8 volt har jag fattat det rätt då??
 
Näh,

2% i huvudledning från servissäkring
3% sammanlagt i huvudledning från servissäkring och gruppledning för belysning och småapparater.
4% sammanlagt i huvudledning från servissäkring och gruppledning för annat ändamål

Med andra ord är dessa siffror fram till "brukaren".
 
gnistjagare skrev:
Näh,

2% i huvudledning från servissäkring
3% sammanlagt i huvudledning från servissäkring och gruppledning för belysning och småapparater.
4% sammanlagt i huvudledning från servissäkring och gruppledning för annat ändamål

Med andra ord är dessa siffror fram till "brukaren".
Ni är mycket hjälpsamma, tack (även om jag inte startade tråden är den mycket informativ, för oss alla hoppas jag).

Hur gör ni tolkningen av denna föreskriftens skrivelse då m.a.p. undantaget? Det är ju oftast motorer, fläkt, kompressor eller liknande alt. vattenkokaren som leder till dippen. Texten lyder:

"Spänningsfall i abonnentanläggning
Råd: Vid normal drift bör utrustning ha tillförd spänning som inte är lägre än vad utrustningen är avsedd för. Normalt bör spänningsfallet i installationen inte överstiga 4% av nominella spänningen. Större spänningsfall kan accepteras för motorer under start och för utrustning med hög inkopplingsström. Temporära förhållanden på grund av onormal drift behöver inte tas hänsyn till.

Och vem ansvarar för att mäta upp detta, jag själv via en inhyrd elektriker eller nätbolaget fram till min inkopplingspunkt?

//Micke - på landet bland snödrivor och spänningsfall
 
Jag hade i mitt förra hus 218V på huvudsäkringarna och där blinkade lamporna rejält när elpatronen drog igång, ringde elverket och de kom och mätte, de skulle "vrida" på lite mer sa dom men det vart aldrig någon skildnad. Det var också helt omöjligt och ha glödlampor då de höll kanske max 1 månad.
 
Lyfter den snart 15 år gamla tråden med ett liknande problem. Har sedan 2017 ett tryckavloppssystem, med pump då såklart.
Huset byggdes 2014. Har först i sommar reagerat på att belysningen blinkar till emellanåt. Står man i badrummet hörs (väldigt tyst) att något startar i samband med blinket och sedan blinkar det igen när det slutar surra, så jag antar det är avloppspumpen som jobbat.

Har haft elektriker på plats för ett år sedan för att dra en matning till garage (där endast belysning är aktuellt för tillfället, men så småningom tänkt att installera laddbox). I övrigt är det inget som ändrats sedan avloppspumpen kopplades in.

Kan det vara något som glappar i matningen någonstans eller är det normalt att det blinkar till, bara jag som inte tänkt på det innan?? :thinking:
 
Man får nog betrakta det som vanligt och normalt. Men man kan ju samtidigt inte utesluta fel om man märker en onormalt kraftig dipp i spänningen. Exakt var den gränsen går är svårt att säga, och beror på varje enskilt fall.

Man för börja med att skilja på ett "blink" i lampor som sedan återgår till normal ljusstyrka, och då är det glödljus man ska prova med. Det handlar då om tillfällig startström. Om glödlampan lyser märkbart svagare så handlar det om belastningsström. Tråden ovan pratar huvudsakligen om spänningsfall vid belastning, inte startström.

Din pump kan vara aningen för kraftig för direktstart som ger en kraftig startström. Den kan dessutom vara inkopplad på ett olämpligt ställe som påverkar resten av huset. Om pumpen är en hög last så bör den kopplas in så nära mätarskåpet som möjligt.

Så om du känner med dig att detta är onormalt så behöver en elfirma titta på din anläggning och se om något kan göras.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man får nog betrakta det som vanligt och normalt. Men man kan ju samtidigt inte utesluta fel om man märker en onormalt kraftig dipp i spänningen. Exakt var den gränsen går är svårt att säga, och beror på varje enskilt fall.

Man för börja med att skilja på ett "blink" i lampor som sedan återgår till normal ljusstyrka, och då är det glödljus man ska prova med. Det handlar då om tillfällig startström. Om glödlampan lyser märkbart svagare så handlar det om belastningsström. Tråden ovan pratar huvudsakligen om spänningsfall vid belastning, inte startström.

Din pump kan vara aningen för kraftig för direktstart som ger en kraftig startström. Den kan dessutom vara inkopplad på ett olämpligt ställe som påverkar resten av huset. Om pumpen är en hög last så bör den kopplas in så nära mätarskåpet som möjligt.

Så om du känner med dig att detta är onormalt så behöver en elfirma titta på din anläggning och se om något kan göras.
Tack för ditt svar.
Säkringarna till pumpen sitter i fasadskåpet och det är även där matningen till garaget monterats. Jag upplever som sagt inte att det har blinkat förut, alltså innan sommaren, men jag är iofs inte helt säker på att det inte blinkat i alla tider, tycker dock att jag borde reagerat på det, om det nu blinkade till med jämna mellanrum. Och det är som du skriver bara glödljusen som blinkar till, inte ledbelysning mm.

Får fundera lite till på om det är läge med elektriker.
 
Det är alltså startströmmen du ser i ditt fall. Om pumpen redan är ansluten i fasadmätarskåpet så kan man sätta en mjukstart på pumpen. Men man bör först göra lite mätningar för att se om spänningsdippen är så pass stor att man behöver vidta en åtgärd. Glödljus är väldigt känslig för spänningsvariationer, och dessa är på väg ut till förmån för LED.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är alltså startströmmen du ser i ditt fall. Om pumpen redan är ansluten i fasadmätarskåpet så kan man sätta en mjukstart på pumpen. Men man bör först göra lite mätningar för att se om spänningsdippen är så pass stor att man behöver vidta en åtgärd. Glödljus är väldigt känslig för spänningsvariationer, och dessa är på väg ut till förmån för LED.
Det märkliga som jag tycker, är att det har börjat blinka såpass långt efter installationen. Ikväll reagerade även frugan på blinkandet, för första gången, utannatt jag sagt något. Ca 3 år efter att pumpen kom på plats.

Kan det vara glapp/dålig kontakt i fasadskåpet som ställer till det??
 
Det är inte omöjligt att det uppstått ett fel med tiden. Glapp kan orsaka detta. Men jag tycker att du bör se andra symptom i så fall, t ex vid användning av spisen.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
Hos mina föräldrar började lampor på en gruppledning att blinka när man kopplade på laster. Det visade sig vara en bränd propp och tillhörande passdel. Så glappkontakt kan uppstå/bli värre med tiden och leda till dylika fenomen.

Sedan har jag märkt att mina vakuumpumpar till avloppet börjar skapa märkliga fenomen när dom börjar gå sönder (vilket dom gör efter 4-5 år på grund av den korrosiva miljön). Dom är enfasmotorer.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.