Under 30 år har det varit en puckel på min plattgång. När jag plockade bort plattorna fick jag en förklaring. Det ligger en elkabel 10 cm under plattorna.
Är det bara att stoppa in kabeln i ett kabelskyddsrör, fylla på med 5 cm sand och lägga tillbaka 40X40 plattorna. Eller måste jag gräva under kabeln och försöka trycka ner den.
Är det bara att stoppa in kabeln i ett kabelskyddsrör, fylla på med 5 cm sand och lägga tillbaka 40X40 plattorna. Eller måste jag gräva under kabeln och försöka trycka ner den.
Den ska grävas ner på minst 65cm djup och förses med gult varningsband. Ska det vara korrekt ska detta också göras av behörig elektriker.
Om kabeln ligger så oskyddat finns det ju stor risk att den är skadad, och att den ligger för grunt utefter resten av sin sträckning också. Jag skulle definitivt ringa elektriker för att få den ominstallerad korrekt.
Om kabeln ligger så oskyddat finns det ju stor risk att den är skadad, och att den ligger för grunt utefter resten av sin sträckning också. Jag skulle definitivt ringa elektriker för att få den ominstallerad korrekt.
Problemet är ju att även plattor alltid rör sig lite tillsammans med marken. Vill det sig illa kan kabeln skadas eller slitas av.D daugaard skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Jo, det finns krav på att en elkabel ska ligga så djupt att den inte skadas av den påverkan som är aktuell.R reez skrev:
Det framgår inte här om fordon kan köras på "plattgången". Då behövs lite större djup.
Är det på privat tomt så behövs inte det djupet enligt bestämmelserna
Men 5 cm är enligt mig alltför lite
Jag hade velat ha ner den minst 40 cm
Tänk om någon framtida ägare får för sig att använda jordfräs och fräsa upp hela tomten
Matningen till mitt förråd la jag ner på 70 cm djup
Men 5 cm är enligt mig alltför lite
Jag hade velat ha ner den minst 40 cm
Tänk om någon framtida ägare får för sig att använda jordfräs och fräsa upp hela tomten
Matningen till mitt förråd la jag ner på 70 cm djup
Klicka här för att svara