Jag har sökt förgäves på forumet, då alla som letar efter krokar till gamla takdosor verkar ha centrumkrokar på 1/4".

Jag saknar en krok till takdosan i köket, men ser att det inte ser ut att vara en centrumkrok utan 2 icke-centrerad hål, och ett mittenhål för att dra ut sladdarna.

Jag har tack och lov en krok till takdosan i hallen, så jag skruvade loss den och den verkar vara på ungefär 8 mm (har inget skjutmått).

Jag ska ta och leta efter en liknande krok, men jag tänkte passa på att fråga, både för egen del och andra som letar: Vad är det för typ av takdosa (om det ens kallas takdosa i det här fallet?), vad är standardmått på kroken/gängan och går det att hitta någonstans?

Elektriska kablar sticker ut från ett hål i en vägg med spackel runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska kablar som kommer ut från vägg, gipsdammspår runt dosorna under installation.
Skapa konto
Hand håller en skruv med gammal färg bredvid ett trälinjal som visar längden i centimeter.
Skapa konto
Elkabel sticker ut från ett ojämnt hål i en vit vägg med synliga rör i bakgrunden.
Skapa konto

Det kan vara M8, enklaste lösningen är att testa med en M8-mutter på kroken eller en M8-skruv i taket. Finns på varenda järnhandel, biltema, jula osv.

Kan du försöka mäta stigningen så gott det går med tumstock? En vanlig M8 har 1,25mm mellan gängtopparna.
threads-pitch.gif

Visserligen lite osäkert att mäta på bildskärmen, men M8 verkar stämma bra …

• Haha
Wheelabrator
  • Laddar…
Tack för svar! Jag mäter på bilden och avståndet mellan gängtoppar verkar vara exakt 1,25 mm.

Då gäller det att hitta en krok med motsvarande m8-gänga alltså, med en längd på ungefär 3 cm (den gamla verkar vara 27,5 mm). Jag lutar mot att det är enklast att köpa ett sköldankare med en krok i m8.
Motsvarande denna på Ahlsells: https://www.ahlsell.se/10/infastning/betonginfastning-df2998cb/expanderskruv/233469/
Det behövs dels kroken, och dels en kant som låser fast mot plattan mot taket. En mutter skulle göra jobbet, men det blir inte lika snyggt.

Bauhaus verkar inte ha krokar med m8-dimension. Jag är lite förvånad över att jag inte hittar något när jag söker efter "takkrokar m8", då jag inte tycker att vårt hus borde vara helt unikt.

Redigerat:
Ingen mer som har något att tillägga gällande typen av infästning/takdosa? Var den vanlig under någon specifik tidsperiod? Hur är den tänkt att använda, då den har 2 eller 3 hål?

Det ena hålet, där kroken sitter, är ett M8-hål, men det andra verkar ha en annan diameter. Jag har inte provat med någon annan skruv, men M8 är för liten.

E elmont skrev:
Sätt dit ett lamputtag typ [länk]
Ja, det är ett alternativ, jag tycker dock mer om den rejäla och tidsenliga krok som sitter där, istället för ett utanpåliggande och plastigt uttag.

sunnis
sekelskifte.se har ett ganska bra (och dyrt!) sortiment med tidsenliga krokar. Kan vara värt att kolla där.

, Det sitter en metalldosa i taket och säkerligen en whitford gänga och i bland med krok i guldfärg ( mässing ). Mycket vanligt för länge sedan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.