J
Jonny88: [citat] Tack för info, Jag har beställt en ny idag, kollade in en spis jag gillade och letade upp all info som fanns om den och den hade 230v och 3x16a vilket jag förmodar är tre fas? Sen levereras den med Perilex stickkontakt färdigt att bara plugga in. Den billigare hade 1x25a vilket jag inte vågade köpa då jag hittade info om att den va en fas om jag fattade rätt?
6 svar · 3,8k läst
·
I
impendill: [citat] Hej Bo, jag ska prova det du skriver. Jag stör mig inte så mycket på det, men tänkte att jag kunde lika gärna höra med er här ifall det fanns något bra knep mot det.
2 svar · 2,8k läst
Skandiamannen
Skandiamannen: [citat] Hej, då var jag otydlig, problemet är löst i den mening att uttaget i taket fungerar med en ny glödlampa och lampsladd. Din teori är så god som någon
51 svar · 5,7k läst
·
E
El-Löken66: 2N~
1 svar · 2,0k läst
·
JanneJanne123
JanneJanne123: Hur ser resten av kaklingen ut? Strömbrytarna är ju katastrof, men tycker även det ser ut som att fogningen har lite i övrigt att önska.
12 svar · 2,5k läst
·
B
Byggvm2022: Då blev det så.
2 svar · 840 läst
R
rogero1: Hej, tack Ja jag får nog försöka få tag i en lämplig elektriker redan nu för att undvika eventuella problem i framtiden. Roger,
4 svar · 2,2k läst
·
alm82
alm82: Det går inte bara att koppla på chans. De två bruna låg tidigare ihop så nu har kanske uttaget under slutat fungera? Som du ser bilden behöver du 4st mellantrådar. [bild]
3 svar · 1,7k läst
·
blackarrow
blackarrow: Hmm, varför spårar trådar ur...? Off topic blir intressantare än TS fråga, missförstånd, felciteringar. Jag missade att TS uppdaterade tråden med rätt information, spisen säkrad med 20A enfas, och 25A huvudsäkring. Jag reagerade direkt på 1 x 16A och tyckte det lät ologiskt. Typ att det kunde vara 16A huvudsäkring, men 3-fas, eller oväntat klen kabel till en ”3-fas häll” om
47 svar · 3,7k läst
·
J
jonaserik: 4 uttag , låter som att det blir till fläkten och lite som IKEA-belysningar under skåpen som alltid är med sladd och stickprpp + lång sladd på.
5 svar · 892 läst
S
simonmharris: [citat] Håller inte med. Jag driver fönsterputsbolag och sälert hälften av mina kunder är såna som aldrig skulle beställt om det inte blivit billigare, vanliga ”Svensson” helt enkelt. Inga lyxlirare. De finns givetvis också, men de hade beställt även om avdrag inte fanns... On topic: Däremot tycker jag det är lite sunkigt att ta betalt för arbetet med att ansöka för avdragen.
24 svar · 5,0k läst
J
Johan456: [citat] Du missuppfattade mig, eller jag var nog otydlig. Jag menade att om det bara finns en grupp till hela garaget så är det ju inte så bra. Tillgänglig effekt till uttag Mm. Blir då för liten. 1000W var ett exempel på något stickproppsanslutet.
35 svar · 4,9k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Det beror på vad som är viktigt för det. EXLQ kan ha en mindre diameter än EQLQ men det handlar i så fall om 1/2 mm... I övrigt är det i praktiken ganska likvärdiga. Båda lider av problemet att de kan bli lite platta i böjar så man får ta det försiktigt men jag tycker EXLQ fungerar bättre där än EQLQ Easy. Den gamla EKLK hade en utfyllnad mellan ledare och mantel som
6 svar · 2,1k läst
C
Cancellara: Jag kör Malmbergs 350 då jag hade en massa takdosor som inte användes och de funkar i en vanlig takdosa(230v). Om man inte har det och ska såga upp hål i taket mm , då vet jag inte om det är någon fördel med separata drivdon.
3 svar · 2,3k läst
N
Nikorasu: Nu har jag monterat ur och slängt Kelvins 'Laxvik' och ersatt med Danfoss Devireg Smart. Den har ett användargränssnitt som de faktiskt verkar ha tänkt till om. Enkel att förstå, enkel att använda. Hoppas den fungerar felfritt riktigt länge, det återstår att se.
4 svar · 1,9k läst
E
El-Löken66: Jag har för mig att det förr brukade stå NL only för det alternativet med två nollor. Men om vi nu leker med tanken att vi skulle dra ut en grupp med två nollor. Då antar jag att den avsäkras också, samma som faserna. Och då kan det inte bli överkast på kabeln. Men någon holländare får gärna förtydliga.
12 svar · 2,1k läst
·
P
Pinkmargera: [citat] det är väl mest att det känns bra om han tar en koll när han ändå är här, tar bara någon minut om jag förbereder
8 svar · 2,6k läst
Müssli
Müssli: [citat] Menar du hur ofta jag hittar fel? Ett par gånger har jag upptäckt att jag har växlat nolla och jord i uttag. En gång hade jag t.o.m. växlat fas och jord. (Ett fel jag inte är så stolt över.) :oops: Procentuellt är vi kanske nere på promille, troligtvis är det mindre än 1/100 som är fel. Jag har aldrig krockat med bilen men jag använder bälte ändå. Lite så tänker jag med
28 svar · 8,4k läst
pacman42
pacman42: [citat] En till sak för de som läser denna tråden i efterhand, det tar ofta en stund innan slingan slår till även om triggervillkoret är uppfyllt. Jag har till och med detta på min enkla analoga termostat, jag kan vrida upp den på max känslighet och det tar ändå uppåt en minut innan den slår till. Pga detta så är det inte så lätt att felsöka ibland...
13 svar · 8,6k läst
·
J
Johnny Åberg: Tack för bra förklaring. Då vet jag!
4 svar · 4,2k läst
G
Gabbe1: [citat] Ja, drygt 2000 plus moms.
22 svar · 9,4k läst
·
E
El-Löken66: Läckströmmar är när faserna har någon form av kontakt med jord. Många apparater har naturliga, medvetna läckströmmar genom att kondensatorer monterade fas-jord eller Y fungerar som avstörningsfilter. Man måste därför noga räkna på hur många apparater man kan få in per jordfelsbrytare annars får man direkt problem så för många maskiner kör samtidigt. Sen finns även
10 svar · 2,6k läst
A
Avemo: Det kan vara fel på termostaten. Eller så har du tagit fel trådar. Om du kopplat fas och nolla på anslutningarna 2 och 4 i kontakten så blir det permanent värme oberoende av termostaten. Det finns en indikeringslampa på termostaten. lyser den? Ändras den om du ändrar på termostaten? Om du öppnar termostaten och lägger upp en bild på den kanske det går att avgöra hur det skall
6 svar · 4,4k läst
·
Rostig_9000i_-88
Rostig_9000i_-88: Eftersom den passar i Biltema så passar den nog i "orginal-trend" också. Det verkar vara vippor i strömbrytare som kan diffa lite, men du har ju ingen vippa så det borde passa. Det finns lite olika trådar om kompabilitet mellan dessa två, bla. här: https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-biltemas-classic-serie-kompatibel-med-eljo-trend.335899/
2 svar · 4,4k läst
Embee
Embee: Oroa er icke! Här skall inte bytas nån fin grön fördelningscentral. Däremot koppla in en undercentral efteråt för jfb till källar-elen (belysning, vattenpump, kyl/frys å nåt uttag).
16 svar · 4,6k läst
·
Andy 80
Andy 80: Det som framförallt slår mig är att kablarna är korsade efter att de går upp ur marken
75 svar · 16,7k läst
·
GK100
GK100: Till anslutningspunkten dvs lampan ska du ta med den och hopkopplad på vägen i dosan. Och har du i nuläget inget att koppla den till vid lampan isolerar du bara änden på tråden. Ner till brytaren i ditt fall finns ingen anledning att göra annat än klippa i båda ändarna så blir det tydligt. Som sagt passar det bra om det är en kort sträcka och det i stort är otänkbart att den skulle
33 svar · 13,5k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Vassego, inget du behöver tacka för. :) Det är liksom inte så att jag är tvingad och sitter och lider när jag skriver. :cool: :rofl: Det där med diskussionssugen stämmer väl. Men jag kände vid sista inlägget att nu kommer vi nog inte så mycket längre, åtminstone hade jag nog inget mer värdefullt att bidra med.
63 svar · 14,2k läst
·
M
Maliinn: Tack för svar! Fick ut lampan tillslut efter ett jäkla lirkande och dragande. Det finns metallklamrar på insidan av sockeln som hade fastnat i lampan som hade ett litet väck. Suck! Har andra lampor nu som inte har ett sånt väck.
2 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.