Har grävt ned ett 50mm gult rör för kabeldragning genom trädgården. Vad gör man där röret kommer upp vid stället där man t.ex vill ha en spot ? Någon kopplingsdosa el dyligt ? Hur gå vidare till flera spotar ?
 
E
Hållis 13 Hållis 13 skrev:
Har grävt ned ett 50mm gult rör för kabeldragning genom trädgården. Vad gör man där röret kommer upp vid stället där man t.ex vill ha en spot ? Någon kopplingsdosa el dyligt ? Hur gå vidare till flera spotar ?
Det finns olika alternativ.

Rita upp hur många armaturer du har, drar de någon ström eller kanske LED samt hur många utgående grupper du ska mata dessa med.

Är det en enklare anläggning kan det räcka med en 1-fasgrupp i annat fall fördelar du 3-fasigt i ett sling kabel nät med en öppen punkt vid mitten, detta dimensionerar du då för att varje grupp ska kunna bära alla armaturer ensam, du får du inga bekymmer ifall kabeln grävs av samt att skyddsjord förblir intakt.

Jordfelsbrytare är mycket känsligt och kommer med tiden att tjuvlösa.

Nu behöver du ta reda på vilka armaturer som är beställda. Drömmen är att du kan få in två kablar i varje, ditt problem löser sig då naturligt.

I annat fall finns två alternativ.

Kopplingsdosan A.
En tät och självdränerande dosa sätts på låg höjd med två in och en ut. Överväg gelealternativet för ökad livslängd.
Plastkopplingsdosa med två kablar anslutna, tät och självdränerande, på fuktig yta.
Kopplingsdosan B
Den nedgrävda varianten. Alla felsökares mardröm. Fylld med gelé för återanvändning alternativt gelé eller gjutharts.
Avgreningsskarv.
Samma princip. Gelfylld för möjlighet att få fram ledarna. Alternativt stel gel eller gjutharts, är man duktig kan även vulktejp hålla länge.
 
Hållis 13 Hållis 13 skrev:
Har grävt ned ett 50mm gult rör för kabeldragning genom trädgården. Vad gör man där röret kommer upp vid stället där man t.ex vill ha en spot ? Någon kopplingsdosa el dyligt ? Hur gå vidare till flera spotar ?
Låt röret ligga kvar i marken. Det blir bara fult om det sticker upp. Täta det lite nödtorftigt i änden så att inte jordmassor tränger in. Vatten går inte att undvika.

Räkna med att dagens ljusarmaturer har dåliga anslutningsplintar och dessutom inte stöder vidarekoppling, om du nu inte köper högkvalitativa lyktor. Så ett säkert kort är kopplingsdosor ovan mark. Se till att de får skydd. Även kabeln ska ha ett U-rör för skydd där det kommer upp ur marken. Sitter dosan väldigt lång så överväg den gamla sorten i lättmetall, eller en högkvalitativ dosa med förskruvningar.
https://www.elbutik.se/product.html?product_id=365887&category_id=1966
https://www.elbutik.se/product.html/kopplingsdosor-a-box-spelberg?category_id=1966
https://www.elbutik.se/product.html/kopplingsdosa-eljo-u56-ip56?category_id=1966
 
Tusen tack. En aluminiumdosa verkar vederhäftigt. Kan dessa lägga direkt på marken eller bör jag göra någon liten ”träkur” ?


Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Låt röret ligga kvar i marken. Det blir bara fult om det sticker upp. Täta det lite nödtorftigt i änden så att inte jordmassor tränger in. Vatten går inte att undvika.

Räkna med att dagens ljusarmaturer har dåliga anslutningsplintar och dessutom inte stöder vidarekoppling, om du nu inte köper högkvalitativa lyktor. Så ett säkert kort är kopplingsdosor ovan mark. Se till att de får skydd. Även kabeln ska ha ett U-rör för skydd där det kommer upp ur marken. Sitter dosan väldigt lång så överväg den gamla sorten i lättmetall, eller en högkvalitativ dosa med förskruvningar.
[länk]
[länk]
[länk]
 
E
"Lägga på marken"
Vad menas med detta.

Du kan köra en aluminiumdosa, de från Garo är fina, hur länge dessa håller är en annan femma men säkert tillräckligt länge ifall du får till tärningen bra.
 
Hållis 13 Hållis 13 skrev:
Kan dessa lägga direkt på marken eller bör jag göra någon liten ”träkur” ?
Nej ingenting ska ligga löst direkt på marken utan allting ska vara fastsatt, t.ex på en stolpe eller annat.
 
På/i marken ska man inte använda Aludosor, dom tål inte den miljön utan korroderar relativt fort i den miljön. Aludosor ska sitta "fritt" i luft. Vill man skarva i mark ska man använda plastdosor/kabelskarvar. Vill man ha möjligheten att "koppla om" kan man med fördel fylla skarven med gel som inte stelnar.
 
E
E elmont skrev:
På/i marken ska man inte använda Aludosor, dom tål inte den miljön utan korroderar relativt fort i den miljön. Aludosor ska sitta "fritt" i luft. Vill man skarva i mark ska man använda plastdosor/kabelskarvar. Vill man ha möjligheten att "koppla om" kan man med fördel fylla skarven med gel som inte stelnar.
Detta behövs inte fästas i marken, det räcker att lägga sand på, sen markeringband och därefter dina jordmassor. Skriv upp var alla skarvar är och dokumentera vid centralen.

Använd riktig N1XE N1XV och inte Snålisen EXLQ.
 
Tack för många bra svar. Om man gräver ner en plastdosa och fyller med Gel, skal man sedan låta kabeln gå ”naken” upp ur jorden och in i lampan ? Kan man i så fall använda den gummikabel som redan sitter i spoten ? Eller behövs det något smalare rör från nergrävd dosa och upp till spot ? Vad är det för sorts Gel som skall användas ?


E elmont skrev:
På/i marken ska man inte använda Aludosor, dom tål inte den miljön utan korroderar relativt fort i den miljön. Aludosor ska sitta "fritt" i luft. Vill man skarva i mark ska man använda plastdosor/kabelskarvar. Vill man ha möjligheten att "koppla om" kan man med fördel fylla skarven med gel som inte stelnar.
 
Finns det någon lämplig stolpe med ett litet tak som kan sättas strax ovanför marken ?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej ingenting ska ligga löst direkt på marken utan allting ska vara fastsatt, t.ex på en stolpe eller annat.
 
Du kanske skulle beskriva dina önskemål på typ av belysning och dess placering. Det kan underlätta tips.

Det låter som att en kabelbrunn i trädgården är vad du letar efter? Där kan kopplingsdosa placeras, och du kan gå upp med en anslutningskabel direkt till en belysningsarmatur. Dom är dock inte billiga och ofta för stora, men leta.
 
E
Hållis 13 Hållis 13 skrev:
Kanske räcker med något sånt här ?
[länk]
Det kan bara du bestämma. Varför inte trådlöst annars med en liten solfångare på var armatur.
 
Tack för alla goda tips. Jag villa även lägga ner en 3-faskabel för ett eventuellt bastubygge. Detta kräver borrning genom husgrunder, inkoppling i elcentralen etc. Tror jag gör det lätt för mig och slår en signal till en elektriker så får han kolla på hela paketet. Jag har ju i alla fall grävt ned röret så lite cred kan jag ta åt mig.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
När vi i dessa sammanhang pratar om gel, finns den att köpa lös så att säga? E-nr?

Jag har en liten kopplingbox till bakom en mur där jag kan tänka mig detta skulle vara bra för att förlänga livslängden på denna kopplingspunkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.