Ja, är det någon här som vet nånting om dessa aggregat ?
Har prövat att ringa Försvarets materialverk, dom hänvisade till Överskottsbolaget som inte visste nånting om dessa.
Har pratat med Abb (fd Asea, idén efter efter en typskylt som INTE hörde till nån specifik komponent) som berättade för mig att tillverkaren som då hette Svenska fläktfabriken idag heter Fläktwoods. Pratade med fläktwoods med halvbra resultat, en gubbe skulle ringa tillbaka om han mot all förmodan hittade nånting alls om detta aggregat.
Men så nu vänder jag mig till er all vetande allsmäktiga elektrogurus. Är det nån av er som vet nått om aggregatet, eller har arbetet på nått företag som har haft att göra med det, eller arbetat inom försvaret, eller på annat sätt haft kontakt med det. Eller är det nån som t.o.m råkar ha ett i garaget som kan hjälpa mig, eller faktiskt råkar ha några dokument till ett.
Mitt aggregat har fått sladdarna till Varm/Av/Kall omkopplaren kapade och skarvade med resultatet heldött. Varken trafon eller någon kontaktor är skadad, så det är nån tråd som har hamnat fel i omkopplaren, men vågar ej testa att flytta om ifall det skulle bli kortslutning så trafon eller kontaktor skadas.
Så om det finns nån som kan hjälpa mig med någon sorts information så skulle jag bli mäkta glad. Bara så lite som några bilder inuti en o modifierad omkopplare på ett aggregat skulle hjälpa. Eftersom en bit av varje originalkabel finns kvar behöver jag bara veta vilken färg som ska ligga på vilket nummer i omkopplaren s.a.s
Tacksam för minsta lilla i detta fall faktiskt då det ligger i stort intresse att få liv i det igen. Om man säger som så, så är farmardiesel billigt och el dyrt, väldigt dyrt i detta fall, så detta agg värmer garaget billigt som f*n...
Som slutkläm i detta tjöt säga att jag har för tillfället inte mer information lr siffror på det än just den betäckningen, då agget står ~8 mil från mig och jag åker inte dit vareviga dag s.a.s så bilder och mer info kan dröja ett tag om jag inte kan få nån i dess närhet att fixa det, men under tiden tänkte jag höra med er här om det är nån som vet nått med enbart den lilla infon.
Har prövat att ringa Försvarets materialverk, dom hänvisade till Överskottsbolaget som inte visste nånting om dessa.
Har pratat med Abb (fd Asea, idén efter efter en typskylt som INTE hörde till nån specifik komponent) som berättade för mig att tillverkaren som då hette Svenska fläktfabriken idag heter Fläktwoods. Pratade med fläktwoods med halvbra resultat, en gubbe skulle ringa tillbaka om han mot all förmodan hittade nånting alls om detta aggregat.
Men så nu vänder jag mig till er all vetande allsmäktiga elektrogurus. Är det nån av er som vet nått om aggregatet, eller har arbetet på nått företag som har haft att göra med det, eller arbetat inom försvaret, eller på annat sätt haft kontakt med det. Eller är det nån som t.o.m råkar ha ett i garaget som kan hjälpa mig, eller faktiskt råkar ha några dokument till ett.
Mitt aggregat har fått sladdarna till Varm/Av/Kall omkopplaren kapade och skarvade med resultatet heldött. Varken trafon eller någon kontaktor är skadad, så det är nån tråd som har hamnat fel i omkopplaren, men vågar ej testa att flytta om ifall det skulle bli kortslutning så trafon eller kontaktor skadas.
Så om det finns nån som kan hjälpa mig med någon sorts information så skulle jag bli mäkta glad. Bara så lite som några bilder inuti en o modifierad omkopplare på ett aggregat skulle hjälpa. Eftersom en bit av varje originalkabel finns kvar behöver jag bara veta vilken färg som ska ligga på vilket nummer i omkopplaren s.a.s
Tacksam för minsta lilla i detta fall faktiskt då det ligger i stort intresse att få liv i det igen. Om man säger som så, så är farmardiesel billigt och el dyrt, väldigt dyrt i detta fall, så detta agg värmer garaget billigt som f*n...
Som slutkläm i detta tjöt säga att jag har för tillfället inte mer information lr siffror på det än just den betäckningen, då agget står ~8 mil från mig och jag åker inte dit vareviga dag s.a.s så bilder och mer info kan dröja ett tag om jag inte kan få nån i dess närhet att fixa det, men under tiden tänkte jag höra med er här om det är nån som vet nått med enbart den lilla infon.
Tja, i brist på fakta så säljs det ju såna pjäser lite då och då. På www.kvd.se bland annat. Du kan ju alltid åka och titta på ett sådant och spana lite... 
Ta hjälp av någon kunnig inom el. Det ska inte vara några problem att reda ut funktionen på en omkopplare.
Ta foto på omkopplaren och var kablarna till omkopplaren kommer ifrån. Så kan kanske jag eller någon annan hjälpa dig.
Ta foto på omkopplaren och var kablarna till omkopplaren kommer ifrån. Så kan kanske jag eller någon annan hjälpa dig.
Är det den jag tror så gick den under benämningen "dieselgris". Den är alltså avlång och dras pp två medar. En mindre bensinmotor driver en fläkt och sen bränner den diesel för att generera värme. Den användes inom försvaret för att värma stabs/rep/sjukvårdstält bland annat. En enda gris värmde utan problem ett 50m2 reptält till trevliga arbetstemperaturer även om det var -35 utanför duken
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Bloink: Om det vore så enkelt kunde jag själv ha löst det. Är ju själv kabeltattare så, men det är det att det går kablar kors o tvärs och det är 20 svarta trådar i en av lådorna, den med kontaktorn, samt att kablarna från omkopplaren inte "bara" går dit utan de är ihopkopplade med andra trådar i både lådan med trafon o kontaktorn, och drar iväg lite hit och dit. Skulle kanske kunna skissa lite på det för att ge er en uppfattning, och ta nått kort men det är trångt o jävligt.
mats_o: Precis! Du minns nog nästan rätt, bara att på denna är det ingen bensinmotor, bara el. Fläkten och dieselpumpen drivs av en elmotor. Men den är avlång, ful och dras på medar. Och värmer upp bra som satan.
mats_o: Precis! Du minns nog nästan rätt, bara att på denna är det ingen bensinmotor, bara el. Fläkten och dieselpumpen drivs av en elmotor. Men den är avlång, ful och dras på medar. Och värmer upp bra som satan.
Prova att ring till någon av försvarets markverkstäder ex. i skövde. Dom har säkert kopplingsscheman. Till värmare 40 och 75 är jag säker på att det finns, och 33an används faktiskt på vissa ställen fortfarande.
Hmm markverstäder.. Har provat att ringa till försvaret men har blivit skickad hit och dit hela tiden, till folk som inte fattat ett skvatt vad jag pratat om. Men skulle det alltså gå att ringa nån växel o be att få tala med nån verkstad lr service-gubbe?
Nu när jag tänker efter pratade jag nog inte med en enda människan som satt geografisk placerad under värmland.. Alla satt antingen i boden lr stockholm o hade inte ens en aning om att dom hade nån apparat som hette så.
Men ska göra nya försök med att fråga efter "markverkstaden i skövde" då.
En sak jag funderat på dock är om det kan tänkas bli stopp för att få en kopia av ett elschema eftersom det just är försvarets grejer. Men iof, just ett sånt dokument lär väl inte kunna påverka rikets säkerhet någe nämvärt...
Nu när jag tänker efter pratade jag nog inte med en enda människan som satt geografisk placerad under värmland.. Alla satt antingen i boden lr stockholm o hade inte ens en aning om att dom hade nån apparat som hette så.
Men ska göra nya försök med att fråga efter "markverkstaden i skövde" då.
En sak jag funderat på dock är om det kan tänkas bli stopp för att få en kopia av ett elschema eftersom det just är försvarets grejer. Men iof, just ett sånt dokument lär väl inte kunna påverka rikets säkerhet någe nämvärt...
Värmarna är inte vapenmatriel eller känliga på något sätt så det ska nog inte vara en fråga om några problem som inte kan fixas med bullpåse MT 
Miloverkstäderna är ett lysande tips, där finns det massor av kunskaper
Miloverkstäderna är ett lysande tips, där finns det massor av kunskaper
0500-46 50 00 här är numret till växeln i skövde, be att bli kopplad till markverkstan, när du kommit dit så borde nån kunna hjälpa dig. Tror tjänsten som arbetar med bla. värmare kallas för aggregatreparatör. Lycka till
Oj, här har det hänt lite saker sen sist.
Fick själv tag på en hel manual till apparaten och fick efter många om och men igång den. Dock fick jag byta ut kamströmställaren då det var glapp den, ena kontaktparet var hårt slitet så den slog till o från lite som den ville.
Men nu går det som den ska och vi ska i mellandagarna installera aggregatet "fast" i garaget, med rökrör ut i det fria och ett ventilationsrör i taket som sprider varmluften. Dock så finns en rad i manualen som säger att varmluften ej skall inledas i tält eller manskapsbod innan fullgod drift erhållits, så något slags spjäll måste till som leder ut luften under starten och sen slår om så att det blåser in i lokalen. Antar att detta har nått att göra med ev. orenheter i varmluften eller nått, står det i manualen ska det väl följas, antar jag, och eftersom vi kommer vistas i utrymmet under uppstart så..
Fick själv tag på en hel manual till apparaten och fick efter många om och men igång den. Dock fick jag byta ut kamströmställaren då det var glapp den, ena kontaktparet var hårt slitet så den slog till o från lite som den ville.
Men nu går det som den ska och vi ska i mellandagarna installera aggregatet "fast" i garaget, med rökrör ut i det fria och ett ventilationsrör i taket som sprider varmluften. Dock så finns en rad i manualen som säger att varmluften ej skall inledas i tält eller manskapsbod innan fullgod drift erhållits, så något slags spjäll måste till som leder ut luften under starten och sen slår om så att det blåser in i lokalen. Antar att detta har nått att göra med ev. orenheter i varmluften eller nått, står det i manualen ska det väl följas, antar jag, och eftersom vi kommer vistas i utrymmet under uppstart så..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
![IMG_1716 [640x480].JPG](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/29/29209-9f805ae0e608195fe57dfef570b1204b.jpg)