13 657 läst ·
124 svar
14k läst
124 svar
"...du får inte köra bil utan körkort heller..."
Det finns en snabb lösning. Flytta dit om det är det som är det viktiga i livet för dig.Fairlane skrev:
Själv har jag svårt att se att det finns något större problem med elsäkerheten i svenska privatpersoners anläggningar då man byggt vettigt sedan elens begynnelse.
Vissa här hävdar att de som bor i skyddsmetoden isolerad miljö svävar i omedelbar livsfara, ett väldigt vanligt missförstånd hos gemene hen faktiskt.
Dock ska man inte förringa att det finns en något förhöjd risk och därför är det bara en tidsfråga innan någon får en el chock mot en skavd radiator exempelvis.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 893 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 893 inlägg
???E El-Löken66 skrev:Det finns en snabb lösning. Flytta dit om det är det som är det viktiga i livet för dig.
Själv har jag svårt att se att det finns något större problem med elsäkerheten i svenska privatpersoners anläggningar då man byggt vettigt sedan elens begynnelse.
Vissa här hävdar att de som bor i skyddsmetoden isolerad miljö svävar i omedelbar livsfara, ett väldigt vanligt missförstånd hos gemene hen faktiskt.
Dock ska man inte förringa att det finns en något förhöjd risk och därför är det bara en tidsfråga innan någon får en el chock mot en skavd radiator exempelvis.
Var ska jag flytta och varför?
Jag tror också att elsäkerheten generellt är rätt hög i Sverige. Jag har inget alls emot ett system olika personer får göra olika saker. Det jag har något emot är hur man avgör vem som får göra vad. Det är inte baserat på kunskap, utan på tid.
Jag är motståndare till ett system där en person får komma hem till mig och dra om all el i hela huset och byta elcentral, men samma person blir kriminell så fort hen installerar ett nytt uttag hemma. Om hen inte bedöms som kunnig nog att utföra arbete i sin egen anläggning, varför ska personen göra det hos mig?
Frågan är inte extremt viktig för mig. Som du säkert vet så har jag utfört olaglig installation hemma. Jag är dock väldigt noga (jag sågade ju upp väggen hemma, istället för att bara skruva i en ny propp och vara nöjd och glad för att det lös, vilket jag tror en majoritet hade gjort). Är jag det minsta osäker så frågar jag. Förstår jag fortfarande inte så ringer jag gärna en elektriker, ingen prestigefråga för mig.
Det är bara inställningen "varför prata om något som du ändå inte kan påverka" som stör mig. Som sagt, jag är övertygad om att det var mycket vanligt att de som förespråkade allmän rösträtt fick höra liknande. De gav inte upp och efter många års kamp så fick kvinnor rösträtt. Vem vet, kanske ändras systemet för vem som får göra vad med el också till slut, men troligen inte om ingen ifrågasätter dagens system.
Vet inte vart man skulle behöva flytta.Fairlane skrev:
???
Var ska jag flytta och varför?
Jag tror också att elsäkerheten generellt är rätt hög i Sverige. Jag har inget alls emot ett system olika personer får göra olika saker. Det jag har något emot är hur man avgör vem som får göra vad. Det är inte baserat på kunskap, utan på tid.
Jag är motståndare till ett system där en person får komma hem till mig och dra om all el i hela huset och byta elcentral, men samma person blir kriminell så fort hen installerar ett nytt uttag hemma. Om hen inte bedöms som kunnig nog att utföra arbete i sin egen anläggning, varför ska personen göra det hos mig?
Frågan är inte extremt viktig för mig. Som du säkert vet så har jag utfört olaglig installation hemma. Jag är dock väldigt noga (jag sågade ju upp väggen hemma, istället för att bara skruva i en ny propp och vara nöjd och glad för att det lös, vilket jag tror en majoritet hade gjort). Är jag det minsta osäker så frågar jag. Förstår jag fortfarande inte så ringer jag gärna en elektriker, ingen prestigefråga för mig.
Det är bara inställningen "varför prata om något som du ändå inte kan påverka" som stör mig. Som sagt, jag är övertygad om att det var mycket vanligt att de som förespråkade allmän rösträtt fick höra liknande. De gav inte upp och efter många års kamp så fick kvinnor rösträtt. Vem vet, kanske ändras systemet för vem som får göra vad med el också till slut, men troligen inte om ingen ifrågasätter dagens system.
Tror luften gick ur många efter den stora utredningen 2016 /2017 och resultatet var kanske inte vad man förväntat eller hoppats på men nu känner jag att det får spelas med given hand, det kommer inte bli någon utredning inom det närmsta men återkom om en 7-8 år eller så så kan vi utvärdera.
Det skulle också kunna leda till att fler förstår elinstallationer och därför inser sina egna begränsningar vilket då leder till att de anlitar kompetenta elektriker för att göra behövligt underhåll istället för att fuska själva.P Paxman skrev:Men den viktigaste aspekten är att elsäkerheten skulle ÖKA ifall många som vill hempula fick möjligheten att skaffa sig lite utbildning. Väldigt många privatägda anläggningar är föråldrade och slitna eftersom ägaren inte tar in elektriker av många olika anledningar. Om några av dessa ägare gick en utbildning som skulle ge dem kunskaperna som krävs för att lagligt fixa delar av sin anläggning så skulle de ju bli säkrare.
"A little knowledge is a dangerous thing", dvs den som vet lite grann kan tro att den kan mycket.
Att minska laglösheten är generellt bra i ett samhälle. Det gör att en hel del oro och misstänksamhet försvinner, och de som helst vill vara laglydiga lockas inte lika mycket att bryta mot lagen. Bryter man mot en lag kan det snart leda till att man bryter mot andra lagar.Grizzlybjörnen123 skrev:
Minskning av laglöshet kan göras på två sätt.
- Mer brottsbekämpning, dvs tilldela polisen mer resurser för att hitta brottslingar och lagföra dem. Ju större rättigheter polisen har att undersöka vad folk gör, både hemma och ute i samhället, desto större chans har polisen att hitta brottslingar.
- Göra sånt som är olagligt idag till lagligt i morgon. Sådant som har liten eller ingen negativ påverkan på medborgarna men som är olagligt kan man med fördel legalisera. Speciellt om det handlar om lagstiftning för att gynna ett särintresse.
Jag föredrar metod 2. Att medvetet behöva bryta mot lagar när man gör något som inte är farligt för någon annan är dessutom demoraliserande för alla, inte bara för den som begår lagbrottet. När vi medborgare själva har tagit över besluten om vad man får göra och inte får göra har vi påbörjat en nermontering av samhällskontraktet och vår tillit till varandra. Det är mycket bättre om landets lagar accepteras av befolkningen. Då får vi ett bättre samhälle.
Klicka här för att svara