E
El-Löken66: [citat] Näe, det där går inte att få dit ordentligt. Någon som tryckt ditt röda plugg eller nåt. Har du ingen centrumgänga?
5 svar · 796 läst
rickardsv
rickardsv: Dosorna ovanför är fulla med kablage och kopplingar så det får inte plats där. Vi kör med Hue i stort sett överallt i huset i övrigt. Har tänkt att man kunde ha en sån här https://www.webhallen.com/se/product/306328-Sunricher-Zigbee-Switch?gclid=Cj0KCQiA5vb-BRCRARIsAJBKc6IHi9TqEQ7wea84FqC_eBKl_hPt3QACWkq-ItjvPBk6dNo3jMlFFJAaAhysEALw_wcB för att styraljusen i fönstersmygarna om det
2 svar · 1,6k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Titta efter om bruxet har anvisningar om ventilation och minsta avstånd till brännbara delar. Därefter går det ju att hålla koll på värmen för att se om det fungerar.
2 svar · 992 läst
·
E
elmont: För att veta det måste man titta efter hur det är kopplat.
4 svar · 790 läst
·
J
jonaserik: Inget fel på den dosan , det som går att göra är att ha silikon på gängorna på tätningen sam i på kabel i tätningen, sam en lite sträng på kanterna där locket tätar mot. då är det tätt. det är en häftig miljö som dosor sitter i, när det gäller VA*brunnar.
18 svar · 4,2k läst
·
A
Allmänobildad: Frilägg rören ca 50cm från befintlig dosa och kapa av, fräs hål och montera multidosa (rotdosa), på med flexrör på multidosan och skarva mot befintliga rör med passande skarvmuff.
12 svar · 5,4k läst
·
jorgen_br
jorgen_br: Det gick ju betydligt bättre. Tack för hjälpen.
3 svar · 1,2k läst
·
S
steve5432: Kan tillägga att det blev en SolarEdge modbusmätare istället, min polare tyckte det var för meckigt att hålla på med dessa mätare som ansluts i shuko och som har clamp on-sensorer. Med en modbus smartmeter då får man en betydligt bättre hårdvara som funkar utan wifi. Tack för all info dock, alltid kul att lära sig något nytt /S
27 svar · 4,3k läst
·
K
karkka: Annars byter du uttaget mot ett vanligt vägguttag. Istället för att göra egna kablar till tvn.
2 svar · 796 läst
·
E
El-Löken66: [citat] Tomtehatten är mycket montörsberoende, en kanske kan få ihop en salig blandning på ett bra sätt medan en annan misslyckas med 2 FK. Snabbkopplingarna är mycket mer förlåtande samt att man kan kika in i dessa och se hur resultatet blev.
9 svar · 8,0k läst
·
E
El-Löken66: [citat] Men i vilket fall kanske det finns någon annan Erik som kämpar med detta nu så vet man svaret till en ouppklarad tråd är det väl en god idé att lägga in det i tråden.
8 svar · 9,1k läst
·
TeroM
TeroM: [citat] Vi hade likadant i sommarstugan med kablar dragna längs taklist och dosan i höjd så att kablarna gick rakt in. Taklisten satt innan kablar.
3 svar · 2,2k läst
C
canberra50: Hej! Tack för svaren. Det var väl i stort sett så jag trodde! canberra50
3 svar · 938 läst
@
@ndreas: [citat] Lite svårt att se på bilden. Men det sitter väl en förstärkning där - som har"av rundade" känner. Det är nog inte tänkt att någon genomföring ska användas. Det "enda" felet är att ett för lite material tagits bort från skåpet då förstärkningen (i vilken kabeln ska dras) har tagits bort..
33 svar · 6,7k läst
·
L
Leffe87: [citat] Okej tack! ska åtgärda det direkt.
19 svar · 3,9k läst
·
A
Allmänobildad: Julstjärnor har ju oftast E14-sockel, istället för E10 som används för lägre spänningar än nätspänning. E14 och E27 är ju rena rama motorvägen in till strömförande delar jämfört med E10.
18 svar · 2,9k läst
E
El-Löken66: [citat] Njut av lugnet och tänk på annat då. Kommer det igen får du väl Uppdatera tråden igen.
5 svar · 817 läst
J
joasag: Tack för all hjälp alla! Väldigt synd att det inte finns en Shelly Dimmer som fungerar med ratt. Vet att funktionen finns där, men tyvärr inga kompatibla dimmerrattar. Gillar smarta dimmer, men i badrum är det smidigare att ha en ratt än en knapp för att dimma.
23 svar · 3,2k läst
·
jbr
jbr: [citat] Det var ju bra att du fick det att funka. Jag har också varit med om vid något tillfälle att en återställning fixar märkligheter. Det ska ju räcka med att skicka hela applikationsprogrammet men ibland verkar det som att det krävs en återställning. Vad gäller böcker så tror jag det finns en del i pdf-format att köpa. Annars får man plocka lite här och där... knx.org har ju
18 svar · 3,1k läst
·
N
NoOne2k: [citat] Sätter du fjädrar bakom båda så fungerar det. Ska du göra en nyinstallation och inte nyttja bef. trappkoppling kan du sätta återfjädrande brytare och koppla ihop tändtrådarna med ex. En wago 221 och ansluta till push-plinten.
1 svar · 1,5k läst
L
leifa.k: [citat] Förstår. Men du gav knapphändiga uppgifter. Du har råkat ut för odugliga försäljare. Ofta är på 2A. Vad är det för svar? Säljer de en ledlist så bör de veta strömförbrukningen enligt tillverkarens strömförbrukning/m tex.
8 svar · 1,6k läst
I
IF-Skogsluffarna: Tack för för förklaringen. Elverket är specat för 32 A på det blå CEE-uttaget och 16 A för schuko. Har en byggcentral ABB Amiga 32 A med JFB o säkringar på gång, den kanske kan vara ok för ombyggnad till 1-fas?
12 svar · 2,9k läst
·
E
El-Löken66: [citat] Detta föreslog jag innan men allt tyder på att centralen ska behållas. Hyresvärden förlitar sig på elektrikern som kanske egentligen var skomakare och tråd skaparen får inte modifiera nu när proffs varit framme. Tidernas snålaste hyresvärd tillåter ingen förnyad el då det finns många äldre anläggningar i Sverige, det är ingen som dör, så vad klagar ni för?
31 svar · 3,7k läst
·
B
Byggmästare1234: Tack Elmont, jag testade den nu med fas på L och nolla på N och så gav jag ström till LT bara en sekund så går den på hispeed ca 2 min efter varje timme (för den är inställd på 2 min efter 60 min) En fråga till, om jag kopplar fas till LT utan styrbrytare kommer den att gå på hispeed hela tiden eller finns det risk att den blir förstörd ? Den här LT, är den att man skall koppla
2 svar · 1,6k läst
·
J
Jocke Best: [citat] Jag tror du har helt rätt i det. Jag har börjat lära mig Home assistant nu och kör conbee som zigbee hub så förhoppningsvis slipper man enskilda bryggor sedan. Ikea funkar tex fint tillsammans med de gamla scener jag skapat tidigare för att tända olika rum. Nu kan jag tända upp på kvällen bara jag kommer in i ett rum, då Ikeas rörelsevakt kan aktivera mina händelser.
84 svar · 65,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja, jag skulle inte vara bekväm med att inte galvaniskt kunna stänga av en fast ansluten apparat.
9 svar · 2,0k läst
tommib
tommib: Hmmm... Det där är nog något slags drivdon för lysrör, specifikt för den modellen du har. Lysrör är standardiserade så det borde gå att hitta ett passande drivdon. Däremot inte alls säkert att det går att få i den där formfaktorn.
1 svar · 673 läst
·
D
-Doozer-: Tack så väldigt mycket för förklaringen och trådhänvisningen! (y):)
3 svar · 866 läst
M
Mauritzs: [citat] Det byggs på västkusten i Skåne! :) 4 hästar, dock rejäla boxar och vi bygger även en förvaringsdel på 70kvm som kan användas till boxar i framtiden.
16 svar · 3,7k läst
·
M
marp68: [citat] Gjorde det, men nu förstår jag vad du menade. Tack
25 svar · 7,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.