Hej!
Köpte en skravmuff på byggmax som jag tänkte ha till mina flexrör.
Jag tror att denna skarvmuff egentligen är till för vanliga vp-rör, för då jag sticker i flexslangen låser inte muffen runt flexslangen. Andra skarvmuffar jag köpt brukar liksom "klicka" fast och åtminstone sitta hyffsat runt slangen.
Min fråga är nu om det är okej att använda dessa muffar samt slå några varv med el-tejp runt så det sitter?
Eller är det strängligen förbjudet?
Mvh
Fredrik
Köpte en skravmuff på byggmax som jag tänkte ha till mina flexrör.
Jag tror att denna skarvmuff egentligen är till för vanliga vp-rör, för då jag sticker i flexslangen låser inte muffen runt flexslangen. Andra skarvmuffar jag köpt brukar liksom "klicka" fast och åtminstone sitta hyffsat runt slangen.
Min fråga är nu om det är okej att använda dessa muffar samt slå några varv med el-tejp runt så det sitter?
Eller är det strängligen förbjudet?
Mvh
Fredrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg
Det är helt ok om du inte snålar, eller använder bra tejp.
Billig tejp kan "smälta" med tiden och släppa om den utsätts för lite värme, men det får man problem med först när man ska dra om något i slangen.
Billig tejp kan "smälta" med tiden och släppa om den utsätts för lite värme, men det får man problem med först när man ska dra om något i slangen.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Du skulle kunna tejpa slangen före du stoppar in den i skarven, för att öka diametern lite
Moderator
· Stockholm
· 57 750 inlägg
Ser definitivt ut som en 20mm skarv. Det kan ge problem som nsiak skriver.
Mitt tips: köp muffar med metallfjäder som låser, det är det enda som verkligen säkert fungerar. Det är ett elände om en skarv släpper senare när väggen eller taket är stängt.
De finns till bra pris på Jula, och CO. Till sämre pris på Bauhaus.
Mitt tips: köp muffar med metallfjäder som låser, det är det enda som verkligen säkert fungerar. Det är ett elände om en skarv släpper senare när väggen eller taket är stängt.
De finns till bra pris på Jula, och CO. Till sämre pris på Bauhaus.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Hmm det tänkte jag inte på men nog är det en 20 muff som de skriver. Byt till en 16 så slipper du tejpen
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
I min värld är 20 mm skarvmuff vit och 16 mm ljusblå, men det finns fler fabrikat.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
EPR20 är mig veterligen vit
Bonusfråga: finns det tejp som "smälter" och som också har t.ex. S-märke på sig?Bo.Siltberg skrev:
(Jo,jag vet att S-märket inte är vad det var förr. Jag undrar alltså ungefär om S-märke på eltejp idag innebär att den är "bra nog" för t.ex. ovanstående)?
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg