Hej!

Köpte en skravmuff på byggmax som jag tänkte ha till mina flexrör.
Jag tror att denna skarvmuff egentligen är till för vanliga vp-rör, för då jag sticker i flexslangen låser inte muffen runt flexslangen. Andra skarvmuffar jag köpt brukar liksom "klicka" fast och åtminstone sitta hyffsat runt slangen.

Min fråga är nu om det är okej att använda dessa muffar samt slå några varv med el-tejp runt så det sitter?

Eller är det strängligen förbjudet?

Mvh
Fredrik

• koppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är helt ok om du inte snålar, eller använder bra tejp.
Billig tejp kan "smälta" med tiden och släppa om den utsätts för lite värme, men det får man problem med först när man ska dra om något i slangen.

Hej!
Tusen tack för svaret!
Mvh
Fredrik

Du skulle kunna tejpa slangen före du stoppar in den i skarven, för att öka diametern lite

Ser ut som du fått tag på en 20mm skarv?!

Skall man byta ut kablarna senare och drar ut dem (varför man nu skulle göra så) för att senare köra i dragfjäder kan man ju få problem att komma förbi skarven

• Gilla
Bumlersson och 2 till
  • Laddar…
Ser definitivt ut som en 20mm skarv. Det kan ge problem som nsiak skriver.

Mitt tips: köp muffar med metallfjäder som låser, det är det enda som verkligen säkert fungerar. Det är ett elände om en skarv släpper senare när väggen eller taket är stängt.

De finns till bra pris på Jula, och CO. Till sämre pris på Bauhaus.

• Gilla
Bumlersson
  • Laddar…
Hmm det tänkte jag inte på men nog är det en 20 muff som de skriver. Byt till en 16 så slipper du tejpen

I min värld är 20 mm skarvmuff vit och 16 mm ljusblå, men det finns fler fabrikat.

Protte

EPR20 är mig veterligen vit

Det finns som sagt fler färger av 16-skarvar med, men skarvmuffen på bilden ser onekligen ut som en 20mm. Skaffa en 16mm med låsbygel så kan du sova gott sen. :)

Bo.Siltberg skrev:
Det är helt ok om du inte snålar, eller använder bra tejp.
Billig tejp kan "smälta" med tiden och släppa om den utsätts för lite värme, men det får man problem med först när man ska dra om något i slangen.
Bonusfråga: finns det tejp som "smälter" och som också har t.ex. S-märke på sig?

(Jo,jag vet att S-märket inte är vad det var förr. Jag undrar alltså ungefär om S-märke på eltejp idag innebär att den är "bra nog" för t.ex. ovanstående)?

Slå en klammer före och efter så kan inget röra på sig.

Jag tror att skarven är fixad för sisådär 8 år sedan ;)

• Gilla
  • Haha
rickardwa och 7 till
  • Laddar…
tommib
Eller så behöver TS en påminnelse om varför den gruppen är så jobbig att tråda om ;)

• Gilla
zsimpey
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.