Hej
Vi kommer att behöva bygg-ström och min fråga är hur långt man kan dra och vilken säkring man behöver ha på den tillfälliga lösningen.

husleverantören säger att det kommer räcka med 25A när allt är klart. Hus på 180m2 och ett stall.
uppskattat längd till installationspunkt är 300 meter.

Vad behöver jag för saker ( skåp, kabel mm och vad kan det kosta? Hyra eller köpa

Kan man dra en kabel som är så lång?
Jag har ingen koll på detta och tacksam för alla svar

Med vänlig hälsning, Simon

E
S Simon-83 skrev:
Hej
Vi kommer att behöva bygg-ström och min fråga är hur långt man kan dra och vilken säkring man behöver ha på den tillfälliga lösningen.

husleverantören säger att det kommer räcka med 25A när allt är klart. Hus på 180m2 och ett stall.
uppskattat längd till installationspunkt är 300 meter.

Vad behöver jag för saker ( skåp, kabel mm och vad kan det kosta? Hyra eller köpa

Kan man dra en kabel som är så lång?
Jag har ingen koll på detta och tacksam för alla svar

Med vänlig hälsning, Simon
Du behöver en registrerad elinstallatör som anmäler detta och denne har förhoppningsvis koll då det är dennes ansvar.

Inget att oroa sig över således.

Men de riktigt smarta beställer istället sin permanenta elkabel och kopplar byggströmmen på denna, nu är du kanske för sent ute för detta.

Med ett Markmätarskåp blir den tillfälliga lösningen permanent utan någon kostnad eller ansträngning.

Troligen kommer det dras en 240 kvadratmillimeter aluminiumkabel till din tomt där ett elskåp sätts och därifrån tas din servis.

Eller så krävs det ännu mer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.