1 275 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Finns verkligen flerpoliga jordplintar och vad är de bra för?
Idag letade jag efter en fördelningsplint för PE för att slippa ha många ledare i samma anslutning. Då hittade jag den här ifrån Garo: http://www.garo.se/installation/normkomponenter/plintar/plint-gul-gron-50mm-al-cu-2p
Jag blir dock inte klok på den. Det finns ju aldrig mer än en jord, så varför ha flera poler på plinten? Är inte det enda användarbara och logiska en 1-polig plint med fyra anslutningar? Är den plinten vekrligen flerpolig eller är specifikationen bara slarvigt skriven, och om den verkligen är flerpolig i vilket sammanhang används den i så fall?
Jag blir dock inte klok på den. Det finns ju aldrig mer än en jord, så varför ha flera poler på plinten? Är inte det enda användarbara och logiska en 1-polig plint med fyra anslutningar? Är den plinten vekrligen flerpolig eller är specifikationen bara slarvigt skriven, och om den verkligen är flerpolig i vilket sammanhang används den i så fall?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Är det en gammal central så finns ryttare som skruvas fas i jordskenen med en massa anslutningar.
Modularcentraler brukar ha plats för fler skenor som då ansluts med tråd.
Är det en allmän förgrening så är väl GARO plinten bra, en in tre ut.
Protte
Modularcentraler brukar ha plats för fler skenor som då ansluts med tråd.
Är det en allmän förgrening så är väl GARO plinten bra, en in tre ut.
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Jag utgår ifrån att det är slarvigt val av termer. Den har fyra anslutningar, 1 pol.
Du har helt rätt @Steamboy och jag tror ingen på detta forum sitter på något svar.O Steamboy skrev:Idag letade jag efter en fördelningsplint för PE för att slippa ha många ledare i samma anslutning. Då hittade jag den här ifrån Garo: [länk]
Plinten är ej flerpolig, allt är ihopkopplat i ett metallstycke.
Det du behöver göra är att skicka mail till GARO om detta, återkom gärna med svaret här
Klicka här för att svara