Säkringen löser ut direkt när jag kör vedklyven.
Lossade kåpan och mätte på tryckströmbrytaren. Kom fram till att det är kortslutning mellan polerna på utgående oavsett om jag trycker in knappen eller inte.
Det borde va däri felet ligger va?
Lossade kåpan och mätte på tryckströmbrytaren. Kom fram till att det är kortslutning mellan polerna på utgående oavsett om jag trycker in knappen eller inte.
Det borde va däri felet ligger va?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kortslutning mellan vilka poler ? På stickpropp eller utgående på tryckströmbrytaren? Jag antar att motorns lindningar "ser ut" som en kortis d.v.s. har lågt motstånd alltid om man inte mäter med ett instrument som visar några få Ohm.maah skrev:
Lossa en av de utgående ( röda ) kablarna från strömbrytaren och se då om du har kortis mellan polerna i stickproppen. Mät strömbrytaren för sig med en av de röda ledarna bortkopplad. Du kan även lossa en av ledarna till kondensatorn och mäta om den är trasig ( ska ha mycket högt motstånd ).
OBS. Märk upp alla ledare du lossar på, så att du kan sätta tillbaka dem korrekt sedan.
Kortis mellan utgående på brytaren.HasseTeknik skrev:
Kortslutning mellan vilka poler ? På stickpropp eller utgående på tryckströmbrytaren? Jag antar att motorns lindningar "ser ut" som en kortis d.v.s. har lågt motstånd alltid om man inte mäter med ett instrument som visar några få Ohm.
Lossa en av de utgående ( röda ) kablarna från strömbrytaren och se då om du har kortis mellan polerna i stickproppen. Mät strömbrytaren för sig med en av de röda ledarna bortkopplad. Du kan även lossa en av ledarna till kondensatorn och mäta om den är trasig ( ska ha mycket högt motstånd ).
OBS. Märk upp alla ledare du lossar på, så att du kan sätta tillbaka dem korrekt sedan.
Men om det är som du skriver med motorn så kanske det ska va "kortis" där.
Ska testa det du skriver, tack för tips.
Med båda röda ledarna anslutna - kortslutning i stickproppen
En röd ledare ansluten - inte kortis i stickproppen
Jag lossade kondensatorn och mätte den som visade 0 Ohm på instrumentet.
Är det den som är trasig då?
En röd ledare ansluten - inte kortis i stickproppen
Jag lossade kondensatorn och mätte den som visade 0 Ohm på instrumentet.
Är det den som är trasig då?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
0 Ohm på en kondensator visar på att den ska bytas!
Kondensatorn är nog inte felaktig åtminstone inte så att den i sig löser ut säkringen. Det din provare indikerar där dvs OL är det normala för avbrott eller att det ligger över mätområdet dvs det Hasse kallade mycket högt motstånd tidigare. På samma sätt säger inte en mätning med den typen instrument så mycket om det du var inne på först dvs kortslutning mellan de röda där ligger som sagt motorlindningarna med relativt lågt motstånd som lätt tolkas fel.
Så för att börja lite från början vad menar du med löser ut direkt? Inget brum, startförsök någon sekund? Går motorn att rubba så den inte är mekaniskt låst? Har du fungerande JFB för uttaget så det inte är jordfel som löser säkringen och döljer det felet?
Så för att börja lite från början vad menar du med löser ut direkt? Inget brum, startförsök någon sekund? Går motorn att rubba så den inte är mekaniskt låst? Har du fungerande JFB för uttaget så det inte är jordfel som löser säkringen och döljer det felet?
Jag kanske feltolkar. OL trodde jag den visade vid mätningen med en röd borttagen. 
Om det var vid mätningen av kondensatorn, så är det troligen ok, men ett känsligare instrument kanske då ska användas.
Om det var vid mätningen av kondensatorn, så är det troligen ok, men ett känsligare instrument kanske då ska användas.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Jag har provat på uttag som ligger på olika grupper. JFB löser inte.GK100 skrev:
Kondensatorn är nog inte felaktig åtminstone inte så att den i sig löser ut säkringen. Det din provare indikerar där dvs OL är det normala för avbrott eller att det ligger över mätområdet dvs det Hasse kallade mycket högt motstånd tidigare. På samma sätt säger inte en mätning med den typen instrument så mycket om det du var inne på först dvs kortslutning mellan de röda där ligger som sagt motorlindningarna med relativt lågt motstånd som lätt tolkas fel.
När jag provade att starta med luckan bortplockad så "blixtrade" det från sockerbiten. Säkringen löser direkt när jag trycker på knappen.
Jag har inte provat om motorn går runt. Lite svårt att göra på en vedklyv.
Ska jag låna hem en multimeter och kolma kodensatorn med kanske?
Du kan göra ett enkelt test vad gäller kondingen. Ha den bortkopplad och testa som vanligt starta med knappen. Om säkringen löser direkt då också utan något brum från motorn finns mer/fler fel.maah skrev:
Jag har provat på uttag som ligger på olika grupper. JFB löser inte.
När jag provade att starta med luckan bortplockad så "blixtrade" det från sockerbiten. Säkringen löser direkt när jag trycker på knappen.
Jag har inte provat om motorn går runt. Lite svårt att göra på en vedklyv.
Ska jag låna hem en multimeter och kolma kodensatorn med kanske?
Är du lite van kan du också testa kondensatorn genom att lägga den i serie med någon läst tex större glödlampa, värmefläkt etc. Då kan du enkelt konstatera om den är kortsluten och även gå vidare lite om den annars verkar riktig genom att mäta spänningar med din provare.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Är det den lilla bruna fläcken som är kortslutning?
Går det inte bända isär trådarna?
Är det en standardmotor så går det få tag på en ny.
Protte
Går det inte bända isär trådarna?
Är det en standardmotor så går det få tag på en ny.
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden