Hej,
Behöver en förlängningssladd för en taklampa och hittade sladden på bilden hemma i en låda. Vad gör denna gul-gröna del av sladden? Kan jag använda sladden eller stället den gul-gröna delen till problem?
Som ni säkert förstår är mitt elkunnande väldigt låg, hoppas någon vill och kan hjälpa mig!
Behöver en förlängningssladd för en taklampa och hittade sladden på bilden hemma i en låda. Vad gör denna gul-gröna del av sladden? Kan jag använda sladden eller stället den gul-gröna delen till problem?
Som ni säkert förstår är mitt elkunnande väldigt låg, hoppas någon vill och kan hjälpa mig!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Den sladden har inte i Sverige att göra. I andra länder som Japan och Australien(?) har uttagen en skruv där en separat skyddsledare ansluts. Jag har aldrig sett någon sådan skarvsladd i Sverige som du har på bild. Var kommer den ifrån?
Om du tittar på stickproppen så ska den ha ett hål som jordpinnen i uttaget passar i, och hålet ska innehålla ett bleck som gör att det blir kontakt. Om du har en multimeter kan du ohmmäta mellan detta hål och jordpinnen i uttaget för att bekräfta att de har kontakt med varandra. Då kan du klippa bort den korta stumpen skyddsledare.
Om du tittar på stickproppen så ska den ha ett hål som jordpinnen i uttaget passar i, och hålet ska innehålla ett bleck som gör att det blir kontakt. Om du har en multimeter kan du ohmmäta mellan detta hål och jordpinnen i uttaget för att bekräfta att de har kontakt med varandra. Då kan du klippa bort den korta stumpen skyddsledare.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
För att veta om den gul-gröna ledaren kan ställa till problem, så måste man veta vad den är ansluten till. Den borde vara ansluten till skyddsjord ( = hylsan i den kontakt den sitter fast i ) men det måste man verifiera. Lättast är väl att öppna upp och se efter och har man väl öppnat, så kan ju stumpen tas bort helt, under förutsättning att kabelns skyddsjord är ansluten till hylsan ( finns ju en risk att någon lossat den med flit och dragit ut den istället).
IKEA sålde (säljer?) den typen av stickproppar förr. Dessa användes till deras lampor som säljs utan anslutningssladd. Vitsen med den gröngula är att den skruvas fast i lampchassit/koppen på jordpunkten. Den vita manglade kabeln innehåller bara två ledare och går till ett annat ställe i lampan, ofta en dubbelisolerad kopplingsplint.
Jag har dock aldrig sett en sådan stickpropp som skarvsladd. Om den är som IKEAs så skulle jag misstänka att kabeln bara innehåller två ledare och således saknar jord. Läge för mätning med andra ord.
Jag har dock aldrig sett en sådan stickpropp som skarvsladd. Om den är som IKEAs så skulle jag misstänka att kabeln bara innehåller två ledare och således saknar jord. Läge för mätning med andra ord.
Är stickproppen ojordad?
Kan det vara en "kreativ lösning" för att ansluta jord när det hänger ett ojordat uttag på lös FK från taket?
Den gulgröna ser ut att vara förtennad. Fabrikstillverkad?
Det mystiska är att den gulgröna kommer ut vid proppen. Fel ände för att användas till en Ikea lampa.
Kan det vara en "kreativ lösning" för att ansluta jord när det hänger ett ojordat uttag på lös FK från taket?
Den gulgröna ser ut att vara förtennad. Fabrikstillverkad?
Det mystiska är att den gulgröna kommer ut vid proppen. Fel ände för att användas till en Ikea lampa.
Tack för alla svaren. När jag tänker efter så kommer sladden från förlängningsarmen Långe Jan köpt på Clas Ohlson för ett år sedan. Den gul-gröna sladden var då fastskruvad, se bild, för jordanslutning? Jag tror lampan jag skulle använda hade en tillräckligt lång egen sladd som jag använde och tog bort sladden jag har lös nu.
Stickproppen sitter hårt fastlimmad så jag kommer inte bryta upp den för att kika efter. Om inte annat så är det inte så svårt att köpa en ny förlängning, detta var mer för att stämma av om jag kunde lösa det smidigt med vad jag har hemma. Stickproppen som jag visar på bild nedan kommer också sitta fritt och inte gömd under en lampkoppen, så om jag skulle använda den skulle jag vilja kapa av den gul-gröna så långt in som möjligt så att den inte syns (den ska sitta på en vägg med sladdarna uppåt, så ändå möjligt ur visuella aspekten).
Stickproppen sitter hårt fastlimmad så jag kommer inte bryta upp den för att kika efter. Om inte annat så är det inte så svårt att köpa en ny förlängning, detta var mer för att stämma av om jag kunde lösa det smidigt med vad jag har hemma. Stickproppen som jag visar på bild nedan kommer också sitta fritt och inte gömd under en lampkoppen, så om jag skulle använda den skulle jag vilja kapa av den gul-gröna så långt in som möjligt så att den inte syns (den ska sitta på en vägg med sladdarna uppåt, så ändå möjligt ur visuella aspekten).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det finns kontakt mellan "pinnen" i den andra änden av sladden och kontaktblecken i hålet på denna sida ( där stumpen är) så kan du knipsa av stumpen och använda skarvsladden.
Nej, inte om "pottan" är i metall och ska användas. Då behöver den jordas. Det ser ut att vara ett kitt?HasseTeknik skrev:
Pottan ska inte användas och sladden ska användas som skarvsladd. Då känns det som att jag ska våga mig på en kapning av stumpen.
Tack för alla svar!
Tack för alla svar!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden