En sak har jag lärt mig de senaste åren - Hager har gjort ett fantastiskt jobb med att marknadsföra/utbilda/indoktrinera hela Sveriges elektrikerkår. Väljer du Hager kommer ingen någonsin ha invändningar på din elinstallation oavsett. Väljer du något annat märke (Malmbergs/Biltema brukar vara ärkefienden) så ska du vara beredd på att hela anläggningen blir ifrågasatt.M Meman skrev:Kan någon kunnig ge tips angående elprodukter och kvalitet (JFB och automatsäkringar). Jag vet att ABB, Hager är bra men undrar vad finns för åsikter för:
-Malmbergs
-Rogy
-Rutab (Jula)
Tänker byta ut min central och då blir det funderingar om priset.
2000kr för Malmbers, Rogy, Rutab eller 3500kr Hager
Tack på förhand
Jag har ingen egentlig åsikt om vilken som en bör välja men jag resonerar ofta kring pris/användande och tid. Om du upplever att Hager (eller andra) är värd 8 kronor extra om året under de 20 åren men kan tänk sig att normcentralen sitter där, ja då blir valet lätt (för mig).
Och jag tror inte att det i första hand är yrkesmännen som har blivit indoktrinerade utan alla "hobbyelektriker" som vet att väljer dom Hager så slipper dom glåpord från andra hobbyelektriker då dom minsann har använt "det bästa".
Precis. Så kan det vara. Glåporden slipper man i vart fall med Hager. Sedan om det blir bättre i sak är en annan femma. Jag antar i vart fall att Hagers marknadsavdelning är bra mycket bättre än ABBs eller Schneiders.E elmont skrev:
Om man gillar Garo då?
Ingen slump att min Undercentral till bastun ser ut så här
Jag får däremot skäll för att jordfelsbrytarna "går åt vänster". Det får jag leva med. Kan tipsa om att normenheterna från Hager kostar ca. hälften i Tyskand jämfört med Sverige. Det enda som inte går att få där är huvudvredet. De tyska är en upp/ned brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det får jag väl stå ut med då...gillar deras plåtlådor
http://www.garo.se/installation/normcentraler/platcentraler-utanpaliggande/platc-upl-1r-14m

http://www.garo.se/installation/normcentraler/platcentraler-utanpaliggande/platc-upl-1r-14m

Tror QC-sortimentet är en stor anledning till framgång för Hager.N Nikorasu skrev:En sak har jag lärt mig de senaste åren - Hager har gjort ett fantastiskt jobb med att marknadsföra/utbilda/indoktrinera hela Sveriges elektrikerkår. Väljer du Hager kommer ingen någonsin ha invändningar på din elinstallation oavsett. Väljer du något annat märke (Malmbergs/Biltema brukar vara ärkefienden) så ska du vara beredd på att hela anläggningen blir ifrågasatt.
Hager var en av dom stora långt innan QC introducerades, Här blev dom "poppis" när dom körde kampanjer med mycket bra priser på "stora" paket och paket som "innehöll" en DVD spelare sedan paket med Globalknivar.
Är Hager på något vis sämre än Schneider eller ABB eller liknande eller varför gillar inte folk Hager? Jag är inte själv elektriker så undrar bara.
Är väl ingen som direkt utryckt att dom ogillar Hager?
Skulle inte påstå att Hager är bättre eller sämre än andra utan att det finns en kravspec att tllgå.
Schneider har ju spännande dvärgbrytare med integrerat mätning.
Hager och Schneider har självtestande och självåterställande jordfelsbrytare i sortimentet.
Så mycket beror ju på vad man vill uppnå med anläggningen.
Har du t.ex en huvudcentral och skall bygga en undercentral hade jag valt att bygga med samma fabrikat. Dels för enhetligheten men även möjligheten till att nyttja "backuptabeller" för selektivitet och kortslutningsströmmar om det skulle erfordras.
I annat fall, om det inte föreligger någon speciell omständighet eller krav, så det som är lättast tillgängligt till bra pris av Hager, ABB, Schneider, Garo.
Skulle inte påstå att Hager är bättre eller sämre än andra utan att det finns en kravspec att tllgå.
Schneider har ju spännande dvärgbrytare med integrerat mätning.
Hager och Schneider har självtestande och självåterställande jordfelsbrytare i sortimentet.
Så mycket beror ju på vad man vill uppnå med anläggningen.
Har du t.ex en huvudcentral och skall bygga en undercentral hade jag valt att bygga med samma fabrikat. Dels för enhetligheten men även möjligheten till att nyttja "backuptabeller" för selektivitet och kortslutningsströmmar om det skulle erfordras.
I annat fall, om det inte föreligger någon speciell omständighet eller krav, så det som är lättast tillgängligt till bra pris av Hager, ABB, Schneider, Garo.
Klicka här för att svara