2 114 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Huvudsäkring
Sida 1 av 2
Börjar med att be om ursäkt, helt novis
Hur vet man att huvudsäkringarna räcker till? Den har gått nu två dagar i rad. 2018 var en rejäl uppdatering på vitvaror och annat.
Nu två dagar i rad har en huvudsäkring smällt. Vi har 16 A enligt avtalet årsförbrukning 2020 ligger på strax under 15000 kWh. Hemma finns det luftvärmepump, fullstor kyl/frys, vattenburen värme med elpatron, varmvattenberedare, tvättmaskin.
Tekokare går ofta (mat till bebis) igår slogs den ut i samband med kokning utav kaffe och idag vattenkokning. Lampor blinkar i kök/badrum samt pumpen slutar ge värme.
Hur vet man att huvudsäkringarna räcker till? Den har gått nu två dagar i rad. 2018 var en rejäl uppdatering på vitvaror och annat.
Nu två dagar i rad har en huvudsäkring smällt. Vi har 16 A enligt avtalet årsförbrukning 2020 ligger på strax under 15000 kWh. Hemma finns det luftvärmepump, fullstor kyl/frys, vattenburen värme med elpatron, varmvattenberedare, tvättmaskin.
Tekokare går ofta (mat till bebis) igår slogs den ut i samband med kokning utav kaffe och idag vattenkokning. Lampor blinkar i kök/badrum samt pumpen slutar ge värme.
Att den går två dagar i rad är väl ett sådant tecken.Claesson87 skrev:
Börjar med att be om ursäkt, helt novis
Hur vet man att huvudsäkringarna räcker till? Den har gått nu två dagar i rad. 2018 var en rejäl uppdatering på vitvaror och annat.
Nu två dagar i rad har en huvudsäkring smällt. Vi har 16 A enligt avtalet årsförbrukning 2020 ligger på strax under 15000 kWh. Hemma finns det luftvärmepump, fullstor kyl/frys, vattenburen värme med elpatron, varmvattenberedare, tvättmaskin.
Tekokare går ofta (mat till bebis) igår slogs den ut i samband med kokning utav kaffe och idag vattenkokning. Lampor blinkar i kök/badrum samt pumpen slutar ge värme.
Det kanske är i klenaste laget med 16A med tanke på din årsförbrukning, nu när kylan slagit till belastat värmen mycket och då finns det inte mycket utrymme kvar för vatten-, kaffe- och tekokning.
Det finns olika möjligheter här men du behöver ha dit en elinstallatör som jag ser det så kan denne gå över din anläggning och säkra upp till 20A vid behov, vilket kan betyda en något högre årsavgift för er.
Det är inte helt enkelt att veta. Principen är enkel. En 16 A säkring kan belastas kontinuerligt med 3600W. Eftersom du har tre huvudsäkringar kan du kontinuerligt ta ut 11 kW om belastningen är jämn mellan faserna. Det som är intressant är vilka förbrukare var igång på den fas där säkringen löste vid tillfället? Det kan till exempel vara att värmen dragit mer ström i ett par dagar när det varit kallt och att det då räckt med vattenkokaren för att säkringen skall lösa.
Det låter som att värmepump och vattenkokare båda går på den fas som löste. Vet du hur det är med varmvattenberedaren? Det kan räcka med att fördela om lasterna mellan faserna för att säkringen skall hålla bättre.
Det låter som att värmepump och vattenkokare båda går på den fas som löste. Vet du hur det är med varmvattenberedaren? Det kan räcka med att fördela om lasterna mellan faserna för att säkringen skall hålla bättre.
Ja värmen på pannan är upphöjd nu när tempen börjar visa -20 och luftpumpen har arbetat mera.. själv mår jag gått i 19-20°c inomhus men med nyfödd hemma vill jag ha det lite högre än så fortsätter bekymren får jag ringa elektriker helt enkelt eller dra ner pannan igenE El-Löken66 skrev:Att den går två dagar i rad är väl ett sådant tecken.
Det kanske är i klenaste laget med 16A med tanke på din årsförbrukning, nu när kylan slagit till belastat värmen mycket och då finns det inte mycket utrymme kvar för vatten-, kaffe- och tekokning.
Det finns olika möjligheter här men du behöver ha dit en elinstallatör som jag ser det så kan denne gå över din anläggning och säkra upp till 20A vid behov, vilket kan betyda en något högre årsavgift för er.
Har tyvärr ingen aning på hur allt är kopplat, har varit för dåligt insatt när delar drogs om men det är något vi skall ta och försöka gå igenom så det blir ordning. Både värme och pump har gått lite varmare när det krupit ner till -20 ute så kan självklart bero på detA Avemo skrev:Det är inte helt enkelt att veta. Principen är enkel. En 16 A säkring kan belastas kontinuerligt med 3600W. Eftersom du har tre huvudsäkringar kan du kontinuerligt ta ut 11 kW om belastningen är jämn mellan faserna. Det som är intressant är vilka förbrukare var igång på den fas där säkringen löste vid tillfället? Det kan till exempel vara att värmen dragit mer ström i ett par dagar när det varit kallt och att det då räckt med vattenkokaren för att säkringen skall lösa.
Det låter som att värmepump och vattenkokare båda går på den fas som löste. Vet du hur det är med varmvattenberedaren? Det kan räcka med att fördela om lasterna mellan faserna för att säkringen skall hålla bättre.
Jag förbrukar ca 18000 per år och gick nyss ner till 16A från 20. Inga problem. Dock har jag ingen storförbrukare inkopplad som ni. Som tex varmvatten eller uppvärmning. Bara lampor och vitvaror i princip. Fundera först på om belastningen på faserna är ojämn, som flera har nämnt, och sedan ev effektvakt om du har ngn elpatron el liknande. Hos mig skilde det 3500 i avgift på 16 och 20.
Det vet vi inget om om det är inga problem eller ej. Uppenbarligen är det ju någon slags problem nu.john68 skrev:
Jag förbrukar ca 18000 per år och gick nyss ner till 16A från 20. Inga problem. Dock har jag ingen storförbrukare inkopplad som ni. Som tex varmvatten eller uppvärmning. Bara lampor och vitvaror i princip. Fundera först på om belastningen på faserna är ojämn, som flera har nämnt, och sedan ev effektvakt om du har ngn elpatron el liknande. Hos mig skilde det 3500 i avgift på 16 och 20.
Resten du skriver stämmer men vad skillnaden i avgift blir mellan 16 och 20 går inte att svara men men Vattenfall Syd är skillnaden :
16 3 920 kr/år
20 5 485 kr/år
Så en koll där vem som får betalt för elen så kan du se vad som skiljer.
Detta måste en elinstallatör göra och då kan denne gå genom om det finns andra åtgärder på plats, det ska inte ta så lång tid.
Inga problem syftade givetvis på min förändring från 20 till 16. Annars hade jag väl uttryckt det på annat vis.E El-Löken66 skrev:Det vet vi inget om om det är inga problem eller ej. Uppenbarligen är det ju någon slags problem nu.
Resten du skriver stämmer men vad skillnaden i avgift blir mellan 16 och 20 går inte att svara men men Vattenfall Syd är skillnaden :
16 3 920 kr/år
20 5 485 kr/år
Så en koll där vem som får betalt för elen så kan du se vad som skiljer.
Detta måste en elinstallatör göra och då kan denne gå genom om det finns andra åtgärder på plats, det ska inte ta så lång tid.
Det går egentligen inte att säga att det går eller ej baserat på årsförbrukningen, detta är bara en grov fingervisning.john68 skrev:
Finns garanterat många med din årsförbrukning som gått ner till 16A och fått stora problem men som du skriver finns ju vissa grundläggande kontroller man gör som minimerar detta.
En del kan göras av vem som helst men min åsikt är ändå att en elinstallatör är det enkla alternativet här.
Har man barn går tvättmaskin, torktumlare, torkskåp, diskmaskin och VVB för jämnan så det kan såklart påverka beteendemönster.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Kör vattenkokaren på ett annat vägguttag, chansen finns att det är kopplat till en annan säkring som förhoppningsvis har lägre belastning.
En förteckning / bild på vilka säkringar som är till olika delar kan reda ut bekymren.
Protte
En förteckning / bild på vilka säkringar som är till olika delar kan reda ut bekymren.
Protte
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Hos mig, Telge Nät kostar det 300 kronor mer per år att gå upp från 16 till 20 ampere.
Man kan (försiktigt) känna på hur varma huvudsäkringarna är, helst när en har gått. Om dom är lika varma så kan det vara dags att uppgradera storleken på säkringarna. Om dom är olika varma så tyder det på snedbelastning, vilket kan åtgärdas.
Hej
Alla hus är unika, så det blir ett generellt svar.
Vi (bor i Skåne) byggde vårt hus 2008.
Har en NIBE 310P som värmer 1213 kvm.
Totalt gör vi av med ca 10500 kWh/år.
Vi har 3 x 16A i huvudsäkringar för att jag är snål.
Vi kan INTE köra spis, ugn, tvätta och torka på samma gång - då går en av huvudsäkringarna.
Men besparingen i fasta kostnader är i vårt fall 1375:- /år..och för det får jag några säkringar om så behövs.
Möjligen har du/ni en fas som har högre belastning än de andra.
Försök i så fall att flytta en 'tung' förbrukare från den hårdast belastade fasen till den med minst belastning.
Du kan ju känna på huvudsäkringarna om de är varma - OBS! var försiktig - DEN KAN VARA JÄTTEVARMA, om du har ett högt effektuttag under en längre tid - eller det är en kort belastning som ställer till det.
Alla hus är unika, så det blir ett generellt svar.
Vi (bor i Skåne) byggde vårt hus 2008.
Har en NIBE 310P som värmer 1213 kvm.
Totalt gör vi av med ca 10500 kWh/år.
Vi har 3 x 16A i huvudsäkringar för att jag är snål.
Vi kan INTE köra spis, ugn, tvätta och torka på samma gång - då går en av huvudsäkringarna.
Men besparingen i fasta kostnader är i vårt fall 1375:- /år..och för det får jag några säkringar om så behövs.
Möjligen har du/ni en fas som har högre belastning än de andra.
Försök i så fall att flytta en 'tung' förbrukare från den hårdast belastade fasen till den med minst belastning.
Du kan ju känna på huvudsäkringarna om de är varma - OBS! var försiktig - DEN KAN VARA JÄTTEVARMA, om du har ett högt effektuttag under en längre tid - eller det är en kort belastning som ställer till det.
