El
Rostig_9000i_-88: Jaha, det var så pass sent!? Där ser man.. (y):ok::geek:
Bo.Siltberg: Jag har de gamla föreskrifterna och det vore i och för sig intressant att vad historien säger, när tid finnes.... Men av minst lika stor vikt tror jag är uttalanden från dåtidens elsäkerhetsverk, och dessa är nog svårare att hitta.
Bo.Siltberg: Mjao, ta det lite sakta... Det finns ingen regel specifikt för eller emot detta, utan man får titta på allmänna regler. Om jag får säga min mening så är jag inte jätteförtjust i ett uttag under trädäcket, bara för att man inte vill klippa stickproppen på en fast monterad däcksbelysning. Sådan borde också anslutas fast. Om du dessutom vill styra belysningen via ett fast ,monterat
Allmänobildad: https://www.ikea.com/se/sv/p/koppla-lamppropp-med-kabel-ojordad-vit-10465433/
El-Löken66: [citat] Onödigt eller inte, att inte känna till lagen kan vara förenat med stora framtida kostnader. Bara att kolla länkar material och fatta eget beslut.
El-Löken66: [citat] Nej, här svarvar man bort en bit för att undvika den kontakten i ändorna. Men inget krav på det, vad jag vet.
Demmpa: Om du kopplar in en kabelsökare i ena änden av kabeln så bör det gå att söka fram var kablarna går, tex, https://www.clasohlson.com/se/Kabelsökare-Mastech-MS-6812/p/Pr411665000
Krokben: Hedmans El från Alunda har jag också väldigt bra erfarenheter av! Anlitat dem flertalet gånger.
datja: [citat] Om väggen är lättbetong går det ju också att fräsa in vanliga apparatdosor med fler röranslutningar och sen putsa över. Men då åker man ju på att fräsa in rören också. Så har jag gjort vid omdragning/komplettering i vårt stenhus.
imported_Benno: Om man nu säljer nytillverkade porslinsdosor måste det väl vara OK att använda de gamla? De nya kostar ju över 200 kr medan de gamla är gratis.
KjellTimell: På en planritning kan man nyttja en sådan symbol och ange i förklaringen vad det är. Har man flera olika varianter, så flaggar med en siffra och förklarar siffran. Vissa använder symbolen för 1-pol brytare med tilläggsbokstav eller siffra och anger i förklaringen vad det är.
Chrille chrill: Hmmm glömde jag säga att det här var löst. Fukt i skarven nere i jorden. Ny kabel nergrävd och allt fungerar som det ska.
tommib: Den är ovanlig men det kan ju vara så att det är helt korrekt gjort hos din morfar om det var så att man en gång i tiden ersatte ett SEMKO 17 med tre faser och jord (dvs ingen nolla). Är stickproppen på svetsen orginal? Finns det någon typskylt? Jag hade bytt till en 416 utan att tveka. Kolla att det blir rätt med fasordningen (borde egentligen inte spela någon roll på en svets men jag
Knight: Låter som en huvudsäkring har gått. Ut och leta efter skåpet
El-Löken66: [citat] Då är saken biff ju, gärna grillad medium tack. En kastad blick från honom på plats ger tiotusen gånger mer information än vad vi här på forumet vet just nu, det är bara vilda spekulationer baserade på hur bild fantasi medlemmarna här har. Bra av dig att kolla upp förutsättningarna i vilket fall.
Purre: Tryckvakt på kabel. Är bara slänga ner i brunnen. Du får olika tryck beroende på hur hög vattenpelaren är, sen är det sak samma om den är 1 eller 10m i diameter. http://www.processcenter.se/produkterna/drankbara-nivamatare/
Dr Jumping Jack: [citat] Det är för att strömbrytarna ser ut så här: [bild]
kanonkula: Brukar man ens köra in lågspänning i ett vindkraftverk? Menar du mindre vindkraftverk såsom gårdsverk(upp till 43Kva) går de under maskindirektivet och ska vara CEmärkta och efter ingrepp ska en ny CE-märkning göras om man inte använder samma material. Det finns en kurs som företag kan gå för att uppfylla de kraven. Exv Proaccess i Uddevalla är en klätterfirma som gick kurs och
Alfredo: [QUOTE="Michael_w, post: 3987592, member: 153008"]Så med den kan man få en väldigt svag belysning (
OlssoniVallby: [citat] Bara en estetisk påbyggnad med olåsta dörrar. [bild]
cpalm: Tveksam dock om det påverkar så mycket vid motordrift där hela rotorn oscillerar. Det är snarare en designfråga som hänger ihop med resonansfrekvenser, utväxling, pulsbredd m.m.
jonaserik: [citat] Jo det gäller att plöja, för att kunna skriva något. Har aldrig sagt något om din åsikt, bara den överensstämmer med verkligheten och det legala som används vid installationer, så att det som du framhäver i dina punkter är generella delar och det vet dom flesta utbildade elektriker om. Det som jag vänder mig är din syn på andras förmåga att kunna det med el, finns många
halj: Rent krasst så skulle det kunna vara endast tändtråd och neutralledare uppe vid lamputtaget, speciellt om det är en fönsterlampa. Är det ett lamputtag mer mitt i rummet är det väl mer troligt att det finns fler kablar. Men ta lös lamputtaget och se efter, se bara till att det är spänningslöst innan.
El-Löken66: Inget på forumet som kan bjuda lägre.. Mikael, elmont, mfl? Annars får det bli Bravida, en ganska stor firma: [bild]
Dubble86: [citat] Okej får kolla det. Låter iallafall troligt att det kan vara så.