Drar upp frågan kring hur det fungerar med en jordfelsbrytare.
Som de flesta vet handlar ju en jordfelsbrytare om att beräkna summaströmmar, men hur fungerar det då när man använder saker som inte använder nollan alls?
Om man använder t.ex. vattenpumpar som inte använder nollan, hur fungerar detta då?
Visst att det jobbar med fasförskjutningen, men nollan är ju inte inblandad alls, och därmed borde man väl heller inte kunna räkna med summan?
Kan någon förklara detta? Kan man ens använda jordfelsbrytare då? Det går ju inte strömmar mot jorden, men summan mot nollan går ju inte räkna heller... *fundersam*

enkelt, har du en trefasmotor kopplad via JFB så ska ju strömmen i en fas vara lika den som går tillbaka i de andra faserna under samma tillfäle, dvs när L1 är positiv och L2 på väg mot negativ samt L3 på väg mot positiv så flyter där en ström i riktningen L1till L2 och L3 (tvärtom för de mer pålästa) och denna ström ska ju då vara lika i både L1 och L2/L3,
men skulle det vara isolationsfel mellan L2 och jord så flyter där ju mer ström genom L2 och det är detta JFB känner av då ett magnetfält skapas. vilket det inte gör när alla fasströmmar tar ut varandra.

Jo du får en summa av strömmarna i resp. fasledare.

För att nu förenkla - eller krångla till det - ytterligare så är alltid summan av alla strömmar noll.

Dvs det man skickar ut på en eller flera ledare i ett givet ögonblick måste samtidigt komma tillbaka på någon eller några andra ledare. Sedan spelar det ingen roll hur många faser med eller utan nolla det handlar om.

Så snart det uppstår en differens på mer än (vanligen) 30 mA löser jordfelsbrytaren ut.

Kirchoffs 1:a lag.....

Precis, annars skulle det rinna ut en massa elektroner på golvet! :D

Det är dom som rinner på golvet som får jorfelsbrytaren att lösa ut.

Dom gamla jordfelsbrytarna (som många tror skyddar) löser inte ut om man får ström i sig via fuktiga frekvensstyrda maskiner typ: borrmaskiner. Man "fastnar" och ? Dom flesta handmaskiner är ju frekvensstyrda idag.

Paulo1 skrev:
Dom gamla jordfelsbrytarna (som många tror skyddar) löser inte ut om man får ström i sig via fuktiga frekvensstyrda maskiner typ: borrmaskiner. Man "fastnar" och ? Dom flesta handmaskiner är ju frekvensstyrda idag.
Frekvensstyrning är inte aktuellt på sådana, däremot PWM eller fasvinkelstyrning.

PWM eller fasvinkelstyrda maskiner som dom flesta maskiner är idag. Vid jordfel i dessa maskiner (man fastnar och kommer ej loss) så löser ej den gamle jordfelsbrytaren ut. Därför bra att byta till jordfelsbrytare av typ:A.

Vi skall väl då förklara att dessa maskiner ger upphov till en pulserande likströmskomponent som äldre jordfelsbrytare (dvs ej typ A) inte reagerar på.

på jobbet har jag bara JFB typ AC i byggcentralerna, det påpekade jag för skyddsombudet men dom fattar ju inget om el och tror jag överdriver, typiskt folk som inte vill lära sig utan bara "antar" så det får väl fastna nån gubbe med en blöt vinkelslip i näven innan de inser att jag hade rätt. jag ser då till att hålla grejerna torra när jag jobbar iaf..

Byggjobbare brukar föredra att köra betongvibbar och annan "blöt" utrustning utan JFB "annars fungerar det inte"..:eek:

Alla gamla jordfelsbrytare byts när 2 eller 3 dödsfall inträffat på grund av gamla jordfelsbrytare orsakat dödsfallen.

mycke_nu>Ähh, det är ju bara att ha gummistövlar och gummihandskar på sig *S* Skämt åsido så jo, det är ett problem med att få vissa att fatta allvaret. Tyvärr så kittlar det oftast bara, hade nån slagts omkull så hade de kanske tänkt sig för lite mer.

Finns skäl till att även jag skrotar gamla maskiner ibland, inte ofta men det har hänt, senast var just en borrmaskin som användes som blandare, noll kul att hålla i metallhandtag då den direkt löste en jfb. Sånt skall på skroten direkt.
Felet om nån undrar var att det fanns ingen isolation nånstans på den maskinen mer än trådarnas egen och lite tunna bakelitskivor kring brytaren. Jo, den var från femtiotalet elelr når sånt, kul maskin annars med låg och mycket låg växel samt morsekona.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.