10 964 läst ·
20 svar
11k läst
20 svar
Uppkopplad, "smart" elcentral
Sida 1 av 2
Står i färd med att byta elcentral (från 1964) och tänker att det förmodligen är fel att inte byta till en som inte är uppkopplad, smart eller vad det nu kallas. Alltså där man kan ha koll på förbrukning på de olika säkringarna och även slå av och på saker på distans av olika skäl. Tycker dock att jag hittar väldigt lite info om detta och nästan bara om Schneider Resi9 och energiövervakning, och även gällande denna har jag svårt att förstå vad den kan göra. Och har svårt att bedöma merkostnaden.
Mitt hopp står till forumet för vägledning.
Hur är utbudet och vilka funktioner kan en uppkopplad elcentral medföra? Vilka kan ni rekommendera? Bygger jag fast mig i gammal teknik om jag inte väljer en uppkopplad variant och vad är en rimlig merkostnad?
Undrar
Jakob
Mitt hopp står till forumet för vägledning.
Hur är utbudet och vilka funktioner kan en uppkopplad elcentral medföra? Vilka kan ni rekommendera? Bygger jag fast mig i gammal teknik om jag inte väljer en uppkopplad variant och vad är en rimlig merkostnad?
Undrar
Jakob
Det handlar helt om vad du tycker är bra, i min central sitter det gamla gängsäkringar och jag saknar ingen funktion. I mitt garage sitter det automater och styrning av ytterbelysning (kontaktor,ljusrelä och kopplingsur.)
och inte hellre där saknar jag någon funktion.
Den primära funktionen en central ska ha är att fördela strömmen på ett säkert sätt, sedan det är uppfyllt kan man gödsla på med dom "leksaker" man tycker är häftiga. Jag har under åren installerat ett antal "smarta hus" där ägarna tycker att det är häftigt att kunna tända belysningen med mobilen, själv tycker jag det är häftigt då treåringen kan tända lyset med en knapp på sidan av dörren.
och inte hellre där saknar jag någon funktion.
Den primära funktionen en central ska ha är att fördela strömmen på ett säkert sätt, sedan det är uppfyllt kan man gödsla på med dom "leksaker" man tycker är häftiga. Jag har under åren installerat ett antal "smarta hus" där ägarna tycker att det är häftigt att kunna tända belysningen med mobilen, själv tycker jag det är häftigt då treåringen kan tända lyset med en knapp på sidan av dörren.
Vad menar du med smart uppkoppling, kunna se vad som förbrukas på diverse proppar, då blir nog kostnaden mycket större än nyttan och centralen blir nog även den stor för att allt ska få plats. Vad har du nu en central med runda säkringar och fungerar, varför byta något som fungerar ? . Behöver du mera säkringar/grupper , mycket om och men i det hela. Kan även säga att det inte är ekonomiskt försvarbart att bara byta en central för bytets skull. Men upp till var och en.
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Att kunna mäta förbrukning per säkring blir lite overkill. Det enda som kostnadsmässigt är intressant att hålla koll på är värme. Vanliga grupper har en försumbar förbrukning i en bostad.
Ok. Bra svar. har inte heller någon stor längtan efter att tända och släcka från soffan. Jag vill gärna ha lite koll på energiförbrukningen på olika saker då det är ett stort hus samt ha koll på typ värmepump, kyl och frys när man är borta, samt kunna stänga av och på ett antal lampor av inbrottsmotverkande skäl. tänkte att man kunde gå vägen via en smart elcentral för at åstadkomma detta, istället för att installera vid eller byta varje apparat.
Vill inte heller göra stort jobb i föråldrad teknik när jag nu väl ska byta.
Men som sagt, jag är novis och har heller inte hittat så mycket info om detta, så det kanske är feltänkt.
Vill inte heller göra stort jobb i föråldrad teknik när jag nu väl ska byta.
Men som sagt, jag är novis och har heller inte hittat så mycket info om detta, så det kanske är feltänkt.
Att kunna mäta och styra på säkrings/gruppnivå är, som sagt var, lite overkill och ganska trubbigt. Jag skulle ha satt in en vanlig normcentral med vanliga dvärgbrytare och gott om extra utrymme för att få in några energimätare till de grupper man är intresserad av (värme t ex).
Styrning av förbrukare görs lämpligen vid själva förbrukaren istället för att slå av/på hela gruppen. Annars blir det väldigt många grupper och mycket kabeldragning för att kunna styra enskilda lampor.
Styrning av förbrukare görs lämpligen vid själva förbrukaren istället för att slå av/på hela gruppen. Annars blir det väldigt många grupper och mycket kabeldragning för att kunna styra enskilda lampor.
Tack för svar. Ja, elcentral med runda keramiska proppar i nuläget. Vi drar om en del el i samband med renovering och då har frågan uppstått om att byta elcentral.
Såg då att det skulle finnas elcentraler som var uppkopplade och designade för att hålla koll på energianvändning m m inkl app, och tänkte att detta nog är, eller kommer bli inom kort, en ny standard, men så verkar det ju inte vara av era svar att döma.
Såg då att det skulle finnas elcentraler som var uppkopplade och designade för att hålla koll på energianvändning m m inkl app, och tänkte att detta nog är, eller kommer bli inom kort, en ny standard, men så verkar det ju inte vara av era svar att döma.
Problemet med t ex Schneiders Wiser energy-drvärgbrytare är att man oftast blir inlåst i en tillverkares begränsade system. Jag håller med elmont om att man först bygger en central som löser fördelnings- och säkerhetsaspekten. Sen skaffar man mätning och styrning på de saker där det är relevant.
Därmed inte sagt att mät- och styrutrustning inte kan stoppas in i normcentralen, men man bör inte blanda det med grundfunktionerna. Därför är det bra att ha en plan innan så man sätter in en tillräckligt stor central.
Därmed inte sagt att mät- och styrutrustning inte kan stoppas in i normcentralen, men man bör inte blanda det med grundfunktionerna. Därför är det bra att ha en plan innan så man sätter in en tillräckligt stor central.
Jag har beställt hem en väldigt intressant pryl:
https://m.aliexpress.com/item/4001297375967.html?spm=a2g0n.productlist.0.0.710b123aWC6lQV&browser_id=89720f430b2040d88806566a192d6f18&aff_trace_key=af871496e19f4c5baf2eb64df45a1432-1610393298822-03715-UneMJZVf&aff_platform=msite&m_page_id=1773a0ab5c01467d2f563de79f56187505a5b9ee22&gclid=&_imgsrc_=ae01.alicdn.com/kf/H1a30e18d7209458282e98f35dbc28ae0B.jpg_640x640Q90.jpg_.webp
Det är alltså en kombinerad 3fas säkring/jordfelsbrytare/energimätare i form av en din-monterad apparat med så finurliga möjligheter som att se aktuell ström per fas (ampere), momentan läckström mot jord (samt ställbart utlösningsvillkor) och aktuell spänning. Den är dessutom ställbar i över/underspänning-utlösning. Allt via den vettiga appen Tuya eller Smart Life där jag redan har annat skojs.
Återkommer med test när den anlänt!
https://m.aliexpress.com/item/4001297375967.html?spm=a2g0n.productlist.0.0.710b123aWC6lQV&browser_id=89720f430b2040d88806566a192d6f18&aff_trace_key=af871496e19f4c5baf2eb64df45a1432-1610393298822-03715-UneMJZVf&aff_platform=msite&m_page_id=1773a0ab5c01467d2f563de79f56187505a5b9ee22&gclid=&_imgsrc_=ae01.alicdn.com/kf/H1a30e18d7209458282e98f35dbc28ae0B.jpg_640x640Q90.jpg_.webp
Det är alltså en kombinerad 3fas säkring/jordfelsbrytare/energimätare i form av en din-monterad apparat med så finurliga möjligheter som att se aktuell ström per fas (ampere), momentan läckström mot jord (samt ställbart utlösningsvillkor) och aktuell spänning. Den är dessutom ställbar i över/underspänning-utlösning. Allt via den vettiga appen Tuya eller Smart Life där jag redan har annat skojs.
Återkommer med test när den anlänt!
Frågan är om den uppfyller säkerhetskraven. Jag skulle iallafall inte vilja ha en elcentral där det vitala delarna är köpta på Aliexpress...
Sen vet jag inte om det är någon fördel annat än av utrymmesskäl att slå ihop alla funktioner i en?
Sen vet jag inte om det är någon fördel annat än av utrymmesskäl att slå ihop alla funktioner i en?
Vilka är säkerhetskraven? Jag ska naturligtvis inte använda den som säkring eller jfb, det sköter min bef. anläggning. Det är de andra funktionerna som jag vill åt.useless skrev:
Vad kostar den allt som allt?NICHOLAS J skrev:
Kan kanske vara den billigaste 3-fas-energimätaren beroende lite på vad totalkostnaden för den landar på.
Samma krav på elutrustning som all annan installationsmatr. Kineserna är ju inte direkt kända för att hålla så hårt på våra regler. OCH om du importerar en "apparat" från Kina är det du som ska se till att den uppfyller våra normer. Om Kinesen satt dit nått klistermärka med tex CE fråntar det inte dig nått ansvar.NICHOLAS J skrev:
Inte speciellt lyckat med en fyrpolig brytare av tvivelaktigt utförande risken för kontaktproblem inklusive nollbrott ska man nog inte blunda för. En ren billig energimätare/multiinstrument bör vara förstahandsvalet om man vill mäta.T tompaah7503 skrev:
Nä inte mitt förstahandsval för säkring eller jordfelsdetektion men om man snackar uppkopplade energimätare för 3-faslaster så börjar de på runt 1000-lappen annars i Sverige. Var mest nyfiken om den gick att använda endast som mätare och strunta i all annan funktionalitet, om den skulle ha ett lämpligt pris.GK100 skrev:
Redigerat:
