E elmont skrev:
Samma krav på elutrustning som all annan installationsmatr. Kineserna är ju inte direkt kända för att hålla så hårt på våra regler. OCH om du importerar en "apparat" från Kina är det du som ska se till att den uppfyller våra normer. Om Kinesen satt dit nått klistermärka med tex CE fråntar det inte dig nått ansvar.
Jag håller helt med i dina pekpinnar, om det vore så att jag skulle sälja dessa apparater vidare eller montera dem hos kund.

Nu berättar jag istället om vad jag tror är bra eller dåligt med dem på ett forum (efter att ha tagit hem och provat såklart), vilket jag hoppas du kan hålla med är syftet till att vi båda två är här och läser.
 
T tompaah7503 skrev:
Vad kostar den allt som allt?
Kan kanske vara den billigaste 3-fas-energimätaren beroende lite på vad totalkostnaden för den landar på.
Nu tog jag den största som fanns för jag vill inte ha underdimensionerade grejer, så det finns nog billigare, men allt som allt tror jag det hamnar på ca 1000kr.
 
Jag vill bara peka på att det är du som importör som har allt ansvar och det även sedan du flyttat och lämnat över anläggningen. Mitt "första" är att det är säkert medans ditt kanske är att det fungerar.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Inte speciellt lyckat med en fyrpolig brytare av tvivelaktigt utförande risken för kontaktproblem inklusive nollbrott ska man nog inte blunda för. En ren billig energimätare/multiinstrument bör vara förstahandsvalet om man vill mäta.
Den har möjlighet att logga ström per fas samt även läckström i appen, det finns inga billiga instrument för det vad jag vet. Utöver det finns rs485-anslutning och förhoppningsvis ett medföljande modbusprotokoll så man kan ta värdena vidare.

Eftersom jag har en relativt enorm elanläggning som följer senaste utgåvan av LBK för lantbruk kommer detta hjälpa mig mycket i felsökning och lastbalansering.
 
E elmont skrev:
Jag vill bara peka på att det är du som importör som har allt ansvar och det även sedan du flyttat och lämnat över anläggningen. Mitt "första" är att det är säkert medans ditt kanske är att det fungerar.
Jag hänger inte med riktigt, men jag har inte tänkt att installera detta och lämna över till någon annan.

Tvärtom skrev jag att den inte ersätter någon säkerhetsfunktion i min elanläggning. Jag tycker vi är överens om att vi inte är överens och helt enkelt går vidare.
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Den har möjlighet att logga ström per fas samt även läckström i appen, det finns inga billiga instrument för det vad jag vet. Utöver det finns rs485-anslutning och förhoppningsvis ett medföljande modbusprotokoll så man kan ta värdena vidare.

Eftersom jag har en relativt enorm elanläggning som följer senaste utgåvan av LBK för lantbruk kommer detta hjälpa mig mycket i felsökning och lastbalansering.
Det är inga problem att hitta rena instrument där du får strömmar, effekter osv åtkomliga tex via RS485 och Modbus. Du slipper då risken med att denna har kontakter även om du inte menar använda den så. Sen för jordfelsövervakningen kan du skaffa några trafos avsedda för femledarövervakning och sätta på lämpliga ställen. Det blir mycket bättre i båda fallen.

Men när du fått hem den skriv igen om hur den verkar vara det är alltid intressant.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.