Skulle plocka ner julbelysningen i trädgården och råkade lägga ner skarvsladden i en vatten pöl vilket resulterade i att jordfelsbrytaren löste ut.
Har en lite fundering om jordfelsbrytare. När jag bytte ut mitt säkringsskåp blev det lite trångt men säkringsskåpet såg proffsigt ut med en kopplingsplint högst upp där han skulle ansluta kablarna till huset. Längst ner fanns en plint som han skulle koppla till tre faser och en nolla.
Allt såg proffsigt ut.
Problemet. För att få plats med kopplingslisten var han tvungen att sätta den nära säkringarna så skulle jag behöva byta kabeln mellan den plinten och säkringen skulle det inte vara möjligt att få in en kabel bakom säkringarna och få in kabeln i hålet i plinten. Alla kablar går bakom säkringarna och är så att säga nästan osynliga.
Dessutom fick han inte plats för en plint för nollorna och jordkabeln. men eftersom det fanns ett till fäste för den kopplingsplinten . Så nu har jag en kopplingsplint med 12 jordkablar och lika många nollor som skymmer de strömförande kablarna. Nu kommer jag åt skruvarna på plinten med de stämförande kablarna så jag har tagit för vana att dra åt skruvarna en gång om åtet så ingen anslutning blir överhettad.
Nu till problemet. Om jordfelsbrytaren skulle lösa ut och det inte skulle gå att återställa den måste elkillen koppla ur kablarna för att på så vis komma fram till vilken kabel det är som får jordfelsbrytaren att lösa ut.
Frågan. Måste han lossa den strömförande kabeln eller räcker det att han kopplar ut jord eller noll ledaren för att komma fram till vilken kabel det är som löser ut jordfelsbrytaren. Kablarna till nollan och jordkablarna är lätta att lossa.
Om jag måste flytta ner säkringsskåpet för att det ska vara lättare att komma åt kablarna får elkillen plocka bort elleverantörens plomberade säkringsskåp med tre säkringar och byta ut den mot en mindre modernare.
 
E
N nallepu skrev:
Skulle plocka ner julbelysningen i trädgården och råkade lägga ner skarvsladden i en vatten pöl vilket resulterade i att jordfelsbrytaren löste ut.
Har en lite fundering om jordfelsbrytare. När jag bytte ut mitt säkringsskåp blev det lite trångt men säkringsskåpet såg proffsigt ut med en kopplingsplint högst upp där han skulle ansluta kablarna till huset. Längst ner fanns en plint som han skulle koppla till tre faser och en nolla.
Allt såg proffsigt ut.
Problemet. För att få plats med kopplingslisten var han tvungen att sätta den nära säkringarna så skulle jag behöva byta kabeln mellan den plinten och säkringen skulle det inte vara möjligt att få in en kabel bakom säkringarna och få in kabeln i hålet i plinten. Alla kablar går bakom säkringarna och är så att säga nästan osynliga.
Dessutom fick han inte plats för en plint för nollorna och jordkabeln. men eftersom det fanns ett till fäste för den kopplingsplinten . Så nu har jag en kopplingsplint med 12 jordkablar och lika många nollor som skymmer de strömförande kablarna. Nu kommer jag åt skruvarna på plinten med de stämförande kablarna så jag har tagit för vana att dra åt skruvarna en gång om åtet så ingen anslutning blir överhettad.
Nu till problemet. Om jordfelsbrytaren skulle lösa ut och det inte skulle gå att återställa den måste elkillen koppla ur kablarna för att på så vis komma fram till vilken kabel det är som får jordfelsbrytaren att lösa ut.
Frågan. Måste han lossa den strömförande kabeln eller räcker det att han kopplar ut jord eller noll ledaren för att komma fram till vilken kabel det är som löser ut jordfelsbrytaren. Kablarna till nollan och jordkablarna är lätta att lossa.
Om jag måste flytta ner säkringsskåpet för att det ska vara lättare att komma åt kablarna får elkillen plocka bort elleverantörens plomberade säkringsskåp med tre säkringar och byta ut den mot en mindre modernare.
Du kunde bara lagt upp en bild annars.

Det är ditt plomberade säkringsskåp och du kan byta detta ifall du vill, är det väldigt till åldern då?

Det med jordfelsbrytaren gissar jag att elektrikern löser, skulle det ske.
 
Det låter som en gammal diazedcentral du har.

Ja, för att isolera grupper vid isolationsmätning räcker det att kunna frånskilja gruppens N-ledare från N-plinten. Fasledaren kan ju frånskiljas med säkringen. Skyddsledaren frånkopplar man inte.
 
Så här ser mitt elsystem ut. Som synes mycket gammalt under säkringsskåpet vilket resulterade i att elkillen måste montera de nya säkringarna så högt upp mott taket som möjligt för att få plats. han ville inte ta bort plåten där den gamla elmätaren satt och så hade han inga säkrinshållare för 25-35 ampers säkringar. Dessutom kunde han inte bryta strömmen på den ingående ledningen. Under lådan med tre säkringar finns en till låda med ytterligare tre säkringar. Vet inte varför man satt in dubbla säkringar på inkommande ledning?
IMGP3663.jpg
Såhär ser det ut högst upp. För att slippa skarva de gamla kablarna var han tvungen att placera säkringsskåpet så högt för att kablarna skulle räcka till. Kablarna från säkringarna går till kopplingsplinten som finns under. Som synes inte mycket plats om man skulle behöva laga eller byta ut en kabel. när allt var inkopplad har han satt en tvådelad kopplingslist ovanpå den strömförande kopplingsplinten. Till vänster jordledningen som går direkt till inkommande nollan och till höger nolledningarna som i sin tur är kopplade till jordfelsbrytaren. Min fundering är att om jordfelsbrytaren slår ifrån räcker det att elkillen lossar de blå kablarna för att komma fram till vilken kabel som är orsaken till att jordfelsbrytaren. Elle måste jag ta hit en elfirma som fixar till ormboet så att alla kablar blir åtkomliga. När elkillen kom med säkringsskåpet var allt färdigt och inkopplat.. Trälisten i överkant är en dörrpost som går att montera bort för att lättare komma åt kablarna.
IMGP3664.jpg
 
E
N nallepu skrev:
Så här ser mitt elsystem ut. Som synes mycket gammalt under säkringsskåpet vilket resulterade i att elkillen måste montera de nya säkringarna så högt upp mott taket som möjligt för att få plats. han ville inte ta bort plåten där den gamla elmätaren satt och så hade han inga säkrinshållare för 25-35 ampers säkringar. Dessutom kunde han inte bryta strömmen på den ingående ledningen. Under lådan med tre säkringar finns en till låda med ytterligare tre säkringar. Vet inte varför man satt in dubbla säkringar på inkommande ledning?
[bild]
Såhär ser det ut högst upp. För att slippa skarva de gamla kablarna var han tvungen att placera säkringsskåpet så högt för att kablarna skulle räcka till. Kablarna från säkringarna går till kopplingsplinten som finns under. Som synes inte mycket plats om man skulle behöva laga eller byta ut en kabel. när allt var inkopplad har han satt en tvådelad kopplingslist ovanpå den strömförande kopplingsplinten. Till vänster jordledningen som går direkt till inkommande nollan och till höger nolledningarna som i sin tur är kopplade till jordfelsbrytaren. Min fundering är att om jordfelsbrytaren slår ifrån räcker det att elkillen lossar de blå kablarna för att komma fram till vilken kabel som är orsaken till att jordfelsbrytaren. Elle måste jag ta hit en elfirma som fixar till ormboet så att alla kablar blir åtkomliga. När elkillen kom med säkringsskåpet var allt färdigt och inkopplat.. Trälisten i överkant är en dörrpost som går att montera bort för att lättare komma åt kablarna.
[bild]
Måste säga att jag inte riktigt är med på vad du tänkt göra.
Sen tycker jag det är att gå över ån efter vatten att skarva inkommande matning, som synes är den omätta strömmen inte ens plomberad.

Utgående gruppledningar är en annan historia förstås och det är dessa plintar som jag förstår på dig du tycker är i vägen. Det har ju kommit dit så bör det även gå att ta bort vid behov, du ha ju ändå anlitat en elektriker och jag gissar denne gjort som du önskat?

Fasskenan borde kunnat sitta mer intryckt till vänster men troligen fullgod kontakt.
 
Tänkte du lägga tusentals kronor på att flytta hela skiten några dm för att eventuellt underlätta för en eventuell framtida felsökning?
 
N nallepu skrev:
Elle måste jag ta hit en elfirma som fixar till ormboet så att alla kablar blir åtkomliga.
Nej, det är inte ovanligt att det är trångt i elcentraler. Av det som syns tycker jag det är välordnat, men jag ser inte hur det ser ut på ovansidan dvärgarna där. DIN-skenan går att lossa så att hela raden med dvärgar kan flyttas ut en liten bit för att underlätta åtkomst av plintarna.

Jag skulle i och för sig använt skarvhylsor istället för dessa radplintar. Ska det bli riktigt bra vill man ju ha lite extra plats annars fyller de ingen funktion. Och någon funktion finns inte, för man vill typ aldrig lossa på ledarna i dessa radplintar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.