Hej, barnen har varit lite hårdhänta med badrumsströmbryren, de använder armbågen för att tända/släcka 
Först var det kanten som gick sönder men det var inte så farligt men nu själva knappen lossnade/ gick av.
Vi bor i ett hus som byggses av 1921 så ledningarna är inte så värst moderna. Det var en knapp där vi tände o släckte o fläkten startade när vi tände belysningen.
I hålet finns det 3 olika sorters kablar. En grön, en vitt som i stoppad i samma hål och en blå som är stoppad i ett annat hål bredvid.
Frågan är vad är det för strömbytare? En-polig, två-pålig....eller kross? Jag två polig eftersom den tänder inte bara belysningen utan har nåt att göra med fläkten.
Jag köpte alla 3 strömbytare men vill gärna få lite tips hur man kopplar in sladdarna för den gamla ser inte alls ut som de nya.
Först var det kanten som gick sönder men det var inte så farligt men nu själva knappen lossnade/ gick av.
Vi bor i ett hus som byggses av 1921 så ledningarna är inte så värst moderna. Det var en knapp där vi tände o släckte o fläkten startade när vi tände belysningen.
I hålet finns det 3 olika sorters kablar. En grön, en vitt som i stoppad i samma hål och en blå som är stoppad i ett annat hål bredvid.
Frågan är vad är det för strömbytare? En-polig, två-pålig....eller kross? Jag två polig eftersom den tänder inte bara belysningen utan har nåt att göra med fläkten.
Jag köpte alla 3 strömbytare men vill gärna få lite tips hur man kopplar in sladdarna för den gamla ser inte alls ut som de nya.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Välkommen till forumet!
Det behövs nog lite bilder på hur det ser ut i hålet, gamla strömbrytarens inkoppling och på strömbrytarnas inkopplingsscheman för att komma vidare. Du kan ladda upp bilder direkt till forumet.
Det behövs nog lite bilder på hur det ser ut i hålet, gamla strömbrytarens inkoppling och på strömbrytarnas inkopplingsscheman för att komma vidare. Du kan ladda upp bilder direkt till forumet.
A Alexiee skrev:Hej, barnen har varit lite hårdhänta med badrumsströmbryren, de använder armbågen för att tända/släcka
Först var det kanten som gick sönder men det var inte så farligt men nu själva knappen lossnade/ gick av.
Vi bor i ett hus som byggses av 1921 så ledningarna är inte så värst moderna. Det var en knapp där vi tände o släckte o fläkten startade när vi tände belysningen.
I hålet finns det 3 olika sorters kablar. En grön, en vitt som i stoppad i samma hål och en blå som är stoppad i ett annat hål bredvid.
Frågan är vad är det för strömbytare? En-polig, två-pålig....eller kross? Jag två polig eftersom den tänder inte bara belysningen utan har nåt att göra med fläkten.
Jag köpte alla 3 strömbytare men vill gärna få lite tips hur man kopplar in sladdarna för den gamla ser inte alls ut som de nya.[bild]
Ska se om jag lyckas att ladda upp några bilder ...A Alexiee skrev:Hej, barnen har varit lite hårdhänta med badrumsströmbryren, de använder armbågen för att tända/släcka
Först var det kanten som gick sönder men det var inte så farligt men nu själva knappen lossnade/ gick av.
Vi bor i ett hus som byggses av 1921 så ledningarna är inte så värst moderna. Det var en knapp där vi tände o släckte o fläkten startade när vi tände belysningen.
I hålet finns det 3 olika sorters kablar. En grön, en vitt som i stoppad i samma hål och en blå som är stoppad i ett annat hål bredvid.
Frågan är vad är det för strömbytare? En-polig, två-pålig....eller kross? Jag två polig eftersom den tänder inte bara belysningen utan har nåt att göra med fläkten.
Jag köpte alla 3 strömbytare men vill gärna få lite tips hur man kopplar in sladdarna för den gamla ser inte alls ut som de nya.[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack ska du ha, nu tror jag att det kommer att fungera bättre med bilder. Vi hyr ett hus/övre våningen och det var ett tag sedan de har renoverat här. Huset är byggd omkring 1921 och ledningarna är väldigt svaga och vi behöver byta proppar ganska ofta. Jag försöker fixa det mesta men nu står det stilla ... trodde att det var bara köpa en strömbrytare och byta, men det finns " olika sorters och här har jag en vit en grön och en blå kabel .... den vita sitter ihop med gröna och då måtte det vara jordningen. I badrummet finns 12 stycken små LED lampor med 2 tagg och det finns en PAX fläkt som jag lyckades montera upp alldeles själv efter 2 månaders jakt för en elektriker. Jag är rädd att fläkten går sönder om jag kopplar något fel, den var inte billigt.BirgitS skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Nej någon jordning har du inte i en brytare. Du har lite lustiga färger. Men köp en ”vanlig” brytare. Det innebär en s.k trappomkopplare.
Du har matande fas på en av kopplingarna. Det börgå till den som är märkt ”L”. (”Live” på engelska). Sedan har du ström ut till lampan på en av de andra. Trappomkopplaren kopplar igenom till den ena eller den andra utgången, beroende på knappens läge. När du bara behöver en enkel brytning som här, så använder man bara den ena utgående kopplingen. I ditt fall har du två trådar på en av kopplingarna. Svårt att veta om det är en vidarekopplingar av fas till något annat, eller om det är två tändtrådar till olika lampor. Men det spelar ingen roll, så länge du kopplar lika på dne nya brytaren.
Du har matande fas på en av kopplingarna. Det börgå till den som är märkt ”L”. (”Live” på engelska). Sedan har du ström ut till lampan på en av de andra. Trappomkopplaren kopplar igenom till den ena eller den andra utgången, beroende på knappens läge. När du bara behöver en enkel brytning som här, så använder man bara den ena utgående kopplingen. I ditt fall har du två trådar på en av kopplingarna. Svårt att veta om det är en vidarekopplingar av fas till något annat, eller om det är två tändtrådar till olika lampor. Men det spelar ingen roll, så länge du kopplar lika på dne nya brytaren.
Vi hyr övervåningen och allt var så här när vi har flyttat in, hyresvärdens son har gjort själv det mesta. Med tiden saker går sönder och jag var noga med att ta kort på allt hur det var.T Tompafix skrev:
Badrummet har inget fönster och den kinesiska fläkten som sög ut ångan har pajat och det var en tid utan utsug, jag kunde inte hitta en vettig el kille som ville montera upp min PAX fläkt, som jag rekommenderar till alla. Alla var "upptagna" och hade mycket att göra...
Jag köpte en-polig brytare på Class Ohlsson men saker och thing förändras under åren... baksidan är inte alls lik den gamla, skickar några bilder på den nya en poliga brytaren från Class Ohlsson.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har LED-lamporna på taket som tändes/släktes med brytaren, inga dimmers bara de gamla sorters, plus fläkten går igång när det ljust eller ånga i badrummet... den andra som pajade gick även när lampan var avstängd :SH hempularen skrev:Nej någon jordning har du inte i en brytare. Du har lite lustiga färger. Men köp en ”vanlig” brytare. Det innebär en s.k trappomkopplare.
Du har matande fas på en av kopplingarna. Det börgå till den som är märkt ”L”. (”Live” på engelska). Sedan har du ström ut till lampan på en av de andra. Trappomkopplaren kopplar igenom till den ena eller den andra utgången, beroende på knappens läge. När du bara behöver en enkel brytning som här, så använder man bara den ena utgående kopplingen. I ditt fall har du två trådar på en av kopplingarna. Svårt att veta om det är en vidarekopplingar av fas till något annat, eller om det är två tändtrådar till olika lampor. Men det spelar ingen roll, så länge du kopplar lika på dne nya brytaren.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Du har två trådar in på L på den bef. brytaren. Sätt dem på L på den nya. Den blåa på en av pilarna. Egentligen spelar det ingen roll hur du vänder det, så länge du inte kopplar in på båda pilarna.
Den blåa är ett väldigt udda färgval. Men funktionsmässigt spelar det ingen roll.
Den blåa är ett väldigt udda färgval. Men funktionsmässigt spelar det ingen roll.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Nej det var just så du inte skall koppla. Titta på symbolen, brytaren kopplar ihop ”L” med en av pilarna. När du manövrerar den, så kopplar den om från ena pilen till den andra.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Så borde det fungera.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



