Hej, barnen har varit lite hårdhänta med badrumsströmbryren, de använder armbågen för att tända/släcka :(
Först var det kanten som gick sönder men det var inte så farligt men nu själva knappen lossnade/ gick av.
Vi bor i ett hus som byggses av 1921 så ledningarna är inte så värst moderna. Det var en knapp där vi tände o släckte o fläkten startade när vi tände belysningen.
I hålet finns det 3 olika sorters kablar. En grön, en vitt som i stoppad i samma hål och en blå som är stoppad i ett annat hål bredvid.
Frågan är vad är det för strömbytare? En-polig, två-pålig....eller kross? Jag två polig eftersom den tänder inte bara belysningen utan har nåt att göra med fläkten.
Jag köpte alla 3 strömbytare men vill gärna få lite tips hur man kopplar in sladdarna för den gamla ser inte alls ut som de nya.story.php
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det behövs nog lite bilder på hur det ser ut i hålet, gamla strömbrytarens inkoppling och på strömbrytarnas inkopplingsscheman för att komma vidare. Du kan ladda upp bilder direkt till forumet.
 
A Alexiee skrev:
Hej, barnen har varit lite hårdhänta med badrumsströmbryren, de använder armbågen för att tända/släcka :(
Först var det kanten som gick sönder men det var inte så farligt men nu själva knappen lossnade/ gick av.
Vi bor i ett hus som byggses av 1921 så ledningarna är inte så värst moderna. Det var en knapp där vi tände o släckte o fläkten startade när vi tände belysningen.
I hålet finns det 3 olika sorters kablar. En grön, en vitt som i stoppad i samma hål och en blå som är stoppad i ett annat hål bredvid.
Frågan är vad är det för strömbytare? En-polig, två-pålig....eller kross? Jag två polig eftersom den tänder inte bara belysningen utan har nåt att göra med fläkten.
Jag köpte alla 3 strömbytare men vill gärna få lite tips hur man kopplar in sladdarna för den gamla ser inte alls ut som de nya.[bild]
A Alexiee skrev:
Hej, barnen har varit lite hårdhänta med badrumsströmbryren, de använder armbågen för att tända/släcka :(
Först var det kanten som gick sönder men det var inte så farligt men nu själva knappen lossnade/ gick av.
Vi bor i ett hus som byggses av 1921 så ledningarna är inte så värst moderna. Det var en knapp där vi tände o släckte o fläkten startade när vi tände belysningen.
I hålet finns det 3 olika sorters kablar. En grön, en vitt som i stoppad i samma hål och en blå som är stoppad i ett annat hål bredvid.
Frågan är vad är det för strömbytare? En-polig, två-pålig....eller kross? Jag två polig eftersom den tänder inte bara belysningen utan har nåt att göra med fläkten.
Jag köpte alla 3 strömbytare men vill gärna få lite tips hur man kopplar in sladdarna för den gamla ser inte alls ut som de nya.[bild]
Ska se om jag lyckas att ladda upp några bilder ... Hand håller en demonterad elektrisk uttagsfront med synliga kablar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en gammal och rostig ljusströmbrytare framför kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en eluttag dubbelanslutning utan frontplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det behövs nog lite bilder på hur det ser ut i hålet, gamla strömbrytarens inkoppling och på strömbrytarnas inkopplingsscheman för att komma vidare. Du kan ladda upp bilder direkt till forumet.
Tack ska du ha, nu tror jag att det kommer att fungera bättre med bilder. Vi hyr ett hus/övre våningen och det var ett tag sedan de har renoverat här. Huset är byggd omkring 1921 och ledningarna är väldigt svaga och vi behöver byta proppar ganska ofta. Jag försöker fixa det mesta men nu står det stilla ... trodde att det var bara köpa en strömbrytare och byta, men det finns " olika sorters och här har jag en vit en grön och en blå kabel .... den vita sitter ihop med gröna och då måtte det vara jordningen. I badrummet finns 12 stycken små LED lampor med 2 tagg och det finns en PAX fläkt som jag lyckades montera upp alldeles själv efter 2 månaders jakt för en elektriker. Jag är rädd att fläkten går sönder om jag kopplar något fel, den var inte billigt.
 
Jag tror en hobbyelektriker varit i farten...
Det är en 1-polig du ska ha. Vita och gröna är tändtrådarna en till lamporna och en till fläkten. Den blå är en fas.
Har strömbrytaren rostat? Kommer vatten på den?
 
  • Gilla
Alexiee
  • Laddar…
Nej någon jordning har du inte i en brytare. Du har lite lustiga färger. Men köp en ”vanlig” brytare. Det innebär en s.k trappomkopplare.

Du har matande fas på en av kopplingarna. Det börgå till den som är märkt ”L”. (”Live” på engelska). Sedan har du ström ut till lampan på en av de andra. Trappomkopplaren kopplar igenom till den ena eller den andra utgången, beroende på knappens läge. När du bara behöver en enkel brytning som här, så använder man bara den ena utgående kopplingen. I ditt fall har du två trådar på en av kopplingarna. Svårt att veta om det är en vidarekopplingar av fas till något annat, eller om det är två tändtrådar till olika lampor. Men det spelar ingen roll, så länge du kopplar lika på dne nya brytaren.
 
  • Gilla
Alexiee
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Jag tror en hobbyelektriker varit i farten...
Det är en 1-polig du ska ha. Vita och gröna är tändtrådarna en till lamporna och en till fläkten. Den blå är en fas.
Har strömbrytaren rostat? Kommer vatten på den?
Vi hyr övervåningen och allt var så här när vi har flyttat in, hyresvärdens son har gjort själv det mesta. Med tiden saker går sönder och jag var noga med att ta kort på allt hur det var.
Badrummet har inget fönster och den kinesiska fläkten som sög ut ångan har pajat och det var en tid utan utsug, jag kunde inte hitta en vettig el kille som ville montera upp min PAX fläkt, som jag rekommenderar till alla. Alla var "upptagna" och hade mycket att göra...

Jag köpte en-polig brytare på Class Ohlsson men saker och thing förändras under åren... baksidan är inte alls lik den gamla, skickar några bilder på den nya en poliga brytaren från Class Ohlsson. Närbild på en ny enpolig brytare från Clas Ohlson med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en nyinköpt enpolig brytare från Clas Ohlson, omonterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H hempularen skrev:
Nej någon jordning har du inte i en brytare. Du har lite lustiga färger. Men köp en ”vanlig” brytare. Det innebär en s.k trappomkopplare.

Du har matande fas på en av kopplingarna. Det börgå till den som är märkt ”L”. (”Live” på engelska). Sedan har du ström ut till lampan på en av de andra. Trappomkopplaren kopplar igenom till den ena eller den andra utgången, beroende på knappens läge. När du bara behöver en enkel brytning som här, så använder man bara den ena utgående kopplingen. I ditt fall har du två trådar på en av kopplingarna. Svårt att veta om det är en vidarekopplingar av fas till något annat, eller om det är två tändtrådar till olika lampor. Men det spelar ingen roll, så länge du kopplar lika på dne nya brytaren.
Vi har LED-lamporna på taket som tändes/släktes med brytaren, inga dimmers bara de gamla sorters, plus fläkten går igång när det ljust eller ånga i badrummet... den andra som pajade gick även när lampan var avstängd :S
 
Du har två trådar in på L på den bef. brytaren. Sätt dem på L på den nya. Den blåa på en av pilarna. Egentligen spelar det ingen roll hur du vänder det, så länge du inte kopplar in på båda pilarna.

Den blåa är ett väldigt udda färgval. Men funktionsmässigt spelar det ingen roll.
 
  • Gilla
Alexiee
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du har två trådar in på L på den bef. brytaren. Sätt dem på L på den nya. Den blåa på en av pilarna. Egentligen spelar det ingen roll hur du vänder det, så länge du inte kopplar in på båda pilarna.

Den blåa är ett väldigt udda färgval. Men funktionsmässigt spelar det ingen roll.
Elkomponent monterad på DIN-skena med märkningar och anslutningar markerade i blått och grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här menar du? Inget på andra sidan?
 
Nej det var just så du inte skall koppla. Titta på symbolen, brytaren kopplar ihop ”L” med en av pilarna. När du manövrerar den, så kopplar den om från ena pilen till den andra.
 
H hempularen skrev:
Nej det var just så du inte skall koppla. Titta på symbolen, brytaren kopplar ihop ”L” med en av pilarna. När du manövrerar den, så kopplar den om från ena pilen till den andra.
Elektrisk komponent monterad på skena med schema på ovansidan, fokus på komponenten, suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk installation med en kabel ansluten felaktigt till en elektrisk kopplingsdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förlåt, nu fattar jag. Så här ska det se ut?
 
Så borde det fungera.
 
  • Gilla
Alexiee
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Så borde det fungera.
Tusen tack, nu blir frugan extra snäll i morgon haha jag bjuder på en öl om du kommer förbi JKP :))))
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.