El
alebo611: Tack för alla svar. Dom har slutat jobba på huset för en månad sen. Jag får väl helt enkelt åka dit och kolla att allt är ok..!
-RB-: Tänkte bara meddela att det blev knäpptyst i stugan efter byte till ovan nämnda kontaktor: https://www.hager.se/e-katalog/elce...rumfria/esc425s/21575.htm#TechnicalProperties En DIN-skena i botten på lådan blev kanon. Stort tack för hjälpen. Vid bytet upptäckte jag dock att eldragningen i stugan inte riktigt höll den nivå jag hade förväntat mig. Gubben i hushållet var enligt uppgift
Allmänobildad: [bild] Lägg ihop de trådar som går till respektive plint. Enklast är nog att göra det i startapparaten/motorskyddsbrytaren
Bo.Siltberg: Det finns ingen funktionell eller säkerhetsmässig anledning till att bryta nollan till fläkten när den endast är matad tvåpoligt. Det vore enbart fånigt. Om den däremot har både fast fas och en "tändtråd" så gäller att bryta bort båda dessa vid underhåll.
Fredrik K80: [citat] Stort tack för svar(y) jättebra synpunkter som jag helt håller med om. Tänker spontant också att det inte är ett optimalt ställe för en kopplingsdosa eftersom det kommer bli rätt jobbigt att knöla sig fram till dosan om den behöver felsökas. Fasaden eller dylikt blir helt klart bättre
pacman42: [citat] Jo, det finns, men det är väldigt dåligt med standards. Tittar du på valfritt Kina-varuhus så finns det WiFi-drivare, men dessa är nog inte att rekommendera av flera olika orsaker. Främst att man måste använda sig av deras webinterface och i praktiken öppnar säkerhetshål rakt in i husnätet (en enkel uppgradering av drivaren gör den till en brygga in i ditt hus). Jag skulle
richardtenggren: [citat] Tyvärr hade inte Elbutik den i vitt, eller så har de fel bilder bara. Fanns inte i 5G4 där heller.
Alfredo: [citat] Och tack för återkopplingen, även den uppskattas!
Allmänobildad: Tycker mig se en etman-logga bakpå dosan, så det är ett sånt skarvstycke jag bifogat bild på. Tyvärr säljer de bara till elfirmor, och med fraktkostnad om ordervärdet inte är tillräckligt högt. Men din elektriker borde ha såna skarvstycken, om inte i bilen så åtminstone på lagret. Det är ju dock inte omöjligt att det passar med t.ex schneider/elko också.
Patmark: [citat] Justja, angående detta. Den lösningen har jag också gjort tidigare. Väldigt bra i vissa sammanhang. Men när det blir många lampor blir det enorma mängder slang som ska in i samma kopplingspunkt, så får man ha nåt skåp eller ett helt gäng kopplingsdosor bredvid varandra osv. Osnitsigt i jämförelse med det jag beskriver ovan, tycker jag.
jbr: Frågeställningen kan nog anses vara väl utredd nu. Som kuriosa kan jag dock nämna att just den där varianten fanns i en ordinär villa och den var installerade av en ordinär elfirma. :)
Pucco: Det är precis som jag beskrev i mitt inlägg. Det är en kedja av 12V "lampor" som är parallellkopplade. Man ser på bilden att det sitter 3 vita LED-chip och en resistor i varje modul. En modul är mellan saxsymbolerna på stripen. En vit LED har ett spänningsfall på ca 3,3V vilket ger ungefär 10V för tre seriekopplade och sedan ett motstånd för att ställa in strömmen. Genom att kapa
snaggletooth: Med den knapphändiga infon så gissar jag på att det är byte av panelen som gäller om den finns som reservdel, i värsta fall hela skåpet.
useless: Jag gissar att man anser att muffen inte har någon direktkontakt med kablarna (om röret/slangen är inskjutet i botten på båda sidor) och därför inte behöver ha någon högre brandsäkerhet?
elmont: Dom flesta uttag har en baksida, i alla fall dom lite bättre. Titta på ELKO eller ELJO/Schneider
Derbyboy: Jag tänkte sätta en VP2-dosa med blå ring från baksidan (väggen är öppen). Skruvar dosan i konstruktionsplywooden. Sedan sätter jag en manchett från tillverkaren av tätskiktssystemet. Den blå ringen skruvar jag ut genom gummit på manchetten så att den ligger i liv med kaklet.
etompau: [citat] Seriekoppling kräver ljuskällor med lägre matningsspänning (V=230/n), så det är inte en optimal lösning. Det finns ljuskällor för 12-24 V, då är det fritt att "laborera" mer med kabeltyp och kopplingar, kravet på isolation mot nätspänning bortfaller. Nätdelen får då gömmas i takfästet. Kanske får ett spår fräsas upp i trästocken och där gömma kablar och
Allmänobildad: [citat] Lär alltså vara enkelt att titta i den dosan vilken tråd som är vad
uwehtje: Köpe en lös jordfelsbrytare typ [bild] https://www.clasohlson.com/se/Jordfelsbrytare-med-stickproppsanslutning/p/32-3492
Nixon90: Jag skulle tro att musen har tagit sig upp i den egensnickrade stigaren där matningarna kommer upp. En mus behöver extremt lite utrymme för att ta sig in och det ser ut som att det finns ganska gott om plats att klättra upp på matningarna och sedan krångla sig fram inne i centralen, absolut inte för trångt för att en liten rackare ska kunna spendera sina sista minuter i livet där.
esox71: Ibland är man bara för korkad... Jag kopplade ur det mesta som var anslutet i badrummet men den förbannade JFB:n fortsatte att lösa ut. Nu löste den dessutom ut direkt istället för att vänta en stund så det hade blivit värre. Ovanför proppen i skåpet har någon med blyerts skrivit "Badrum" och sedan något oläsligt (eftersom det är i blyerts). Antog då att den proppen enbart styr
Jimmu: Hej! Har googlat mig trött nu, så jag ställer frågan här nu: Vilka utomhusklassade vägguttag finns det på marknaden som har möjligheten att dra in elkabel direkt i uttaget genom bottenplattan? Har idag ett rör som kommer ut direkt ur fasaden och önskar ett vägguttag som har den möjligheten att ansluta genom bottenplattan
TechChad: Tycker det ser ok ut. Någonstans måste man ju också dra gränsen för vad det är värt att betala. Så klart det kunde gjort snyggare men då hade kanske det blivit en ny tråd med "Ockerpris från elektriker". Min mening är att det synliga är viktigt att det ser snyggt ut, det som döljer sig under lådan är viktigt att det är bra gjort men men det estetiska går till viss del att tumma
Thomas_Blekinge: Den väger 43 kg per meter. Vid skarvning hämtar man upp en ände på en specialbåt, skarva på en mellanbit, sedan kör båten en bit mot den andra änden som hämtas upp från havsbotten och skarvas på mellanbiten. Sedan sänks allt försiktigt i en U-form på havsbotten.
Myrstacken: Äsch... skit i allt---.... Kom hem till mig... jag är naken...... 5 brudar här är nakna..... vi har allt fixat inför jul... Välkommen