Grundreglerna för en trefasgrupp för allmänbruk är
- tre olika faser, L1, L2, L3 för att inte överbelasta nollan.
- enhetligt syfte, t.ex spis+ugn, eller LVP, eller VVB, eller elpanna, eller uttag för allmänbruk helst i samma rum etc.
- dokumenterad som en (1) grupp på gruppförteckningen, där det är tydligt vad grupp betjänar.
- enhetlig belastning, antingen 230 V eller 400 V-förbrukare, inte en blandning.
- samma typ och storlek på säkringarna för alla faser.
- korrekt dimensionerad för den last den är tänkt att användas till.
- lämpligt utförande som ger skydd mot elchock vid underhåll på gruppen.

Den sista punkten har inte berörts speciellt mycket i tråden. Det krävs inte behörighet för att byta ett uttag eller strömbrytare. Grunden här är att man anser att det ska räcka med att bryta en (1) säkring för att göra t.ex ett uttag helt strömlöst. Detta går att lösa på olika sätt, trepoligt överströmsskydd, fördelning i kopplingsdosor (inte dosor) eller i sista hand fördelning i apparatdosor, aldrig fördelning på klämmorna till uttag och strömbrytare. Det finns inget krav på en viss lösning, t.ex trepolig dvärg eller fördelning i kopplingsdosor utan man kan välja.

G guggen skrev:
Jag misstänkte det, har ju själv gjort så då det rent tekniskt inte borde vara ett problem med de laster som finns. Men antagit att det är en gråzon i elektriker världen, särskilt med tanke på reglerna och undantagen.
...så det går inte att säga att det "fungerar utan problem" eller inte "borde vara ett problem" utan att veta hur trefasgruppen är utförd.

Så jag avråder fortfarande från trefasgrupper i bostäder för allehanda syften likt det i tråden.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Grundreglerna för en trefasgrupp för allmänbruk är
- tre olika faser, L1, L2, L3 för att inte överbelasta nollan.
- enhetligt syfte, t.ex spis+ugn, eller LVP, eller VVB, eller elpanna, eller uttag för allmänbruk helst i samma rum etc.
- dokumenterad som en (1) grupp på gruppförteckningen, där det är tydligt vad grupp betjänar.
- enhetlig belastning, antingen 230 V eller 400 V-förbrukare, inte en blandning.
- samma typ och storlek på säkringarna för alla faser.
- korrekt dimensionerad för den last den är tänkt att användas till.
- lämpligt utförande som ger skydd mot elchock vid underhåll på gruppen.

Den sista punkten har inte berörts speciellt mycket i tråden. Det krävs inte behörighet för att byta ett uttag eller strömbrytare. Grunden här är att man anser att det ska räcka med att bryta en (1) säkring för att göra t.ex ett uttag helt strömlöst. Detta går att lösa på olika sätt, trepoligt överströmsskydd, fördelning i kopplingsdosor (inte dosor) eller i sista hand fördelning i apparatdosor, aldrig fördelning på klämmorna till uttag och strömbrytare. Det finns inget krav på en viss lösning, t.ex trepolig dvärg eller fördelning i kopplingsdosor utan man kan välja.


...så det går inte att säga att det "fungerar utan problem" eller inte "borde vara ett problem" utan att veta hur trefasgruppen är utförd.

Så jag avråder fortfarande från trefasgrupper i bostäder för allehanda syften likt det i tråden.
Ok det låter vettigt. Förstår att någon framtida amatör kan ge sig på att byta vägguttaget och inte förstå vad som pågår.

Men vad tycker du angående specifika frågan kaffemaskin (i vägguttag), micro och ugn på varsin fas 2,5mm jämfört med både micro och kaffemaskin på samma enfas 1,5 och ugnen ensam på trefas 2,5mm?
 
E
P Patmark skrev:
Ok det låter vettigt. Förstår att någon framtida amatör kan ge sig på att byta vägguttaget och inte förstå vad som pågår.

Men vad tycker du angående specifika frågan kaffemaskin (i vägguttag), micro och ugn på varsin fas 2,5mm jämfört med både micro och kaffemaskin på samma enfas 1,5 och ugnen ensam på trefas 2,5mm?
Ugnen är 1-fas så du sätter ett vanligt 1-fasigt Schuckouttag.

Det händer inget i detta fall med amatörer som byter uttag men det måste märkas tydligt, förr fanns det snygga schemor i centralen där det framgick exakt vilken säkring som betjänade vad.

Ja, dra 2,5 så du inte blandar areorna och jordfelsbrytare hade vi bockat av.
 
Hur hade du tänkt dig denna uppmärkning? Uppmärkning anser jag inte tillräcklig i bostäder. Det finns sällan plats för den text som krävs, och det är inte lätt att författa något kort som alla förstår. Hur ska man förklara att neutralledaren kan bli spänningsförande om man bryter den? En tekniskt säker lösning är bättre.
P Patmark skrev:
Men vad tycker du angående specifika frågan kaffemaskin (i vägguttag), micro och ugn på varsin fas 2,5mm jämfört med både micro och kaffemaskin på samma enfas 1,5 och ugnen ensam på trefas 2,5mm?
Så om du kan finna en tekniskt säker lösning, vilket innefattar en bra formulering på gruppförteckningen som gör det glasklart vilken säkring som bryter strömmen till varje uttag, så återstår bara ordning o reda. Du får själv bedöma detta ;) Försök placera uttaget till kaffemaskinen så att det inte inbjuder till allmän användning. Det ska inte vara några problem med 16 A men det är inte brukligt.
 
  • Gilla
Patmark
  • Laddar…
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur hade du tänkt dig denna uppmärkning? Uppmärkning anser jag inte tillräcklig i bostäder. Det finns sällan plats för den text som krävs, och det är inte lätt att författa något kort som alla förstår. Hur ska man förklara att neutralledaren kan bli spänningsförande om man bryter den? En tekniskt säker lösning är bättre.

Så om du kan finna en tekniskt säker lösning, vilket innefattar en bra formulering på gruppförteckningen som gör det glasklart vilken säkring som bryter strömmen till varje uttag, så återstår bara ordning o reda. Du får själv bedöma detta ;) Försök placera uttaget till kaffemaskinen så att det inte inbjuder till allmän användning. Det ska inte vara några problem med 16 A men det är inte brukligt.
Hej Bo, kanske missförstår dig men det är väl som så att om någon inte förstår att Neutralledare är spänningsförande har denne personen ingen rätt att stoppa in sina fingrarbdär heller. Allt enligt Elsäkerhetsverket och i förlängningen lagen.

I detta fall finns trepoliga dvärgar och jordfelsbrytare samt tydligt uppmärkt i huvudcentralen, det finns andra tillåtna lösningar med än större risker som jag ser det.

Danskarna resonerar ju lite åt det hållet och där är inte ovanligt att gruppsäkringarna bryter både fas och nolla.

Men jag har svårt att se att något skulle hända allmänt och framför allt inte i detta specifika fall.
 
P Patmark skrev:
Där ugnen sitter har jag trefas 2,5mm framdraget.
Är det bara ugnen, en dosa som det är 3 faser i och bara ugnen kopplad där eller är spisen med på den 3 fasen ? viss skillnad.
 
P
J jonaserik skrev:
Är det bara ugnen, en dosa som det är 3 faser i och bara ugnen kopplad där eller är spisen med på den 3 fasen ? viss skillnad.
Nej det här har kommit upp tidigare i tråden, spisen är inte inblandad. Den har egna trådar i en köksö, helt separat.
 
Då går det bra att klyva den gruppen i 3 delar i en dosa och gå ut till vägguttag var som helst i köket , på centralen och gruppförteckningen inskrives , för den 3 fasgruppen, 1 fas objekt anslutet till 3 fas, vid arbete bryt hela gruppen. Klart och färdigt.

Edit ugnen har väl stickpropp
 
Att sätta upp envägsuttag kan ju vara ett sätt att tydligare signalera att uttagen är dedicerade till en viss användning, och inbjuder ju inte till allmänbruk på samma sätt som flervägsuttag.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
P
lnilsson lnilsson skrev:
Att sätta upp envägsuttag kan ju vara ett sätt att tydligare signalera att uttagen är dedicerade till en viss användning, och inbjuder ju inte till allmänbruk på samma sätt som flervägsuttag.
Tänkte precis på samma sak! Ser väldigt lurt ut.
 
  • Gilla
lnilsson
  • Laddar…
P
J jonaserik skrev:
Då går det bra att klyva den gruppen i 3 delar i en dosa och gå ut till vägguttag var som helst i köket , på centralen och gruppförteckningen inskrives , för den 3 fasgruppen, 1 fas objekt anslutet till 3 fas, vid arbete bryt hela gruppen. Klart och färdigt.

Edit ugnen har väl stickpropp
Minns inte hur ugnen är ansluten, utlyftning har inte skett än. Kan det ha varit en perilex? Eller vanligt uttag?
 
E
P Patmark skrev:
Minns inte hur ugnen är ansluten, utlyftning har inte skett än. Kan det ha varit en perilex? Eller vanligt uttag?
Ja, mest troligt. Eller fastanslutet i dosa. Möjligen norskt uttag annars.
 
P
E El-Löken66 skrev:
Ja, mest troligt. Eller fastanslutet i dosa. Möjligen norskt uttag annars.
Är det när man bara sticker fingrarna i dosan?
 
P Patmark skrev:
Tänkte precis på samma sak! Ser väldigt lurt ut.
Med risk för att gå lite OT:
Vad säger våra elkunniga och erfarna forummedlemmar, finns det nån annan stor anledning att sätta envägsuttag än just signalvärdet? Platsbrist är det ju sällan, och uttag har man alltid användning för. Prisskillnaden är väl inte så stor. Till och med under köksbänken, där jag nu har ett envägsuttag till diskmaskinen, skulle jag kunna ha nytta av ett till uttag för eventuell värmekabel till köksavloppet (avloppet har inte frusit än, men enligt förra ägaren hade det hänt). Och i skåp i allmänhet kan man ju alltid använda uttag för belysning, vilket har blivit populärt de senaste åren.

edit: Jag kom på att naturligtvis sätter man ju dom för att begränsa effektuttaget, men det finns ju säkringar för.
 
lnilsson lnilsson skrev:
värmekabel till köksavloppet (avloppet har inte frusit än, men enligt förra ägaren hade det hänt
Beror helt på hur långt ut det är där det kan frysa, men en 10 meter 100 W är inga problem, se då till att det finns en termostat som står på + 5C , annars ingen ekonomi och att det blir en 24/ 7 drift är inget bra.Givaren placeras på räret som är grundast eller ligger i himlen. Kommunalt avlopp, där kommer det ett självdrag eller sug genom avluftningen som kn värme eller kyla. Eget avlopp inte så farligt med draget.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.